آموزش, مقایسه

تفاوت های پهنای باند و وای فای

اطلاعات زیادی در رابطه با اینترنت و اتصال به اینترنت در دسترس است. همه با اصطلاحات URL، آدرس IP، 4G، Wi-Fi، صفحه وب و پهنای باند آشنا هستند، اما همه از معنای این عبارات آگاه نیستند.

قبل از اینکه تصمیم بگیرید که چه نوع اتصال اینترنتی را می خواهید، باید معنی این اصطلاحات را درک کنید تا بتوانید آگاهانه تصمیم بگیرید. ارتباطی که به دست می آورید باید مطابق با نیاز شما باشد.

دو اصطلاحی که قطعا باید از آنها آگاه باشید، پهنای باند و وای فای هستند. این دو اصطلاح به اشتباه یکسان هستند زیرا بسیار مترادف به نظر می رسند اما کاملاً متفاوت هستند.

سوء تفاهم در درک این دو به این دلیل است که ما اتصال به یک شبکه Wi-Fi را با ایجاد دسترسی به اینترنت پهن باند مرتبط می کنیم و این سردرگمی حتی بیشتر می شود زیرا همه ما عادت داریم دستگاه های بی سیم خود مانند تلفن های همراه و لپ تاپ ها را برای دسترسی به اتصال به اینترنت به یک شبکه Wi-Fi متصل کنیم.

قبل از اینکه با یک ارائه دهنده خدمات اینترنتی برای اتصال به اینترنت ارتباط برقرار کنید، باید تفاوت بین پهنای باند و Wi-Fi را نیز بدانید.

به زبان ساده، پهنای باند از اینترنت پرسرعت برای انتقال داده ها استفاده می کند و وای فای از فرکانس های رادیویی و سیگنال ها برای انتقال داده های بی سیم استفاده می کند.

برای درک تفاوت بین پهنای باند و وای فای، اجازه دهید ابتدا به طور خلاصه ببینیم پهنای باند و وای فای چیست و چگونه کار می کنند.

پهنای باند

آشنایی با پهنای باند و نحوه عملکرد آن

پهنای باند نشان دهنده انتقال داده در پهنای باند بالا است. داده ها بین دو دستگاه از طریق اینترنت رد و بدل می شود و مسیری که از طریق آن جریان داده می شود پهنای باند است. ASL، DSL، کابل و فیبر انواع مختلف اتصالات پهن باند هستند.

هر یک از این اتصالات فناوری متفاوتی را با هدف ارائه اینترنت پرسرعت به مصرف کنندگان اتخاذ می کنند.

از بین آنها، کابل های فیبر نوری دارای پیشرفته ترین فناوری برای ارائه پهنای باند بالا با سرعت های متقارن به مصرف کنندگان هستند.

برخلاف اتصالات شماره گیری معمولی که از یک خط برای انتقال حجم عظیمی از داده ها استفاده می کنند، پهنای باند از خطوط زیادی برای ارائه اینترنت استفاده می کند. واژه پهن باند به معنای استفاده از باندهای زیادی برای انتقال داده است.

به زبان ساده، Dial-up (شماره گیری) یک خیابان یک طرفه است، اما پهنای باند مانند یک بزرگراه است که در آن وسایل نقلیه متعددی می توانند به طور همزمان تردد کنند. سرعت اینترنت از طریق باند پهن با انتقال موازی چندین بسته داده به طور همزمان افزایش می یابد.

برای درک بهتر پهنای باند و جزییات بیشتر اینجا کلیک کنید.

تفوات پهنای باند و وای فای

آشنایی با وای فای

فناوری Wi-Fi از فرکانس‌های رادیویی و سیگنال‌ها برای انتقال و دریافت اطلاعات بین دو دستگاه به صورت بی‌سیم استفاده می‌کند.

Wi-Fi یک روش بی سیم برای دسترسی به اتصال پهن باند است. همه شبکه های وای فای در دو باند فرکانسی 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز کار می کنند. برای مسافت های طولانی تر با پهنای باند کمتر از فرکانس 2.4 گیگاهرتز و برای مسافت های کوتاه تر با پهنای باند بیشتر از فرکانس 5 گیگاهرتز استفاده می شود.

از طریق یک مودم یا روتر بی سیم، می توان یک شبکه Wi-Fi راه اندازی کرد تا دسترسی به اینترنت را برای چندین دستگاه در یک نقطه دسترسی معین فراهم کند.

پهنای باند و وایفای

تفاوت پهنای باند و وای فای چیست؟

  • تفاوت اصلی بین پهنای باند و Wi-Fi این است که Wi-Fi از فناوری بی سیم برای دسترسی به اینترنت استفاده می کند، سیگنال های رادیویی را مشخص می کند و با دستگاه های نزدیک ارتباط برقرار می کند.

اینترنت پهن باند یک شبکه کامپیوتری سیمی یا بی سیم است. پهنای باند در مقیاس جهانی در دسترس است و دسترسی کاربران را فراهم می کند تا بتوانند دستگاه های خود را برای اشتراک گذاری اطلاعات به اینترنت متصل کنند.

  • پهنای باند از پروتکل های ارتباطی استاندارد صنعتی برای دسترسی به اینترنت برای مصرف کنندگان استفاده می کند.
  • همچنین پهنای باند خدمات اینترنت را برای دستگاه های متعدد متصل به یک شبکه فراهم می کند.
  • تفاوت دیگری بین پهنای باند و  Wi-Fiاین است که Wi-Fi  به اتصال دستگاه های مختلف به صورت بی سیم برای ارائه خدمات شبکه کمک می کند .
  • تفاوت مهم بعدی بین پهنای باند و وای فای، قابلیت اطمینان متقابل است.

پهنای باند می تواند دسترسی به اینترنت را حتی بدون Wi-Fi به مصرف کنندگان بدهد. بدون  Wi-Fi، اتصال اینترنت پهن باند به یک اتصال سیمی تبدیل می شود.

اما برعکس آن ممکن نیست.  Wi-Fi نمی تواند دسترسی به اینترنت را بدون اتصال پهن باند فراهم کند.

  • تفاوت قابل توجه بین پهنای باند و وای فای در منطقه تحت پوشش است.

محدوده پوشش تعریف شده برای Wi-Fi چند یارد است و با افزایش ناحیه پوشش سیگنال ضعیف می شود. بنابراین، با دور شدن از روتر Wi-Fi، کاهش سرعت را تجربه خواهید کرد. در حالی که محدوده فاصله خاصی برای پهنای باند تعریف نشده است.

فردی که در گوشه ای از جهان قرار دارد می تواند به اینترنت دسترسی داشته باشد تا اطلاعات خود را با شخص دیگری که در هر نقطه از جهان است به اشتراک بگذارد.

  • همچنین در تعداد کاربرانی که به این سرویس دسترسی دارند تفاوت وجود دارد.

تعداد کاربرانی که به Wi-Fi دسترسی دارند بر سرویس آن تأثیر می گذارد و این به این دلیل است که Wi-Fi یک وسیله خدماتی برای ارائه دسترسی به اینترنت به کاربران است.

یک بار ثابت وجود دارد که Wi-Fi می تواند برای حفظ قدرت سیگنال آن را تحمل کند. با افزایش تعداد کاربران، با ضعیف شدن سیگنال های وای فای، سرعت اینترنت نیز کاهش می یابد.

در مقابل، پهنای باند به تعداد نامحدودی از کاربران اجازه می دهد تا به طور همزمان به شبکه متصل شوند. همه بدون توجه به تعداد کاربران می توانند از طریق اینترنت پهن باند به این سرویس دسترسی داشته باشند و از آن استفاده کنند.

پهنای باند

مزایا و معایب پهنای باند

مزایا

  • نیازی به خاموش و روشن کردن دوره ای اتصال نیست و اتصال همیشه روشن است. این یک اتصال پرسرعت برای شما فراهم می کند و می توانید فایل های حجیم را با همان سرعت آپلود و دانلود کنید.
  • اتصال امن است.
  • از آنجایی که اتصال کابلی است، کاهش سرعت متناوب را تجربه نخواهید کرد. سرعت بالا ثابت خواهد بود.
  • به صرفه است.

معایب

  • اتصال به سیستم شما از طریق کابل پهن باند خواهد بود.

وای فای و پهنای باند

مزایا و معایب  Wi-Fi

مزایا

  • اینترنت پرسرعت را فراهم می کند و می توانید فوراً متصل شوید.
  • چندین دستگاه را می توان به یک دستگاه Wi-Fi متصل کرد
  • مقرون به صرفه است. این موضوع عمدتا به ارائه دهنده خدمات اینترنتی بستگی دارد و شما باید به دنبال طرحی باشید که مطابق با نیاز شما با قیمتی مناسب باشد.

معایب

  • Wi-Fi از سیگنال‌های رادیویی برای انتقال داده‌ها استفاده می‌کند و بنابراین سطحی از تداخل در اتصال را می‌توان انتظار داشت.

سخن پایانی

با دانش دقیق در مورد تفاوت بین پهنای باند و Wi-Fi، می توانید از قابلیت استفاده هر یک از آنها قدردانی کنید.

وقتی یک اتصال خانگی را انتخاب می کنید وای فای امتیاز بهتری می گیرد زیرا بسیاری از دستگاه ها را می توان به یک اکسس پوینت واحد متصل کرد.

برای فواصل زیاد، پهنای باند گزینه بهتری برای اتصال پرسرعت است که کمترین تداخل را دارد و یا فاقد تداخل است.

دیدگاهتان را بنویسید