آموزش

مودم فیبر نوری چیست؟

سلام به همراهان گرامی. با توضیحاتی درباره مودم های فیبر نوری ، نحوه عملکرد،کاربردها و… در خدمت شما هستیم.

مودم فیبر نوری چیست؟

مودم فیبر نوری (FOM) به عنوان یک رابط اتصال بین یک دستگاه الکترونیکی و یک شبکه اینترنتی عمل می کند.

این مودم ها با مودم های DSL معمولی متفاوت هستند زیرا انتقال سیگنال از طریق کابل های مسی انجام نمی شود و از یک شبکه کابل فیبر نوری برای انتقال سیگنال استفاده می کند.

مودم‌های فیبر نوری (FOM) امروزه در کاربردهای متعددی مانند سیستم‌های شبکه ارتباط داده، سیستم‌های ارتباط بین شبکه‌ای و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از آنجایی که این مودم‌های فیبر نوری در حال افزایش هستند، داشتن اطلاعاتی در مورد آنها قبل از استفاده نسنجیده از آنها مهم است.

مودم فیبر نوری چیست؟

مودم فیبر نوری چگونه کار می کند؟

نحوه کار یک مودم فیبر نوری بسیار ساده است. نکات زیر به شما در درک بهتر آن کمک می کند:

  • سیگنال اینترنت از طریق کابل های فیبر نوری به مودم های فیبر نوری منتقل می شود.
  • مودم سیگنال های اینترنت را به داده های الکترونیکی تبدیل می کند.این انتقال ،یک انتقال تمام دو طرفه است و به این معناست که داده ها را می توان از منبع اینترنتی به دستگاه الکترونیکی و بالعکس منتقل کرد.

کارکرد مودم های فیبر نوری چیست؟

اصول کارکرد مودم های فیبر نوری حول محور انتقال داده ها با استفاده از سیگنال های نور از طریق کابل های فیبر نوری است.

در اینجا توضیحی در مورد اصول کارکرد آمده است:

  • انتقال داده: مودم فیبر نوری سیگنال های الکتریکی را از دستگاه شبکه متصل مانند کامپیوتر یا روتر دریافت می کند. این سیگنال های الکتریکی نشان دهنده داده های دیجیتالی هستند که باید منتقل شوند.
  • تبدیل سیگنال: مودم سیگنال های الکتریکی را با استفاده از فرستنده به سیگنال های نوری تبدیل می کند. فرستنده حاوی یک منبع نور، معمولا لیزر یا LED است که پالس های نوری را ساطع می کند. شدت یا عدم وجود این پالس های نوری نشان دهنده داده های باینری(0s/1s) در حال انتقال است.
  • مدولاسیون: سیگنال های نوری سپس با استفاده از تکنیک های مختلف، مانند مدولاسیون دامنه یا مدولاسیون فرکانس، مدوله می شوند. مدولاسیون به سیگنال نوری اجازه می دهد تا داده های بیشتری را حمل کند و توانایی آن را برای مقاومت در برابر انتقال از راه دور افزایش می دهد.
  • انتقال کابل فیبر نوری: سیگنال های نوری مدوله شده از طریق کابل فیبر نوری که از یک هسته و یک لایه روکش ساخته شده است ارسال می شود. هسته یک رشته نازک از شیشه یا پلاستیک است که سیگنال های نوری را حمل می کند، در حالی که لایه روکش یک پوشش محافظ ایجاد می کند.
  • دریافت سیگنال: در انتهای گیرنده، مودم یا دستگاه فیبر نوری دیگر سیگنال های نوری مدوله شده را دریافت می کند. گیرنده در مودم سیگنال های نوری را دوباره به سیگنال های الکتریکی تبدیل می کند.
  • پردازش سیگنال: سیگنال های الکتریکی سپس توسط مودم پردازش و رمزگشایی می شوند تا داده های دیجیتال اصلی را بازیابی کنند. مودم داده ها را برای انتقال بیشتر به دستگاه شبکه متصل آماده می کند.
  • ارتباط داده ها: داده های بازیابی شده برای پردازش یا انتقال بعدی به دستگاه شبکه متصل مانند رایانه یا روتر ارسال می شود. این موضوع امکان ارتباط و تبادل داده در زیرساخت شبکه را فراهم می کند.

انواع مودم های فیبر نوری (FOM) چیست؟

مودم های فیبر نوری با توجه به پروتکل انتقال داده و به دنبال آن مودم، دسته بندی های مختلفی دارند. در ادامه به طور خلاصه در مورد انواع FOM صحبت می کنیم.

  •  E1 FOM: اینها مودم هایی هستند که طبق استانداردهای انتقال داده E1 عمل می کنند. این مودم ها را می توان برای کانال های انتقال داده فیبر نوری تک یا چندگانه استفاده کرد. بیشترین استفاده از E1 FOM در ارتباطات بین المللی است. می توان از آن برای شبکه های LAN، WAN، MUX و مبتنی بر روتر استفاده کرد.
  • V35 FOM : V35 FOM برای تبدیل تک یا چند حالته و انتقال سیگنال های الکتریکی-اپتیکی-الکتریکی استفاده می شود. این مودم V35 به عنوان مبدل داده الکتریکی به نوری و بالعکس در انتهای کابل فیبر نوری عمل می کند. برد انتقال این مودم ها تا 100 کیلومتر است.
  •   RS  : RSمخفف استانداردهای توصیه شده است. مودم هایی که طبق استانداردهای توصیه شده عمل می کنند مودم RS نامیده می شوند. این استانداردهای RS توسط انجمن صنعت الکترونیک ایجاد شده است. RS FOM های مختلف موجود در بازار به شرح زیر است.
  • RS232 : RS232 ابتدایی ترین مودم فیبر نوری است. این دستگاه یک مودم تک حالته است، بنابراین فقط یک گیرنده و یک فرستنده را می توان متصل کرد.این نوع دستگاه نرخ انتقال داده 20 کیلو بیت در ثانیه را ارائه می دهد.
  • RS422 : این نوع دستگاه ها برای سرعت انتقال داده های سریع تر و فاصله انتقال بیشتر طراحی شده اند. آنها می توانند تا 20 کیلومتر را با سرعت انتقال 10 مگابیت بر ثانیه ارسال کنند.
  • RS485 : RS485 برای انتقال داده های چند حالته طراحی شده است. برای انتقال فیبر نوری چند کاناله، از این مودم های فیبر نوری RS485 استفاده می شود. این دستگاه همچنین از انتقال همزمان بیش از 32 کانال پشتیبانی می کند.

مودم های سازگار با فیبر نوری چه ویژگی هایی دارند ؟

مودم های فیبر نوری به دلیل ویژگی های مفیدشان نسبت به مودم های DSL و انتقال کابلی محبوبیت بیشتری پیدا می کنند. مودم های فیبر نوری مزایای زیر را ارائه می دهند.

  • این نوع مودم در برابر تداخل الکترومغناطیسی مصون است.
  • این سیستم در برابر از دست دادن اطلاعات مصون است. بنابراین، کاربر انتقال داده بدون وقفه را دریافت می کند.
  • این مودم ها کاملاً با انتقال تک پورتال یا چند پورتال سازگار هستند.
  • با توجه به انتقال بی وقفه اطلاعات، از این مودم ها می توان برای ارتباطات تلفنی از راه دور استفاده کرد. از آنجایی که این مودم ها می توانند در برابر تداخل الکترومغناطیسی مقاومت کنند ، انتقال سیگنال صوتی واضح است.
  • با داشتن فیبر نوری به عنوان رسانه انتقال، سرعت انتقال بالاتر از شبکه کابلی عمومی است. همچنین در مقایسه با یک شبکه بی سیم، عملکرد این مودم های فیبر نوری تحت تأثیر نوسانات شدید آب و هوا قرار نمی گیرد.
  • این مودم‌ها دارای رابط کاربری کاربرپسند و ویژگی‌های متعددی مانند حفاظت از مسیر فیبر، رابط و کنترل مبتنی بر منو، کنترل‌های مانیتورینگ سرتاسری هستند که امکان تبادل دستگاه‌ها و مدیریت هوشمند را فراهم می‌کنند.
  • آنها را می توان به عنوان یک دستگاه مستقل استفاده کرد یا در یک شبکه یکپارچه نصب کرد.
  • آنها دارای ویژگی های خود عیب یابی و همچنین قابلیت های محلی هستند.
  • مودم های فیبر نوری از خطوط تولید رمزگذاری مختلف پشتیبانی می کنند.
  • به کاهش تأخیر شبکه های قدیمی کمک می کنند و پهنای باند زیادی را حتی برای تماس VoIP، کنفرانس ویدیویی، بایگانی فایل های حجیم و غیره ارائه می دهند.

به طور کلی، فیبر نوری همراه با این مودم‌ها و سایر دستگاه‌های شبکه، مقیاس‌پذیری کافی را در شبکه کسب‌وکار شما فراهم می‌کند؛ بنابراین فضا را برای توسعه‌های آینده، تغییرات پیکربندی و انعطاف‌پذیری برنامه‌ها باقی می‌گذارد.

اگر صاحب کسب و کاری هستید که به دنبال گسترش شبکه خود هستید، انتخاب یک شبکه ترکیبی ممکن است مفید باشد؛ زیرا به شما امکان می دهد شبکه قدیمی را حفظ کرده و آن را با فیبر نوری متصل کنید.

این کار سرعت، قدرت سیگنال و فاصله انتقال را افزایش می دهد و نسبتاً مقرون به صرفه است.

شما عزیزان می توانید مودم های فیبر نوری را با نازل ترین قیمت و بهترین کیفیت از مجموعه ژوپیتل خریداری نمایید.

ممنون از همراهی شما عزیزان.

دیدگاهتان را بنویسید