آموزش

روتر چیست و چه کاربردهایی دارد؟

روتر چیست

آشنایی با روتر

تا حالا شده به این فکر کنید که چطوری تو بستر شبکه جهانی اینترنت،‌ اییییییییین همه اطلاعات رد و بدل میشه؟ و شما هر چیزی رو که بخواید با هرکسی به اشتراک می‌ذارید؟ یا هر اطلاعاتی که بخواید به دست میارید؟ خب برای اینکه یک شبکه به وجود بیاد و بسته‌های اطلاعاتی تو این شبکه به درستی جا به جا بشن و به مقصد برسن، تجهیزات زیادی نقش دارن. یکی از اون‌ها که شما راجع بهش کنجکاو شدین و جزء ضروری شبکه‌س اسمش روترِ. پس بدون توضیح اضافات بریم مفاهیمی که قراره به شما تو این مقاله کمک کنن تا با روتر قششششنگ آشنا بشین، معرفی کنم: 1-روتر چیست؟ 2-وظایف و کاربردهای روتر 3-تفاوت مودم و روتر 4-انواع روتر 5-تفاوت روترهای بی سیم و سیمی و …

روتر چیست؟

روتر چیست؟

برای اینکه راحت‌تر متوجه بشین که اصلا روتر چیه و چه کاری انجام میده، یه پستچی رو در نظر بگیرید. پستچی محله یا شهر شما برای اینکه بسته‌هارو به مقصدشون برسونه، آدرس دقیق بسته‌رو نیاز داره. مسلما تنها دونستن اسم محله برای پستچی کافی نیست! بنابراین هر بسته یه آدرس منحصر به فرد داره. تصور کنین محله شما یه شبکه‌س، و بسته‌هایی که پستچی از شبکه اداره پست به آدرس‌های خاص و مختلفی می‌رسونه، بسته‌های اطلاعاتی تو شبکه هستن.

توی همچین موقعیتی، پستچی نقش روتر رو داره. یعنی بسته‌های اطلاعاتی‌ دستگاه‌های مختلف رو از شبکه‌ها یا دستگاه‌های دیگه به آدرس منحصر به فردی که براشون تعیین شده، هدایت می‌کنه. به این آدرس میگن آدرس آی پی (IP).

  • مفهوم علمی و دقیق‌تر:
    درواقع روتر یکی از تجهیزات ضروری شبکه هست که بسته‌های اطلاعاتی دستگاه‌های موجود تو شبکه رو به مقصد درست می‌رسونه. حالا این بسته‌های اطلاعاتی یا داده‌ها می‌تونن بین دستگاه‌های شبکه رد و بدل شن، از یک دستگاه به اینترنت ارسال بشه یا انتقال داده‌ها بین چند شبکه‌ مختلف باشه.
    روتر یه آدرس IP به هرکدوم از دستگاه‌های شبکه اختصاص می‌ده، آدرس IP مقصد هر بسته‌رو هم بررسی می‌کنه و بهترین راه رو برای انتقال اون‌ها در نظر می‌گیره. اینطوری مطمئن میشه که بسته‌های داده‌ای، درست به مقصد می‌رسن.

وظایف دیگر روتر چیست؟

اگه بخوام از کارای دیگه‌ای که روتر انجام میده براتون بگم می‌تونم به موارد پایین اشاره کنم:

  1. علاوه بر ارسال بسته‌ها به مقصد، اگه نیاز به برگشت بسته از مقصد به مبداء ارسال هم باشه، روتر این کارو انجام میده.
  2. اینکه کدوم رایانه از چه منبعی به اینترنت دسترسی پیدا کنه رو هم روتر مشخص می‌کنه.
  3. اگه تو یه شبکه، پرینتری بین دستگاه‌ها به اشتراک گذاشته بشه، روتر تعیین می‌کنه که چه کسایی به پرینتر دسترسی داشته باشن.
  4. نحوه اتصال کاربرها به شبکه، اعمال یک سری محدودیت‌ها و تنظیمات امنیتی، تعیین سطح دسترسی برای کاربرها و … از جمله کارهایی هستن که شما به کمک روتر می‌تونین انجام بدین.
  5. روتر می‌تونه اینو هم تعیین کنه که اولویت مصرف اینترنت، تو شبکه با کی باشه؟
    مثلا بین کسی که داره یه بازی آنلاین انجام میده و کسی که می‌خواد فایلی رو به اشتراک بذاره. روترهایی وجود دارن که می‌تونن اولویت رو به انجام بازی بدن و سرعت اینترنت‌رو برای بقیه‌ی دستگاه‌های متصل، کم کنن.

و خیلی کارای دیگه که روتر تو زمان کمی مثل صدم ثانیه انجام می‌ده اما شما تاخیری‌رو تو انجام وظایفش حس نمی‌کنید. خلاصه از بچه‌های زرنگ شبکه‌س D:

کاربردهای روتر

روتر چه کاربردهایی دارد؟

  • اتصال چند دستگاه به اینترنت و اشتراک‌گذاری اطلاعات
    حالا دیگه تو هر خونه‌ای چندتا تلفن‌همراه و سیستم رایانه و تبلت و تلویزیون وجود داره. برای اینکه همه‌ی این دستگاه‌ها به اینترنت یا به هم متصل بشن، نیاز به روتر داریم. درواقع وقتی چندتا دستگاه به هم اتصال پیدا می‌کنن و می‌تونن فایل‌ها و اطلاعاتی‌رو برای هم به اشتراک بذارن، پای یه روتر درمیونه!
    شاید به این فکر کنید، شما که توی خونه روتر ندارید، پس چطور این اتفاق می‌افته؟
    اما باید بگم اگه مودم شما مودم وای فای باشه، به احتمال زیاد عبارت Modem Router روش حک شده. پس یعنی مودمی که استفاده می‌کنید برای اتصال به اینترنت، همزمان روتر هم هست.
  • ارسال و به اشتراک‌گذاری فایل‌های مختلف برای چاپگر، اسکنر و …
    وقتی تو خونه یا محل کار بیشتر از یک سیستم رایانه‌ای وجود داره، می‌تونید با شبکه کردن اونها به خیلی از کاراتون سرعت بدید. مثلا یه چاپگر یا اسکنر رو بین همه دستگاه‌ها به اشتراک بذارید. یعنی چی؟ یعنی احتیاج نیست هر کس فایلی برای پرینت یا اسکن داشت، چاپگر یا اسکنرو به سیستم خودش متصل کنه. به راحتی با شبکه کردن سیستم‌ها، فایلشو برای دستگاه چاپگر، اسکنر یا … ارسال میکنه و تو کمترین زمان دستور شما انجام میشه.
  • اتصال هارد اکسترنال یا فلش به مودم روتر
    یکی دیگه از کاربردهای روتر اینه که می‌تونید هارد یا فلشتونو بهش متصل کنید و خیلی ساده محتویاتی مثل ویدئو، موزیک و … رو از طریق اتصال وای فای تو تلویزیون‌های هوشمند به نمایش بذارید.

»»»» اصلا چرا راه دور بریم؟ همین که شما دارید این مطلبو می‌خونید یعنی کار، کارِ روتره. باید به اطلاعتون برسونم سرویس‌دهنده اینترنت شما برای اینکه سیستم یا حتی تلفن‌همراهتون به اینترنت دسترسی پیدا کنه، داره از چندین و چندتا روتر استفاده می‌کنه. بله دیگه اینطوریاس!

تفاوت های مودم و روتر در چیست؟

ــ مودم (Modem)

عاقا اینهمه راجع به روتر حرف زدیم، یه کمم بریم سراغ مودم عزیز، ببینیم اصلا این دوتا چه فرقی با هم دارن.( بله از اتاق فرمان اشاره می‌کنن عاقا نه! آآآآآآآقا D: ) با تشکر. همون که اتاق فرمان میگه.

  • کار مودم اینه که اتصال شمارو به ISP (همون سرویس‌دهنده اینترنت) برقرار کنه و از این طریق بتونید به اینترنت دسترسی پیدا کنید.
  • یکی دیگه از وظایفش ارسال داده‌ها به ISP و دریافت داده‌های دیگه‌ای از سمت ISP هست. اینجا لازمه که بگم زبان رایانه‌ها و تلفن‌های هوشمند با زبان اینترنت فرق داره. رایانه‌ها و تلفن‌ها سیگنال‌های دیجیتال‌رو متوجه می‌شن، ولی اینترنت بر اساس سیگنال‌های آنالوگ کار می‌کنه.
    مودم این وسط برای اینکه این دوتا زبون همو بفهمن داره کلی زحمت می‌کشه. اینطوری که سیگنال‌های دیجیتالی که از رایانه می‌گیره، برای اینکه روی خط تلفن بفرسته، به سیگنال‌های آنالوگ تبدیل می‌کنه. برعکسِ همین عملیات‌ هم تو مرکز سرویس دهنده اینترنت انجام می‌شه.
  • از لحاظ لغوی، “Modem” از ترکیب دو تا عبارت Modulator (تلفیق‌کننده) و Demodulator (تفکیک‌کننده) که اتفاقا به همین ویژگیش هم اشاره داره، تشکیل شده.
  • مودم از نظر ساختاری شامل یه درگاه برای اتصال به خط تلفن، بعضی از مدل‌هاش شامل یه شیار برای وارد کردن سیم‌کارت و همینطور درگاهی برای اتصال به فیبر نوری میشه. اما دستگاه‌هایی که تنها روتر هستن، همچین درگاهی ندارن.

ــ‌ روتر (Router)

  • روتر درواقع شبکه محلی یا شبکه‌های بزرگ‌تر رو مدیریت می‌کنه و امکانات و دسترسی‌های زیادی‌رو در اختیار شما می‌ذاره. چندتاشونو بالاتر براتون گفتم.
  • مسیریابی داده‌ها بین شبکه‌های مختلف هم از کاربردهای روتر محسوب میشه.
  • روتر چندتا درگاه WAN و LAN داره که درگاه WAN، روتر رو به اینترنت متصل میکنه و LAN برای اتصال مستقیم دستگاه‌های دیگه به روتر استفاده می‌شه. معمولا این درگاه‌ها توی مودم-روترها هم وجود داره.
  • قابلیت اینو داره که دسترسی‌های غیرمجازو تشخیص بده و به امنیت بالای شبکه کمک کنه.
  • از لحاظ لغوی هم “Router” به معنای مسیریاب هست.

تفاوت مودم و روتر

انواع روتر چیست؟

  1. روترهای بی‌ سیم (Wireless)
  2. سیمی (Wired)
  3. مسیریاب اصلی (Core Router)
  4. مرزی (Edge Router)
  5. پل (Bridge \ Brouter Router)
  6. پهنای باند (Broadband Routers)
  7. روترهای پردازشگر صوت و ویدیو
  8. روترهای مجازی

ــ‌ تفاوت روترهای بی سیم و سیمی

همونطور که از اسمشون مشخصه، روتر بی‌سیم یه آنتن و آداپتور وایرلس داره و برقراری ارتباط به صورت بی‌سیم انجام میشه و احتیاجی به کابل نیست. اما روتر سیمی مجهز به درگاه LAN هست که برقراری ارتباط تو این مدل به صورت کابلی یا سیمی انجام میشه. البته اکثر مود‌م روترهای جدید، هم آنتن وای‌فای دارن هم درگاه LAN.

معرفی چند برند معتبر

برندهای معتبر و زیادی تو حوزه تجهیزات کامپیوتر از جمله روتر فعالیت می‌کنن. اما از بین اون‌ها روی این موارد که جزء بهترین‌ها هم هستن می‌تونین حساب کنین.

درباره روتر و کاربردهای روتر میشه کلی حرف زد و خیلی تخصصی‌تر و جزئی‌تر بررسیش کرد، اما امیدوارم همینقدر تو این مقاله از ژوپیتل مورد قبول واقع بشه و بهتون کمک کرده باشه. اگه نیاز به اطلاعات بیشتری دارین می‌تونین با مشاورین فروشگاه از طریق تماس با ما در ارتباط باشین. حتما بهتون تو زمینه تجهیزات شبکه و رایانه‌ای مثل مودم، مودم روتر و …
اطلاعات مفیدی میدن.

دیدگاهتان را بنویسید