بررسی تخصصی

نقد و بررسی تخصصی روتر تی پی لینک Archer AX10

سلام به همراهان عزیز . با نقد و بررسی روتر Archer AX10 از شرکت خوب Tp-Linkدر  خدمتتون هستیم.

روتر ax10

مزایا و معایب

مواردی که در مورد TP-Link Archer AX10 دوست داریم در اینجا آمده است:

  • پشتیبانی از جدیدترین استاندارد بی سیم – Wi-Fi 6 یا 802.11ax
  • عملکرد خوب هنگام استفاده از استاندارد Wi-Fi 5
  • قیمت عالی
  • سخت افزاری که می تواند بسیاری از مشتریان شبکه و اتصالات را مدیریت کند.
  • شما می توانید آن را از راه دور با یک برنامه تلفن همراه از هر کجای اینترنت کنترل کنید.
  • پشتیبانی چند زبانه عالی

برخی از نقاط ضعف نیز وجود دارد:

  • هنگام استفاده از استاندارد Wi-Fi 4، عملکرد باید در باند 2.4 گیگاهرتز بهبود یابد.
  • پورت USB ندارد

این دستگاه مناسب استفاده چه کسانی است؟

این روتر بی سیم یک انتخاب مناسب برای موارد زیر است:

  • افرادی که خواهان یک روتر مقرون به صرفه با پشتیبانی از Wi-Fi 6 هستند.
  • خانه های کوچک، آپارتمان های دو خوابه یا سه خوابه
  • افرادی که می خواهند روتر خود را از راه دور از هر کجای اینترنت کنترل کنند.

طراحی و مشخصات سخت افزاری

TP-Link Archer AX10 یکی از مقرون به صرفه ترین روترهای دارای وای فای 6 است، اما این دستگاه به قیمت سخت افزار پایین رده تمام نمی شود.

برعکس، این مدل دارای سیستم بسیار قدرتمند Broadcom BCM6750 بر روی یک چیپ (SoC) سه هسته ای است که با فرکانس 1.5 گیگاهرتز، 256 مگابایت رم و 16 مگابایت فضای ذخیره سازی برای سیستم عامل روتر کار می کند.

TP-Link Archer AX10 یک روتر سبک، ساخته شده از پلاستیک مستحکم و با کیفیت، با ظاهری نسبتاً کلاسیک است که برای اکثر دستگاه‌های نوع خود معمول است.

اندازه آن 38.6 × 135 × 260.2 میلی متر در عرض، عمق و ارتفاع است. همچنین بسیار سبک است و وزن آن حدود 1.7 پوند یا 800 گرم است.

در قسمت جلو، چندین LED را مشاهده می کنید که وضعیت عملیاتی روتر را نشان می دهد. اگر متوجه شدید که آنها حواس‌تان را پرت می‌کنند، می‌توانید آنها را از میان‌افزار خاموش کنید.

همچنین چهار آنتن خارجی غیرقابل جدا شدن وجود دارد که می‌توان آن‌ها را به هر شکلی که می‌خواهید بچرخانید.

پوشش بالایی دارای نشان TP-Link و حرف X ساخته شده از پلاستیک مشکی براق است که نور را منعکس می کند و همچنین یک آهنربای گرد و غبار و اثر انگشت است.

در پایین دستگاه، سوراخ هایی برای نصب آن بر روی دیوارها وجود دارد، یک ویژگی کوچک که ممکن است برای برخی از کاربران تفاوت ایجاد کند.

در پشت، چهار پورت اترنت با سرعت 1 گیگابیت در ثانیه، پورت WAN (همچنین با سرعت 1 گیگابیت در ثانیه)، دکمه پاور، جک پاور، جک Reset، دکمه روشن و خاموش کردن Wi-Fi و WPS را می بینید.

TP-Link Archer AX10 یک روتر بی سیم دو بانده با حداکثر پهنای باند تئوری به شرح زیر است: 1201 مگابیت در ثانیه برای باند (یا فرکانس) 5 گیگاهرتز و 300 مگابیت در ثانیه برای باند 2.4 گیگاهرتز.

این دستگاه با تمام استانداردهای بی سیم مدرن از جمله Wi-Fi 4 (802.11n)، Wi-Fi 5 (802.11ac) و Wi-Fi 6 (802.11ax) کار می کند و از رمزگذاری بی سیم WPA3 پشتیبانی می کند.

همچنین، انتقال بی سیم با استفاده از 2×2 MU-MIMO انجام می شود.

ویژگی های بیشتر

سیستم عامل موجود در TP-Link Archer AX10 دارای چند ویژگی پیشرفته است که برخی از کاربران از آنها استقبال می کنند:

  • :IPv6  پشتیبانی از آدرس های IPv6 که قرار است جایگزین IPv4 شوند. اتصال اینترنت با IPv6 کار می کند و روتر آن را به خوبی مدیریت می کند.
  • سرور :VPN می توانید روتر را با استفاده از OpenVPN و PPTP به عنوان یک سرور VPN تنظیم کنید.
  • :QoSیک ویژگی اساسی ،کیفیت خدمات است که به شما کمک می کند تا نحوه تقسیم کل پهنای باند بین دستگاه ها را کنترل کنید.
  • کنترل‌های والدین :مجموعه‌ای دستی از کنترل‌های والدین که می‌توانید از آن برای تعیین محدودیت‌های زمانی برای فرزندانتان یا مسدود کردن دسترسی به برخی سایت‌ها استفاده کنید.
  • برنامه بی سیم : می توانید تنظیم کنید که شبکه بی سیم به طور خودکار خاموش شود. برای مثال، ممکن است نخواهید هنگام خواب کار کند.
  • شبکه مهمان : می‌توانید دو شبکه مهمان بی‌سیم را با تنظیمات امنیتی و دسترسی جداگانه، یکی در هر باند، فعال کنید.
  • :DDNSسرویسی است که به شما امکان می دهد از طریق اینترنت به روتر متصل شوید، حتی اگر ارائه دهنده اینترنت شما یک آدرس IP عمومی پویا را به شما اختصاص دهد.

راه اندازی و استفاده از روتر TP-Link Archer AX10

می توانید روتر را با استفاده از یک مرورگر وب در رایانه خود یا Tether برای راه اندازی Android و iOS انجام دهید. ما مسیر مرورگر را انتخاب کردیم و با تنظیم رمز عبور مدیر شروع می شود. سپس، منطقه زمانی و نوع اتصال اینترنتی مورد استفاده خود را انتخاب می‌کنید، جزئیات لازم اتصال را را وارد می‌کنید (در صورت وجود)، و تنظیمات اولیه بی‌سیم خود را شخصی‌سازی می‌کنید.

سپس، روتر بررسی می کند که آیا اتصال اینترنت شما کار می کند و آیا می تواند از آن استفاده کند یا خیر. اگر همه چیز خوب است، به شما توصیه می کند که سیستم عامل را به آخرین نسخه ارتقا دهید.

شما باید این کار را برای دسترسی به ویژگی های پیشرفته ای مانند رمزگذاری WPA3 (در نسخه اول سیستم عامل موجود نیست) و عملکرد و پایداری Wi-Fi بهبود یافته انجام دهید.

پس از تکمیل ارتقاء سیستم عامل، خلاصه ای از تنظیمات خود را مشاهده می کنید و می توانید وارد روتر شوید و تنظیمات پیشرفته آن را تغییر دهید.

یکی از جنبه‌های جالب این است که می‌توانید آن را با شناسه TP-Link متصل کنید و روتر خود را از هر نقطه‌ای در اینترنت از راه دور کنترل کنید، هم از مرورگر وب و هم با استفاده از برنامه Tether تلفن همراه.

سیستم عامل TP-Link Archer AX10 دوستانه و ساده به نظر می رسد. در ابتدا، فقط تنظیمات اولیه را ارائه می دهد که هر کسی می تواند درک کند، حتی اگر با دستگاه ها و مفاهیم شبکه آشنا نباشد.

اگرویژگی های بیشتری می خواهید، روی Advanced کلیک یا ضربه بزنید و سپس لیستی با تمام تنظیمات موجود برای روتر خود و تمام ویژگی های آن دریافت می کنید.

این بخش آنقدرها هم پیچیده نیست، بنابراین اکثر افراد نباید مشکلی در تنظیم این موارد داشته باشند.

خوشبختانه، رابط کاربری به بیش از 20 زبان در دسترس است و کار همه را آسان‌تر می‌کند.

برنامه تلفن همراه Tether برای اندروید و iOS ساده و آسان برای استفاده است.

این نرم افزار امکان دسترسی به اصول اولیه مورد نیاز شما را فراهم می کند، از جمله برخی ابزارهای عیب یابی از راه دور که ممکن است در مواقعی که خانواده شما با روتر مشکل دارند و شما در خانه نیستید تا به آنها کمک کنید ، مفید باشند .

نتیجه گیری

این روتر بی‌سیم می‌خواهد به یکی از پرفروش‌ترین مدل‌های موجود در بازار تبدیل شود و تمام موارد اولیه مورد نیاز مردم را با سخت‌افزار خوب و پشتیبانی از Wi-Fi 6 در کنار هم قرار دهد، همه با قیمتی عالی که بسیاری می‌توانند بپردازند.

TP-Link Archer AX10 یک خرید عالی برای هر کسی است که می‌خواهد بدون پرداخت هزینه گزاف از Wi-Fi 6 استفاده کند.

دیدگاهتان را بنویسید