بررسی تخصصی

بررسی مودم Zlt X28

دستگاه X28 یک دستگاه 5G Indoor CPE است. یا به طور خلاصه، این دستگاه یک مودم روتر سیم کارتی  4G LTE/5Gبا رم ۸ گیگابایت ، رام یا حافظه فلش ۸ گیگابایت است که با پردازنده مدیاتک T750 ارائه شده است.

دستگاه در ارتباطات  5Gاز شبکه‌های SA و NSA پشتیبانی می‌کند؛ در 4G LTE تقریبا از تمام باندهای رادیویی FDD و TDD پشتیبانی می‌کند و مجهز به MIMO 4×4 در هر دو شبکه موبایل است.

این مودم را می توان مودم خوش قیمت بازار دانست؛ چرا که علاوه بر خدمات منحصر به فردی که ارائه می دهد ، قیمت بسیار مناسبی هم دارد.

همچنین این دستگاه مودمی است که می‌تواند جایگزین بهترین مودم های سیم کارتی4/5G شود.

مزیت بزرگ مودم X28، پشتیبانی از همه سیم‌کارت‌ها و اینترنت‌های سیم‌کارتی در ایران (3G/4G/4.5G/5G/TDLTE) با قابلیت انتخاب دستی باند رادیویی، وی پی ان و دسترسی پنل سوپرادمین است.

حداکثر سرعت دانلود مودم X28 در  5Gبه ۴ گیگابیت و آپلود آن به ۱ گیگابیت بر ثانیه می‌رسد و در شبکه‌های  4G LTE، حداکثر سرعت دانلود برابر با ۱.۶ گیگابیت وسرعت  آپلود ، ۲۰۰ گیگابیت بر ثانیه است.

وای‌فای ۶ دو بانده  AX1500

مودم X28، از استاندارد  802.11ax یا وای فای ۶ پشتیبانی می کند و جزو رده AX1500 محسوب می‌شود که برای کاربران خانگی مطلوب و پرطرفدار است.

به این صورت که حداکثر سرعت روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز به ۳۰۰ مگابیت و روی فرکانس ۵ گیگاهرتز به ۸۶۷ مگابیت می‌رسد و دارای MIMO 2×2 در هر دو فرکانس رادیویی است.

ارزش خرید مودم 4G و5G  با وای فای ۶ بسیار زیاد است؛ چون نسل وای فای  802.11ac در حال فراموشی است و بسیاری از لپ‌تاپ‌ها و گوشی‌های موبایلی که استفاده می‌کنیم؛ وای‌فای ۶ هستند.

یکی از نکات قابل توجه درباره این مودم، قابلیت پشتیبانی همزمان از ۶۴ کاربر است.

درگاه‌های ارتباطی

این مودم  ۱۲ آنتن Internal MIMO 4×4 برای اتصال به شبکه‌های 4G و 5G دارد که این تعداد بالای آنتن به ما نشان می دهد که بیشترین میزان دریافت سیگنال را خواهیم داشت و انتظارمان از سرعت را بالا می‌برد. یکی از نقاط قوی این دستگاه، درگاه های آن است.

این مودم بی سیم دارای ویژگی های منحصر بفردی است که در ادامه برای شما ذکر کرده ایم:

  • نه یک پورت بلکه چهار پورت اترنت LAN با سرعت هزار گیگابیت دارد که یکی از آن‌ها عملکرد WAN را هم دارد که می‌توانید مودم دیگری را به آن متصل کنید و اینترنت را روی دستگاه X28 به اشتراک بگذارید که برای گسترش شبکه در خانه ، دفاتر خانگی یا دفاتر کوچک عالی است.

طراحی خاص

مودم  X28 به شکل یک هشت ضلعی طراحی شده است.مشابه مدل‌های X20 و X21 که به شکل استوانه‌ای چهار ضلعی بودند X28 هم طراحی عمودی و استوانه‌ای دارد ولی به شکل یک ۸ ضلعی که زیباتر از مدل‌های قبلی به نظر می آید.

مودم ZLT X28

تقریبا تمامی مودم‌های ZLT سفید رنگ ، ساده و مینیمال طراحی شده اند. طوری که شما فقط یک لوگو در بخش وسط پنل جلویی می‌بینید که لوگوی Du  است. همچنین در بخش پایینی لوگو چند چراغ LED  و پایین آن‌ها نیز کلید WPS خودنمایی می‌کند.

یک تفاوت بزرگ مودم X28 از دو مودم مذکور در بخش بالای استوانه و بخش زیرین دستگاه است. بخش بالایی مودم مینیمال و ساده طراحی شده و طراحی پرنقش یا مشبک ندارد. در بخش زیرین هم در طرفین پنل جلویی ، یک طرح مشبک گونه قرار گرفته است که هم ظاهر مودم را زیباتر جلوه داده و هم به تهویه هوا و افزایش خنکی درون کِیس کمک می‌کند.

پورت ها ، کلیدها و همچنین کلید ریست و کانکتور آداپتور برق ۱۲ ولت/۱.۵ آمپر در بخش پشتی مودم قرار گرفته اند . همچنین کلید WPS در پنل جلویی دستگاه طراحی شده است.

درگاه Type-C و پورت سیم کارت کنار هم هستند؛ کلید ریست و کانکتور آداپتور هم به همین صورت و پایین آن‌ها، ۴ پورت LAN زرد رنگ دیده می‌شود.

چینش پورت‌ها در یک قسمت کوچک در پایین بدنه مودم، نشانگر استفاده از آنتن‌های بزرگ و بلند در طول کل بدنه است.

  • اندازه مودم ۱۲۰ ×۱۲۰× ۱۸۸ میلی متر است که نشان می دهد این دستگاه ، یک مودم کوچک نیست.

بررسی و تست دستگاه

مزیت بزرگ دیگر مودم   Zlt X28، دسترسی به سوپر ادمین و در نتیجه قابلیت اجرای APN، قفل شبکه ، انتخاب دستی باندها و قفل باند رادیویی است.

این ویژگی باعث افزایش سرعت و کارایی مودم می‌شود؛ اما X28  از قابلیت MIMO 4×4 و تجمیع خودکار چند باند رادیویی نیز برخوردار است. به همین دلیل، در اکثر تست‌هایی که از این مودم در ایران گرفته شده است، می توانیم ببینیم که سرعت اینترنت موبایل بیش از ۱۰۰ مگابیت در ثانیه است.

روی ایرانسل ، سرعت‌های ۱۲۰ مگابیت با آپلود ۳۳ مگابیت یا با شاتل موبایل، سرعت ۱۴۱ مگابیت با آپلود ۵۲ مگابیت و پینگ ۱۵ میلی ثانیه ثبت شده است. حتی در نرم‌افزار Download manager IDM نیز سرعت گاها به ۲۰ مگابایت می‌رسد.

در اینترنت TDLTE ایرانسل، سرعت تا حدودی پایین‌تر است و بین ۸۰ تا ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه است و دلیل این موضوع ، تک باند بودن اینترنت TDLTE و عدم تجمیع و همین‌طور، پهنای‌باند کم است.

تست‌های 5G از این مودم در خارج از کشور، سرعت‌ ۴۰۰ تا ۵۰۰ مگابیت بر ثانیه ثبت کرده است.

این دستگاه همچنین دارای یک پورت USB Type C است که هم می تواند دستگاه را روشن کند یا از آن برای اتصال به روتر برای اتصال داده استفاده کند. این برای لحظاتی که ممکن است آداپتور اصلی برق را گم کنید، جابجا کنید یا فراموش کنید بسیار موثر است. این پورت همچنین برای اتصال دستگاه‌هایی مانند تلفن هوشمند، تبلت و پاوربانک به مودم و شارژ آنها موثر است.

ویژگی های برجسته:

  • پشتیبانی از باندهای 5G و 4G و TDLTE
  • درگاه USB Type-C
  • پشتیبانی از VPN
  • سرعت اینترنت بسیار بالا
  • پنل سوپر ادمین و انتخاب دستی باند رادیویی
  • قیمت مناسب در مقایسه با مودم‌های 5G

معایب:

۱- عدم پشتیبانی از آنتن خارجی

۲- کلید روشن/خاموش مودم و وای‌فای ندارد.

  • می‌توانید از برنامه تلفن همراه برای اتصال به این دستگاه استفاده کنید و انواع کارها را در صورت نیاز انجام دهید؛ مانند مدیریتِ استفاده و تکمیل آن با بسته‌های داده.
  • شما این امکان را دارید که تا 64 دستگاه را به صورت بی سیم به روتر متصل کنید که با توجه به اندازه این دستگاه ، مقدار بسیار قابل توجهی است.
  • این روتر برای وای فای دو بانده بهینه شده است؛ بنابراین می تواند از فرکانس های 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز استفاده کند . این ویژگی در نهایت به این معنی است که دستگاه در مقایسه با روترهای تک باند ، بسیار قابل اعتمادتر و سریعتر است.

نتیجه گیری و سخن آخر

با توجه به آنلاک بودن مودم، پنل کاربری سوپرادمین ، پشتیبانی از همه باندهای رادیویی، پشتیبانی از 5G و TDLTE، پشتیبانی از VPN ، APN و… به همراه کیفیت سرعت اینترنت، قیمت این دستگاه معقول و مناسب است.

در واقع مودم X28  باید بهترین مودم  5G زیر ۱۰ میلیون تومان بازار بدانیم؛ بهتر از  X20 و X21، بهتر از KJ33 و مودم‌های ارزان قیمت دیگر.

اگر بخواهید برای یک مودم سیم کارتی  4.5 G/TDLTE حدود ۶ الی ۷ میلیون تومان هزینه کنید؛ مثلا اگر بخواهید مودم هواوی B612 را بخرید؛ خرید X28 منطقی‌تر و به برد نزدیک‌تر است.

قطعا سرعت و کیفیت اینترنتی که مودم X28 به شما می‌دهد؛ خیلی بهتر از مودم‌های B622 و B612 و HWS33 و نظایر این‌ها است که در بازار با قیمت‌های ۶ الی ۷ میلیون تومان، خرید و فروش می‌شوند.

مشخصات خوب این مودم به همراه پنل کاربری باز که برای کاربران ایرانی اهمیت زیادی دارد؛ باعث می‌شود مودم  X28 را بهتر از مودمی مانند نوکیا gateway 3.1 بدانیم که از نظر پنل کاربری و تنظیمات مقداری ضعیف است.

دیدگاهتان را بنویسید

فروشگاه اینترنتی ژوپیتل واقع در مجتمع نور تهران به عنوان مرجع تخصصی قیمت و فروش کالای آی تی فعالیت دارد. هدف ما ارائه محصولات و اطلاعات تخصصی در محیطی کاربر پسند به منظور ایجاد یک خرید مطمئن برای هر شخص با هر سطح از دانش در حوزه آی تی می‌باشد. ما کنارتان هستیم و امیدواریم از خریدتان نهایت لذت را ببرید.
ادامه درباره ما ...

اعتماد شما سرمایه ماست

تمامی حقوق متعلق به ژوپیتل می باشد

سبد خرید فروشگاه