آموزش, معرفی

ریپیتر وای فای چیست؟

یک ریپیتر وای فای( که گاهی تقویت کننده سیگنال وای فای یا توسعه دهنده وای فای نامیده می شود) با افزایش یا تقویت سیگنال اصلی وای فای، پوشش شبکه وای فای را از مودم یا روتر گسترش می دهد.

این دستگاه یک راه‌حل ایده‌آل برای داشتن اتصال اینترنتی پایدار و کارآمد در سراسر خانه، دفتر، هتل‌ها، مغازه‌ها یا فضاهای بیرونی شماست، حتی در مناطقی که سیگنال WiFi ضعیف است.

گاهی اوقات، به خاطر موانع فیزیکی مانند دیوارها یا ستون ها یا هر منبع تداخل دیگری، سیگنال WiFi از یک روتر می تواند تا حدی یا به طور کامل مسدود شود. در چنین مواردی، یک ریپیتر  وای فای می تواند کمک کننده باشد.

 

ریپیتر

ریپیتر سیگنال ضعیفی که از مودم یا روتر می آید را می گیرد و آن را تقویت می کند. به این ترتیب کل منطقه پوشش WiFi چندین برابر بیشتر از پوشش اصلی روتر افزایش می یابد.

ریپیتر وای‌فای به همه دستگاه‌های بی‌سیم با سیگنال پوشش گسترده اجازه می‌دهد تا به اینترنت متصل شوند، طوری که انگار مستقیماً به مودم یا روتر واقعی وصل می‌شوند، حتی در فواصل زیاد.

آیا به ریپیتر وای فای نیاز دارم؟

برای تصمیم گیری در مورد اینکه آیا نیاز به خرید یک ریپیتر وای فای دارید، اول باید پوشش وای فای موجود در خانه یا محل کار خود را بررسی کنید.

اگر سرعت اینترنت شما خوب است، اما وقتی با گوشی هوشمند در دست در ساختمان حرکت می کنید و متوجه می شوید که سیگنال بی سیم در برخی از گوشه های خانه یا کل اتاق ها ناپدید می شود یا به باغ یا بالکن خارجی نمی رسد، پس یک ریپیتر WiFi می تواند مفید باشد.

همچنین، حتی اگر سیگنال در سراسر خانه دریافت می‌شود اما خیلی ضعیف است که منجر به کندی اتصال می‌شود، خرید یک ریپیتر وای‌فای ایده خوبی است.

ریپیتر

با خرید یک ریپیتر می‌توانید سرعت دقیق اینترنت خود را با استفاده از یکی از برنامه‌ها یا وب‌سایت‌های مختلف گوشی‌های هوشمند که به شما امکان می‌دهد سرعت شبکه خود را بررسی کنید، به سرعت بررسی کنید.

برای اینکه اتصال اینترنت پایدار، قوی و سریع باشد، سیگنال WiFi که از روتر می آید باید قابل اعتماد باشد و یک ریپیتر WiFi می تواند به سرعت مشکل را حل کند.

ریپیتر وای فای تک باند و دو باند

از نظر باند سیگنالی دو نوع ریپیتر وای فای وجود دارد. این دو ریپیتر های تک باند و دو باند هستند. این دوگانگی به این دلیل است که یک سیگنال WiFi در هر یک از دو باند مختلف قرار می گیرد: 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز.

ریپیتر تک باند

یک ریپیتر تک باند به شما امکان می دهد که شبکه WiFi ارسال شده در فرکانس 2.4 گیگاهرتز را تقویت کنید. پوشش شبکه عالی تری را ارائه می دهد، سرعت آن خیلی بالا نیست، زیرا روی پروتکل هایی کار می کند که به شما امکان می دهد در شرایط شبکه ایده آل به سرعت 600 مگابیت بر ثانیه برسید.

ریپیتر دو باند

این ریپیتر به شما امکان می دهد شبکه های 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز را تقویت کنید. دومی سرعت اتصال بسیار بالاتری بیش از 1000 مگابیت در ثانیه را ارائه می دهد، اما به قیمت پوشش کمتری نسبت به تکرارکننده های تک باند.

ضروری است اتصال اینترنت خود را بررسی کنید و تصمیم بگیرید که کدام نوع توسعه دهنده وای فای برای شما مناسب تر است. اینکه آیا شما فاقد قدرت سیگنال یا برد هستید، عامل تعیین کننده ای در انتخاب نوع تکرار کننده خواهد بود.

با این حال، شایان ذکر است که اکثر مدل‌های جدید ریپیتر های Wi-Fi دو بانده هستند.

ریپیتر

نحوه اتصال و راه اندازی یک ریپیتر وای فای

یک ریپیتر WiFi به خودی خود یک دستگاه کاملاً ساده است.

پس از اتصال به منبع تغذیه، پیکربندی ریپیتر جدید شما می‌تواند از طریق Wi-Fi (با استفاده از پارامترهای چاپ شده روی برچسب در پشت ریپیتر) یا کابل اترنت برای دستگاه‌هایی که حداقل با یک پورت  45RJ ادغام می‌شوند اجرا شود.

چه از طریق WiFi وصل شوید یا از طریق کابل اترنت، می توانید با تایپ URL تکرارکننده ارائه شده توسط سازنده در نوار آدرس مرورگر خود، به پنل مدیریت دسترسی پیدا کنید. این روش بهترین و ساده ترین رویکرد است زیرا از نصب نرم افزار اضافی جلوگیری می کند. در دستگاه‌های مجهز به دکمه WPS، با فشار دادن دکمه روی دستگاه و روتر، پیکربندی شبکه Wi-Fi به طور خودکار دریافت می‌شود.

 

ریپیتر و توسعه دهنده تندا A9

برای مشاهده و خرید توسعه دهنده و ریپیتر بی سیم تندا A9 اینجا کلیک کنید.

محل قرارگیری ریپیتر  W-Fi

قبل از تصمیم گیری در مورد محل نصب ریپیتر وای فای، ضروری است که موقعیت روتر وای فای خود را بررسی کنید، که در حالت ایده آل باید در وسط فضایی که می خواهید پوشش دهید نصب شود. بهتر است یک اتاق بزرگ یا فضای باز بدون موانع یا دیوارهای ضخیم انتخاب کنید.

موادی مانند دیوارهای بتنی تقویت شده سیگنال را جذب می کنند و کارایی ریپیتر وای فای شما را کاهش می دهند.

ریپیتر وای فای به طور ایده آل باید در مرکز فضا قرار گیرد، به خصوص اگر دستگاه بزرگی باشد. از نظر ارتفاع باید در مکانی نصب شود که حداکثر پوشش را داشته باشد. مثلاً آن را در طبقه همکف قرار دهید تا زیرزمین و یک طبقه بالا را بپوشاند.

به طور خلاصه، سرعت کامل سیگنالی که می توانید دریافت کنید به عوامل مختلفی مانند عدم وجود موانع، فاصله، باندهای فرکانسی و مشخصات روتر استفاده شده بستگی دارد.

ویژگی های اساسی که هنگام خرید ریپیتر وای فای باید به دنبال آنها باشید

امروزه در بازار، ریپیترهای وای فای را خواهید یافت که به شما امکان می دهند به شبکه Wi-Fi 2.4 گیگاهرتز متصل شوید. با این حال، ممکن است برخی از عملکردهای مورد نیاز شما را نداشته باشند.

بنابراین، ضروری است که تحقیقات خود را انجام دهید تا به شما این امکان را بدهد که هنگام خرید یک ریپیتر وای فای عاقلانه رفتار کنید.

مدل های مختلفی از ریپیتر ها با ویژگی های بسیار متفاوت در دسترس هستند. یک ویژگی موجود در یک مدل ممکن است در مدل دیگر وجود نداشته باشد. بنابراین ضروری است که ویژگی های موجود در سایر محصولات را مطالعه کنید و یکی را انتخاب کنید که به بهترین شکل با نیازهای شما مطابقت دارد.

ریپیتر شیائومی

 

در اینجا برخی از متداول‌ترین ویژگی‌هایی که احتمالاً در اکثر تکرارکننده‌های وای‌فای پیدا می‌کنید آمده است.
  • سرعت: از نظر مشخصات فنی، موارد زیر مواردی هستند که تکرارکننده های Wi-Fi را بر اساس سرعت آنها متمایز می کنند:
  • پشتیبانی از دو باند Wi-Fi: 2.4 و 5 گیگاهرتز (دو باند).
  • پشتیبانی از مشخصات 11ac که امکان انتقال داده تا 1.3 گیگابیت بر ثانیه یا بیشتر را فراهم می کند و امکان مدیریت همزمان چند جریان داده در هر دو جهت را فراهم می کند. قوی‌ترین ریپیتر های وای‌فای، مانند AC2100، به شما امکان می‌دهند تا سرعت 1.73 گیگابیت بر ثانیه در فرکانس 5 گیگاهرتز و حداکثر سرعت 300 مگابیت در ثانیه در فرکانس 2.4 گیگاهرتز را انتقال دهید.
  • پشتیبانی از سه باند: برخی از ریپیترهای وای‌فای ، یک کانال 2.4 گیگاهرتزی را با دو کانال 5 گیگاهرتزی ترکیب می‌کنند، بنابراین از سه کانال پشتیبانی می‌کنند.
  • پشتیبانی MU-MIMO: یک ریپیتر وای فای MU-MIMO به شما امکان می دهد سیگنال بی سیم را ثابت نگه دارید در حالی که حداکثر چهار دستگاه را به طور همزمان مدیریت می کنید بدون اینکه سرعت هر انتقال داده به خطر بیفتد.
  • پشتیبانی از بیم فرمینگ: این ویژگی به سیگنال اجازه می دهد تا به جای پخش شدن در همه جهات، به یک منطقه خاص هدایت شود. اگر افزایش قدرت سیگنال فقط در قسمت خاصی از ساختمان مورد نیاز باشد، این ویژگی می تواند یک مزیت قابل توجه باشد.
  • پورت های اترنت: دستگاه های خاصی که از اتصال WiFi پشتیبانی نمی کنند می توانند مستقیماً با استفاده از کابل اترنت به تکرار کننده متصل شوند. بنابراین اگر ریپیتر دارای پورت های اترنت (RJ-45) باشد، می تواند مفید باشد.
  • پورت‌های USB: برخی ازریپیترهای WiFi نیز پورت‌های USB را برای اتصال دستگاه‌های جانبی مثل پرینترهای قدیمی بدون عملکرد شبکه LAN یکپارچه می‌کنند.
  • دکمه WPS: این دکمه به شما این امکان را می دهد که فوراً ریپیتر Wi-Fi را به روتر بی سیم اصلی متصل کنید. با فشار دادن دکمه WPS روی تکرار کننده و متعاقباً روی روتر، ریپیتر WiFi به طور خودکار پیکربندی شبکه بی سیم را دریافت کرده و بدون وارد کردن دستی هیچ پارامتری، مانند انتخاب SSID و رمز عبور مربوطه، به آن متصل می شود.
  • پشتیبانی WPA2/WPA: اگر پیکربندی دستگاه دارای گزینه ای برای تنظیم WPA2/WPA باشد، این به این معناست که دستگاه امن تر است. اینها استانداردهای رمزگذاری هستند که از ترافیک داده از طریق تکرار کننده WiFi محافظت می کنند.
  • LED: دستگاه WiFi نباید خیلی دور از روتر نصب شود، در غیر این صورت اتصال شبکه بی سیم ناپایدار و غیر قابل اعتماد خواهد بود. LED هایی که معمولاً در جلوی ریپیتر WiFi وجود دارند، مناطقی را نشان می دهند که سیگنال هنوز قابل قبول است. این جایی است که دستگاه باید برای افزایش پوشش وصل شود.
  • پشتیبانی از ایجاد شبکه های مش: شبکه مش به شما امکان می دهد یک شبکه بی سیم راه اندازی کنید که در آن هر گره با گسترش پوشش سیگنال به عنوان یک تکرار کننده عمل می کند. ریپیتر های وای فای از این نوع حداکثر پوشش وای فای را بدون نیاز به تعویض روتر امکان پذیر می کنند. راه‌اندازی شبکه مش دیگر برای انتخاب شبکه‌های وای‌فای که می‌خواهید در دستگاه‌های مختلف به آن متصل شوید ضروری نخواهد بود، زیرا دستگاه‌ها به‌طور خودکار از روتر به ریپیتر Wi-Fi تغییر می‌کنند.

ریپیتر شیائومی

رمز عبور، نام شبکه (SSID) و IP دستگاه

معمولاً به‌طور پیش‌فرض، یک شبکه وای‌فای که توسط یک تکرارکننده ذکر می‌شود، نام شبکه مشابه شبکه اصلی تولید شده توسط مودم خواهد داشت.

با این حال، شبکه از ریپیتر دارای یک پسوند خواهد بود تا کاربر به راحتی بتواند بین شبکه اصلی و تکرار کننده تمایز قائل شود.

رمز دسترسی برای شبکه های تقویت شده معمولاً مشابه شبکه اصلی است تا بتوانید به سرعت هر دستگاهی را بدون نیاز به به خاطر سپردن رمزهای عبور زیاد وصل کنید. با این حال، همچنان باید بتوانید رمز عبور را تغییر دهید. تغییر رمز عبور برای یک شبکه واقعا امن ضروری است.

در طول پیکربندی، که می‌تواند به‌صورت بی‌سیم یا از طریق کابل اترنت انجام شود، از شما خواسته می‌شود که اعتبار دسترسی به شبکه بی‌سیم فعال شده در روتر یا اکسس پوینت را وارد کنید، مگر اینکه از دکمه WPS استفاده کرده باشید.

در پایان پیکربندی، به احتمال زیاد اتصال شما از ریپیتر WiFi قطع خواهد شد. پس از برقراری مجدد اتصال، توصیه می شود نام شبکه بی سیم (SSID) و رمز عبور را تغییر دهید.

SSID  ریپیتر وای فای می تواند همان چیزی باشد که توسط روتر استفاده می شود یا می توانید یک جایگزین را مشخص کنید.

همچنین ایده خوبی است که به هر ریپیتر  WiFi نصب شده در شبکه محلی یک IP خصوصی ثابت اختصاص دهید. این IP باید به یک آدرس انتخاب شده خارج از محدوده مورد استفاده توسط سرور DHCP روتر اصلی داده شود.

علاوه بر این، اگر از سرور DHCP روتر اصلی استفاده می کنید، غیرفعال کردن سرور DHCP هر تکرار کننده WiFi ضروری است. در غیر این صورت، تداخل IP در شبکه محلی ایجاد می شود.

امنیت ریپیتر

امنیت ریپیتر وای فای

همانطور که همه می دانند، دنیای دستگاه های دیجیتال در معرض تهدید دائمی هکرها و سایر عوامل مخرب است. هر وسیله ای، به ویژه دستگاهی که بخشی از یک شبکه دیجیتالی باشد، در برابر تهدیدات سایبری آسیب پذیر است. ریپیتر های وای فای هم می توانند در هر زمان مورد حمله قرار گیرند.

با این حال، اگر اقدامات امنیتی و حفاظتی کافی برای محافظت از خود در برابر چنین تهدیداتی انجام دهید و در حین استفاده از WiFi ایمن بمانید، نیازی به وحشت نیست. نگهداری منظم امنیتی که روی دستگاه انجام می شود، آن را همیشه در بالاترین سطح امنیتی نگه می دارد و در نتیجه احتمال نفوذ سایبری مخرب را به حداقل می رساند.

برخی اقدامات امنیتی که باید هنگام استفاده از ریپیتر WiFi حتما رعایت کنید:
  • نرم افزار خود را به طور منظم به روز کنید: سیستم عامل گسترش دهنده وای فای شما باید همیشه به روز نگه داشته شود و آسیب پذیری ها را پوشش دهد. آخرین نسخه نرم‌افزار شامل پادمان‌هایی برای از بین بردن نقاط ضعفی است که قبلاً در نرم‌افزار یافت شده بود.
  • تغییر SSID (نام شبکه دستگاه): راه دیگر برای در امان ماندن از تهدیدات سایبری، تغییر نام SSID به جای حفظ مقادیر پیش فرض است. نام‌های پیش‌فرض یا همان نام‌های روتر وای‌فای، حدس زدن جزئیات دستگاه و هدف قرار دادن آن را برای هکرها آسان‌تر می‌کند.
  • از رمزهای عبور قوی استفاده کنید: هرگز بدون تنظیم رمز عبور از ریپیتر استفاده نکنید. طبق آخرین شیوه های رمز عبور ایمن، شامل حروف عددی و نوشته های خاص، استفاده از یک رمز عبور طولانی و تغییر دوره ای آن، رمز عبوری قوی تنظیم کنید.
  • تنظیمات WPA2/WPA: هنگام خرید یک ریپیتر WiFi، مطمئن شوید که گزینه امنیتی برای WPA2 یا WPA را دارد. اینها استانداردهای رمزگذاری سطح بالا هستند و ضروری هستند که سطح بالاتری از حفاظت را نسبت به استاندارد قبلی WEP ارائه می دهند. حتی اگر هکری به شبکه نفوذ کند، نمی تواند داده های رمزگذاری شده را رمزگشایی کند. داشتن دستگاهی با هر استاندارد رمزگذاری کافی نیست. همچنین باید مطمئن شوید که تنظیمات در پیکربندی فعال است.

نکات پایانی

استفاده از یک ریپیتر WiFi به شما این امکان را می دهد که پوشش شبکه وای فای خود را به صورت عملی و سریع افزایش دهید، بدون اینکه مودم یا روتر را هر بار که آنلاین می شوید حرکت دهید، به امید اینکه موقعیت ایده آل را پیدا کنید.

امروزه، هر کسی که با شبکه آشنا باشد، به محض بروز مشکل پوشش، یک ریپیتر  WiFi را پیشنهاد می‌کند.

همانطور که از بحث بالا مشهود است، صرفاً دانستن پاسخ سؤال “ریپیتر وای فای چیست؟” کافی نیست.

دانستن ویژگی‌های کلی ریپیترهای وای‌فای و اینکه چگونه می‌توانند مفید باشند و آگاهی از بهترین راه برای استفاده از ریپیتر وای‌فای و ایمن نگه‌داشتن دستگاه همراه با داده‌هایی که از آن استفاده می‌کند، ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید