بررسی تخصصی

بررسی تخصصی روتر اکسس پوینت بیسیم و دو باند AC2600 لینکسیس مدل EA8100

شما برای داشتن یک ارتباط اینترنتی قوی نیاز به یک مودم روتر حرفه ای دارید. کیفیت دسترسی به اینترنت مستقیما به قدرت و کیفیت روتر شما بستگی دارد. یکی از جدیدترین و بهترین روتر های موجود در بازار، روتر اکسس پوینت ea8100 می باشد. از همین رو در این مطلب قصد داریم تا به بررسی تخصصی روتر اکسس پوینت بیسیم و دو باند AC2600 لینکسیس مدل EA8100 بپردازیم.

معرفی روتر EA8100

روتر اکسس پوینت ea8100 را می توان جزء 5 روتر قوی موجود در بازار دانست. ویژگی های خاص و قدرت بالای این روتر باعث شده تا افرادی که برای استفاده های سنگین از اینترنت مانند بازی های آنلاین نیاز به روتر دارند به شدت مجذوب آن شوند.

روتر اکسس پوینت ea8100 ساخت برند لینکسیس (Linksys) در کشور آمریکا است. برند لینکسیس یکی از بهترین و پیشرفته ترین شرکت های آمریکایی در زمینه ی تولید روتر است. برخی از افراد روتر را با مودم اشتباه می گیرند. روتر در واقع دستگاهی است که امکان جا به جایی بسته های اطلاعاتی در بخش های مختلف شبکه (از جمله مودم) را فراهم می کند. بنابراین استفاده از یک روتر خوب نقش به سزایی در سرعت انتقال اطلاعات شما در شبکه ی اینترنت دارد.

از جمله ویژگی های برتر روتر EA8100 می توان به سه باند با سرعت بالا (2.2 گیگابیت بر ثانیه)، 5 پورت اترنت و قابلیت تبدیل به اکسس پوینت و ریپیتر اشاره کرد. از جمله مزایای خاص این روتر بالا بودن پهنای پوشش دهی این دستگاه است. می توان از این روتر برای استفاده تا فاصله ی 200 متر مربع بدون افت کارایی و تداخل بهره گرفت.

روتر اکسس پوینت ea8100 دارای CPU دو هسته ای با سرعت 880MHz  است که در مقایسه با رقبا در سطح بسیار بالاتری قرار دارد. سه بانده بودن روتر اکسس پوینت ea8100، که از تکنولوژی 4×4 MU-MIMO استفاده می کنند، از دیگر مزایای ویژه این سخت افزار محبوب است.

دلایل محبوبیت روتر EA8100

یکی از دلایل محبوبیت این روتر، دارا بودن 5 پورت گیگ اترنت 10/100/1000 شامل 1 عدد پورت WAN و 4 عدد پورت LAN می باشد. همچنین روتر اکسس پوینت ea8100 دارای یک پورت USB 3.0 و یک پورت USB 2.0 است. تعبیه ی این پورت های USB بر روی روتر باعث شده که قابلیت های ویژه زیر به روتر شما اضافه شود:

  1. شما می توانید پرینترهای قدیمی را که از بلوتوث پشتیبانی نمی‌کنند را به صورت فیزیکی به روتر اکسس پوینت ea8100 وصل کرده و درون شبکه از آن ها استفاده کنید.
  2. شما می توانید روتر خود را به یک NAS تبدیل کرده و برای ذخیره و اشتراک دیتاهای درون شبکه از آن استفاده نمایید.
  3. با وجود این پورت های USB در روتر اکسس پوینت ea8100 امکان اتصال هارد اکسترنال به روتر جهت بکاپ گرفتن روزانه از اطلاعات و دیتاهای شبکه وجود دارد.
  4. اتصال به اینترنت با روش های متفاوت
  5. امکان آپدیت فریمور با کمک فایل درون حافظه خارجی

روتر اکسس پوینت ea8100 دارای 4 آنتن خارجی و قابل تنظیم است که با تغییر زاویه ی آن ها می توان فضای بیشتری را تحت پوشش روتر درآورد. این آنتن ها الگوهای Wi-Fi بزرگ و همپوشانی بالایی به منطور بالا بردن قدرت وایفای و پوشش دهی سیگنال ها دارند.

فرکانس فعالیت در روتر اکسس پوینت ea8100 از 2.4 تا 5 GHz می باشد. سرعت این روتر در شبکه ی 2.4 گیگا هرتزی تا 800 مگابیت بر ثانیه و در شبکه ی 5 گیگا هرتزی تا 1733 مگابیت بر ثانیه می رسد. این رقم در مقایسه با سایر روترهای موجود در بازار بسیار بالاست. البته که اکثر روترهای رایج امکان استفاده از کانال 5 گیگاهرتزی را ندارند.

سایر ویژگی های روتر اکسس پوینت بیسیم EA8100

روتر اکسس پوینت ea8100 قابلیت های بسیاری دارد که باعث شده این روتر به یکی از پر فروش ترین انواع روتر تبدیل شود. در پاراگراف قبلی بعضی از ویژگی های برجسته ی این روتر را بررسی کردیم. سایر ویژگی های این روتر عبارتند از:

  • باندهای وای فای : ۲ بانده (2.4GHz و 5GHz)
  • تعداد پورت های WAN : یک عدد گیگابیتی
  • تعداد پورت های LAN : چهار عدد گیگابیتی
  • تعداد آنتن : ۴ عدد آنتن جدا شونده قابل تغییر (قابلیت اتصال آنتن های قوی تر به روتر)
  • پوشش دهی وای فای : ۱۶۷ متر مربع
  • قابل استفاده به عنوان : access point , repeater , wired bridge , wireless bridge
  • تکنولوژی وای فای : AC2600 MU-MIMO Dual Band Gigabit
  • سرعت وای فای : ۸۰۰ مگابیت در باند 2.4GHz و ۱۷۳۳ مگابیت در باند 5GHz
  • پردازنده : پردازنده قدرتمند دو هسته ای 880Hz مدیاتک
  • حافظه رم : ۲۵۶ مگابایت
  • حافظه فلش : ۱۲۸ مگابایت
  • تعداد کاربران وای فای : ۳۲ دستگاه در باند 2.4GHz و ۶۴ دستگاه در باند 5GHz
  • قابلیت MU-MIMO : انتقال دیتا هم زمان به چند دستگاه بدون تاخیر
  • تکنولوژی BeamForming : متمرکز سازی امواج به سمت دیوایس های متصل به روتر
  • قابلیت DFS : قابلیت استفاده از ۹ تا ۲۵ کانال ویژه در باند 5GHz , که خلوت و بدون نویز هستند (95 درصد از روترهای عمومی این قابلیت را ندارند) که در این حالت شبکه وای فای شما از تداخل امواج سایر روتر ها در امان است
  • پورت USB : یک عدد USB 2 و یک عدد USB 3 جهت استفاده برای فایل شیرینگ (اشتراک گذاری هارد اکسترنال در شبکه و سایر ذخیره ساز ها) و پرینتر شیرینگ (اشتراک گذاری پرینتر در شبکه)
  • وای فای مهمان (Guest WIFI) : اتصال تا ۵۰ کاربر به شبکه وای فای مهمان بدون وصل شدن آن ها به شبکه وای فای اصلی
  • قابلیت Priority : اولویت بندی کاربران در استفاده از پهنای باند
  • تونل : PPTP,LT2P,IPSEC
  • قابلیت تنظیم روتر با استفاده از اپلیکیشن شرکت Linksys
  • و بسیاری از قابلیت های دیگر که میتوانید در تنظیمات روتر مشاهده کنید

حالت اکسس پوینت

روتر EA8100 قابلیت تبدیل به اکسس پوینت و رپیتر را دارد. شما در تنظیمات این روتر می توانید انتخاب کنید که دستگاه شما از هر کدام از این ویژگی ها استفاده کند و یا نکند. در صورتی که حالت اکسس پوبنت را برای روتر EA8100 فعال نمایید روتر شما به عنوان  نقطه دسترسی یا نقطه اتصال شما به شبکه عمل خواهد کرد. از این حالت در زمانی استفاده می شود که بخواهید محدوده‌ی وای‌فای را افزایش بدهید.

اما اگر حالت ریپیتر را انتخاب کنید، روتر EA8100 به عنوان تقویت‌کننده‌‌ی امواج وای‌فای و توسعه‌دهنده‌ی برد عمل خواهد کرد. در این حالت می توان از یک روتر به عنوان واسطه استفاده کرد تا امواج بین کامپیوتر شما و روتر اصلی را تقویت کرده و برد شبکه ی شما را افزایش دهد. انتخاب اینکه بین حالت اکسس پوینت و ریپیتر کدام یک انتخاب شود، بستگی به ساختار شبکه ی شما و فاصله ی اجزا از یکدیگر دارد.

روتر EA8100 مناسب چه کسانی است؟

می توان گفت روتر linksys ea8100 برای هر کسی که علاقه مند به استفاده پر سرعت از اینترنت است مناسب می باشد. اما این روتر بیشتر مورد استفاده ی افرادی است که نیاز به استفاده های سنگین از اینترنت دارند. به طور مثال افرادی که بازی های آنلاین انجام می دهند، افرادی که علاقه مند به تماشای آنلاین فیلم هستند و یا افرادی که برای ارسال فایل های سنگین ویدیویی احتیاج به اینترنت با سرعت بالایی دارند. می توان گفت روتر اکسس پوینت لینکسیس ea8100 بسیار مناسب استفاده در شرکت های بزرگ و یا خانواده هایی است که افراد زیادی قصد استفاده ی همزمان از اینترنت با سرعت بالا را دارند.

روتر اکسس پوینت لینکسیس ea8100 به شما کمک می کند که بسته های اطلاعات را با سرعت بسیاری بالایی در شبکه جا به جا کنید. در نتیجه باعث می شود کیفیت استفاده ی شما از اینترنت به طور چشم گیری افزایش بیاید. همچنین با توجه به سیستم امنیتی قوی که در طراحی روتر اکسس پوینت لینکسیس ea8100 به کار رفته است، شما می توانید با امنیت بیشتری دیتاهای خود را در اینترنت به اشتراک بگذارید.

در این روتر از یک دیواره آتش (FireWall) حرفه ای استفاده شده که میزان نفوذ پذیری شبکه را تا حد بالایی کاهش می دهد. همچنین قدرت مسیریابی روتر linksys ea8100 بسیار بالاست و کمترین میزان گم شدن بسته های اطلاعاتی را دارد. در نتیجه ی این دو مزیت ویژه می توان گفت که روتر لینکسیس مدل EA8100 برای افراد در مشاغل امنیتی و حساس نیز مناسب است.

لازم به ذکر است که با وجود آنکه این روتر قابلیت های ویژه ی فراوانی دارد اما برای کاربرانی که اطلاعات سخت افزاری کافی ندارند مناسب نیست. زیرا راه اندازی و کار با آن ریزه کاری و جزئیات فراوانی دارد. دلیل این امر این است که شرکت لینکسیس روتر linksys ea8100 را برای افراد حرفه با مصارف خاص طراحی کرده است.

پشتیبانی روتر EA8100 از DFS

در لیست مزایای روتر linksys ea8100 اشاره کردیم که این روتر از قابلیت DFS پشتیبانی می کند. DFS مخفف عبارت Dynamic Frequency Selection بوده و جزء ویژگی هایی است که در روترهای خانگی کمتر دیده می شود. روتر لینکسیس ea8100 با دارا بودن این قابلیت می تواند از کانال های ویژه 5 گیگاهرتزی که معمولا برای استفاده توسط رادارهای سرویس های دولتی رزرو شده هستند، استفاده نماید.

قابلیت DFS در روتر لینکسیس ea8100 باعث می شود شما در کانالی فعالیت کنید که افراد بسیار کمی در آن فعال هستند. اتصال به یک کانال کم تراکم باعث می شود که وایفای شما قوی تر عمل کند زیرا امکان اختصاص پهنای باند بیشتری به شما وجود دارد. در نتیجه این موضوع شما سرعت اتصال و انتقال دیتای بالاتری را تجربه خواهید کرد. علاوه بر این، همین مساله باعث می شود امنیت دیتاهای شما نیز در شبکه بالاتر برود. از اصلی ترین دلایلی که باعث بالا بودن قیمت روتر لینکسیس ea8100 می شود قابلیت DFS است زیرا چیپست خاص و طراحی ویژه ای برای آن نیاز است.

دیدگاهتان را بنویسید