مقایسه

تفاوت مودم، روتر و اکسس پوینت

سلام به همراهان عزیز ژوپیتل . با توضیحاتی درباره تفاوت روتر، مودم و اکسس پوینت ها در خدمت شما هستیم .

  • مودم چیست؟

مودم یک دستگاه سخت افزار کامپیوتری است که داده ها را از فرمت دیجیتال به فرمتی مناسب برای یک رسانه انتقال آنالوگ مانند تلفن یا رادیو تبدیل می کند.

عملکرد مودم اینگونه است که دستگاه مودم ، سیگنال دیجیتال کامپیوتر را دریافت می کند، آن را مدوله می کند و سیگنال را به عنوان سیگنال آنالوگ به خطوط تلفن ارسال می کند. همچنین می تواند سیگنال را در همان فرآیند کاهش دهد. مودم به عنوان یک مترجم بین اینترنت درشبکه کامپیوتری رفتار می کند. بدون مودم، کامپیوتر نمی تواند به اینترنت دسترسی داشته باشد.

مودم ها انواع مختلفی دارند : مودم های دوسیمه ، مودم های اکسترنال ، مودم روتر ها و…

  • روتر چیست؟

روتر یک دستگاه شبکه است که بسته های داده را بین شبکه های کامپیوتری ارسال می کند . روترها وظیفه دارند ترافیک را بین شبکه ها و در اینترنت جهانی هدایت کنند.

روترها داده ها را از یک LAN به LAN دیگر هدایت می کنند. بسته های داده (دیتا) بین شبکه ها ارسال می شوند. روتر این بسته ها را حمل می کند و معمولاً از طریق اینترنت از یک روتر به روتر دیگر ارسال می کند و با مدیریت ترافیک و هدایت بسته ها از طریق اینترنت به مقصد کار می کند. روترها می توانند دو یا چند شبکه مختلف را به هم متصل کنند.روتر ها مدل های مختلفی چون : مودم روتر ، روتر معمولی ، روترهای بی سیم و… دارند.

  • اکسس پوینت چیست؟

در شبکه های کامپیوتری، اکسس پوینت بی سیم یا به طور کلی اکسس پوینت ، یک دستگاه سخت افزاری شبکه است که به سایر دستگاه های Wi-Fi اجازه می دهد به یک شبکه سیمی متصل شوند. به عنوان یک دستگاه مستقل، اکسس پوینت ممکن است یک اتصال سیمی به یک روتر داشته باشد، اما در یک روتر بی سیم، می تواند جزء جدایی ناپذیر خود روتر نیز باشد.

به طور خلاصه عملکرد این 3 دستگاه به صورت زیر است :

مودم :  دستگاهی از ارائه دهنده خدمات  اینترنتی شما که به اینترنت وصل می شود و در واقع به خط تلفنی که دارید متصل می شود. معمولاً حداقل یک اتصال اترنت دارد و گاهی اوقات یک USB نیز دارد.
روتر : دستگاهی که به مودم متصل می شود و به چندین دستگاه اجازه می دهد که از اتصال اینترنتی به طور همزمان استفاده کنند و می تواند سیمی، بی سیم یا هر دو باشد.
اکسس پوینت بی سیم : به یک روتر متصل می شود و امکان اتصال وای فای به شبکه را فراهم می کند.

تفاوت بین روتر ،مودم  و اکسس پوینت  :

مودم پورت های اترنت کمتری نسبت به روتر دارد. آدرس IP عمومی دارد و درWAN استفاده می شود.

روتر دارای پورت های اترنت بیشتری نسبت به مودم است زیرا برای اتصال چندین دستگاه به اینترنت استفاده می شود . آدرس IP خصوصی دارد و در LAN توزیع می شود .

مسئولیت روتر، توزیع اطلاعات دریافتی از یک کامپیوتر به سایر کامپیوتر های درخواست شده در شبکه است. در حالی که مودم وظیفه دارد اطلاعات را از اینترنت به شبکه درخواستی منتقل کند.

 

مودم سیگنال های دریافتی را تجزیه و تحلیل نمی کند. در حالی که روتر سیگنال های مقصد یک بسته داده را تجزیه و تحلیل می کند و آدرس فیزیکی آن را می خواند، سپس بسته را به مقصد مشخص شده هدایت می کند.

روتر بین مودم و شبکه های کامپیوتری کار می کند اما مودم بین خطوط تلفن و روتر به کار می رود.

روتر به عنوان کانونی عمل می کند که یک شبکه محلی LAN را راه اندازی می کند و تمام دستگاه ها و ارتباطات موجود در آن را مدیریت می کند. از طرف دیگر، اکسس پوینت یک دستگاه فرعی در شبکه محلی LAN است که مکان دیگری را برای اتصال دستگاه ها فراهم می کند و دستگاه های بیشتری را قادر می سازد که در شبکه باشند.

 

مدل های مختلف مودم ، روتر و اکسس پوینت ها ، به همراه دستگاه های دیگر در مجموعه ما موجود و یا در حال تامین است و شما عزیزان میتوانید با در نظر گرفتن ویژگی های مطلوب دستگاه خود یا مشاوره با ژوپیتل ، دستگاه مناسب خود را بشناسید و خریداری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید