آموزش

علائم هک شدن روتر و نحوه رفع آن

نشانه‌های زیادی از هک احتمالی روتر وجود دارد که می‌تواند نشانه ی بدی باشد. برخی از این نشانه ها عمومی هستند و می توانند برای سایر مشکلات مربوط به روتر اعمال شوند. برخی دیگر نشانه های مطمئنی هستند که نشان می دهند شخص دیگری اکنون شبکه شما را کنترل می کند.

  1. شما نمی توانید به روتر خود وارد شوید.

اول، بیایید این را مشخص کنیم که که ناتوانی شما در ورود به روتر همیشه به این معنی نیست که هک شده اید. این یک مشکل غیر معمول نیست و معمولاً به این معنی است که رمز عبور اشتباه را وارد کرده اید، در نوشتن رمز عبور اشتباه داشته اید یا چیزی از روتر خراب است.

با این حال، احتمال کمی وجود دارد که شخصی روتر شما را هک کرده باشد. ممکن است شخصی اطلاعات کاربری روتر را پیدا کرده باشد، وارد سیستم شده باشد و رمز عبور را تغییر داده باشد تا شما را از آن بیرون کند. پس از آن، یک هکر قدرت آزاد دارد تا تنظیمات اضافی را تغییر دهد و برای شما مشکل ساز شود.

اما چرا مهاجم شما را هدف قرار داد؟ شاید شما روی یک ایمیل یا لینک کلیک کرده باشید و پس از آن ، دیگر هکر کنترل کامل شبکه خانگی شما را در اختیار دارد. هکرها همچنین اینترنت را برای یافتن مسیریاب‌های آسیب‌پذیری که می‌توانند برای سرقت اطلاعات ورود به بانک شما و غیره استفاده کنند، بررسی می‌کنند.

بنابراین، چه هک شده باشید چه فقط مشکل رمز عبور داشته باشید، تنها راه حل این است که روتر خود را به تنظیمات کارخانه برگردانید.

  1. همه مرورگرهای اینترنتی به یک سایت منتهی می شوند.

کنترل شدن مرورگر یک نشانه مطمئن است که شما یک روتر یا دروازه هک شده دارید.

در این مورد، یک هکر وارد روتر شما شده و تنظیمات سیستم نام دامنه (DNS) آن را تغییر داده – سیستمی که آدرس‌های IP عددی را با آدرس‌های الفبایی عددی که می‌توانید به راحتی به خاطر بسپارید، مانند google.com، مطابقت می‌دهد.

با انجام این کار، هکر می تواند تمام ترافیک اینترنت را از طریق روتر شما به یک سرور DNS مخرب هدایت کند. این سرور شما را به وب‌سایت‌های خاصی که می‌توانند اطلاعات شما را بدزدند و نرم‌افزارهای مخرب را روی هر دستگاه متصل به اینترنت شما نصب کنند، قفل می‌کند.
برای رفع این موضوع وارد روتر خود شوید و تنظیمات DNS و رمز عبور را تغییر دهید. اگر نمی توانید وارد شوید، روتر خود را ریست کنید. همچنین باید هر دستگاهی را با نرم افزار آنتی ویروس اسکن کنید تا مطمئن شوید چیزی در دستگاه شما وجود ندارد که مرورگر شما را هک کند.

3. نرم افزار عجیبی در بیش از یک دستگاه وجود دارد.

اگر نرم‌افزار جدید و ناآشنا را در بیش از یک دستگاه مشاهده کردید (به خصوص اگر عمداً آن را دانلود نکرده باشید) به احتمال زیاد شخصی روتر شما را هک کرده و بدافزار را از راه دور روی دستگاه‌های شما نصب کرده است.

نرم‌افزارهای عجیب و غریب و ناخواسته شامل نوار ابزار مرورگر، کلاینت‌های آنتی ویروس جعلی و سایر برنامه‌هایی است که پنجره‌های تصادفی را روی صفحه نمایش شما یا درون مرورگر ایجاد می‌کنند.

اگر چندین رایانه دارید، این نرم افزار ناخواسته ممکن است روی همه آنها باشد. بدافزار می‌تواند روی یک دستگاه تکثیر شود و در اتصالات سیمی و بی‌سیم پخش شود، مشابه نحوه انتشار ویروس از فردی به فرد دیگر.

کاری که شما باید در این موقعیت بکنید این است که وارد روتر خود شوید و رمز عبور را تغییر دهید. اگر نمی توانید وارد شوید، روتر خود را ریست کنید. پس از آن، مطمئن شوید که روتر شما آخرین سیستم عامل را دارد. همچنین نرم افزار عجیب و غریب را از دستگاه(های) خود حذف کنید و یک کلاینت آنتی ویروس اجرا کنید.

هک روتر

4. شما یک پیام باج افزار دریافت می کنید

پیام‌های باج‌افزار نشانه خوبی از هک شدن روتر شما هستند. باج افزارها پیام های بد افزاری هستند که رایانه را غیرفعال می کنند .این پیام ها می توانند کنترل روتر را به دست گرفته و در ازای آزادسازی آن پول مطالبه کنند. پیام ممکن است به شکل ایمیل، پیام فوری، متن یا یک پنجره ایجاد شده توسط نرم افزار ناخواسته نصب شده بر روی دستگاه شما ظاهر شود.

کاری که باید بکنید این است که هیچ پولی نپردازید و روتر خود را ریست کنید .مطمئن شوید که یک رمز عبور منحصر به فرد ایجاد می کنید تا هکرها نتوانند آن را حدس بزنند.

5. دستگاه های ناشناس را در شبکه خود مشاهده می کنید

می‌توانید از رابط وب روتر یا یک برنامه تلفن همراه سازگار برای مشاهده فهرستی از دستگاه‌های متصل به شبکه خانگی یا اداری خود استفاده کنید. به عنوان مثال، رابط Wi-Fi هوشمند Linksys یک نقشه شبکه را ارائه می دهد . فقط کافیست روی دستگاه کلیک کنید تا آدرس اختصاص داده شده آن را ببینید.

وقتی به نقشه نگاه می کنید، همه دستگاه های محلی مشتقاتی از آدرس IP خصوصی روتر دارند. به عنوان مثال، اگر آدرس روتر شما 192.168.1.1 است، تمام آدرس های دستگاه باید با سه شماره اول (192.168.1) شروع شود.

با این حال، دستگاهی که از راه دور به روتر شما دسترسی دارد، آدرسی مطابق با سه شماره اول آدرس خصوصی روتر شما نخواهد داشت.

شما باید در این موقعیت دستگاه ناشناخته را از شبکه خود جدا کنید و رمز عبور را تغییر دهید. اگر هرگز از دسترسی از راه دور استفاده نمی کنید، آن را غیرفعال کنید.

6. شما نمی توانید دستگاه خود را کنترل کنید

اگر جلوی کامپیوترتان بنشینید و ببینید که مهمان ناخوانده و نادیده‌ای ماوس را حرکت می‌دهد و به اطلاعات بانکی شما دسترسی پیدا می‌کند، مطمئناً یک روتر هک شده دارید.

در این موقعیت، هکر از راه دور به دستگاه شما دسترسی دارد و می تواند هر فایل یا حساب آنلاین را با استفاده از رمزهای عبوری که در سیستم عامل یا مرورگر ذخیره می کنید، باز کند.

شما باید دستگاه های خود را از برق بکشید و روتر خود را از مودم جدا کنید. پس از آن، روتر خود را ریست کنید . رمزهای عبور خود را نیز تغییر دهید.

7.سرعت اینترنت شما بسیار کم است

سرعت پایین اینترنت غیر معمول نیست. ممکن است مشکلاتی در شرکت ارائه دهنده اینترنت شما وجود داشته باشد، تعداد زیادی دستگاه در یک زمان بارگیری شوند و … اما اگر سرعت بسیار پایین را همراه با سایر علائم موجود در این لیست تجربه می کنید، به احتمال زیاد یک روتر هک شده دارید.

ابتدا، از نکات ما در مورد نحوه افزایش سرعت اینترنت خود استفاده کنید تا ببینید آیا مشکل فقط اتصال است یا خیر. اگر فکر می کنید که شخصی روتر شما را هک کرده است، سعی کنید رمز عبور را تغییر دهید. اگر نمی توانید، باید روتر خود را ریست کنید.

هک روتر

چطور یک روتر یا دروازه هک شده را تعمیر کنیم

شما می توانید به راحتی و به سرعت یک روتر هک شده را تعمیر کنید. نیازی نیست آن را بیرون بیاندازید و یک روتر جدید بخرید.

مرحله 1: اتصال روتر یا دروازه را قطع کنید.

اگر روتر مستقل دارید، برای جلوگیری از برقراری ارتباط با مودم، سیم اترنت را جدا کنید. اگر دروازه دارید، به جای آن اتصال اینترنت را قطع کنید.

در هر دو مورد، تمام دستگاه های سیمی و بی سیم دیگر را جدا کنید.

مرحله 2: چرخه برق ، تنظیم مجدد روتر یا دروازه بی سیم

در برخی موارد هک روتر، یک چرخه برق ساده (راه اندازی مجدد) به عنوان یک راه حل سریع عمل می کند. این روش حافظه را از هر کد مخرب پاک می کند و آدرس IP عمومی شما را تازه می کند. فقط دوشاخه را بکشید، 30 ثانیه صبر کنید و سپس سیم را دوباره به پریز وصل کنید.

در موارد دیگر، اگر مشکل ادامه داشت یا نمی‌توانید وارد سیستم شوید ممکن است لازم باشد روتر خود را به تنظیمات کارخانه ریست کنید.

برای ریست روتر به تنظیمات کارخانه، دکمه تنظیم مجدد آن را پیدا کنید (این دکمه یا روی سطح روتر نصب شده یا در پشت آن قرار گرفته است) دکمه را فشار داده و به مدت 10 ثانیه تا زمانی که چراغ های LED روتر شما راه اندازی مجدد را نشان دهد ، آن را نگه دارید.

مرحله 3: رمز عبور را تغییر دهید

پس از راه اندازی مجدد روتر، وارد شوید و رمز عبور را تغییر دهید. می‌توانید از یکی از بهترین نرم افزار های مدیریت‌های رمز عبور برای ایجاد آن استفاده کنید و در صورت نیاز آن را از حساب خود در آن نرم افزار بازیابی کنید.

اگر روتر را ریست کردید، هنگام تنظیم آن از یک رمز عبور قوی استفاده کنید. همین کار را با شبکه وای فای خود نیز انجام دهید.

ما به شما پیشنهاد می کنیم به جای رمز عبور یک عبارت عبور ایجاد کنید. عبارت عبور یک رشته طولانی از کلمات نامرتبط پر از نمادها و اعداد است. آن را چیزی بگذارید که می توانید به خاطر بسپارید اما به راحتی قابل حدس زدن نیست.

مرحله 4: سیستم عامل را به روز کنید.

روتر خود را طوری تنظیم کنید که سیستم عامل خود را به طور خودکار به روز کند. اگر روتر شما گزینه به روز رسانی خودکار را به شما نمی دهد، یک آلارم برای خود تنظیم کنید تا هر ماه یا بیشتر آن را بررسی کنید.

اما هر دو روش را با احتیاط انجام دهید، چون سیستم عامل معیوب می تواند روتر شما را بی فایده کند. یادداشت های سازنده را بررسی کنید تا مطمئن شوید آخرین سیستم عامل پایدار است. شما نباید هیچ مشکلی با سیستم عامل جدید داشته باشید، اما محتاط بودن ضرری ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید