معرفی

اکسس پوینت بی سیم (wireless access point)

اکسس پوینت بی سیم (wireless access point) چیست؟

اکسس پوینت بی سیم (WAP) یک دستگاه شبکه است که به دستگاه های دارای قابلیت بی سیم اجازه می دهد تا به یک شبکه سیمی متصل شوند. نصب WAP ها برای اتصال همه رایانه ها یا دستگاه های موجود در شبکه شما ساده تر و آسان تر از استفاده از سیم و کابل است.

اکسس پوینت بی سیم (wireless access point)

اکسس پوینت بی سیم (wireless access point)

 

 

چرا از WAP برای راه اندازی یک شبکه بی سیم استفاده کنیم؟

استفاده از WAP به شما امکان می دهد یک شبکه بی سیم در شبکه سیمی موجود خود ایجاد کنید، بنابراین می توانید دستگاه های بی سیم را در خود جای دهید.

همچنین می‌توانید از گسترش‌دهنده‌های WAP یا مش برای افزایش دامنه سیگنال و قدرت شبکه بی‌سیم خود برای ارائه پوشش بی‌سیم کامل و خلاص شدن از شر “نقاط کور” به خصوص در فضاهای اداری یا ساختمان‌های بزرگ‌تر استفاده کنید. علاوه بر این، می توانید تنظیمات WAP های خود را با استفاده از یک دستگاه پیکربندی کنید.

انواع متداول پیکربندی اکسس پوینت

اکسس پوینت Root

در این پیکربندی، یک اکسس پوینت مستقیماً به یک شبکه LAN سیمی متصل می‌شود و یک نقطه اتصال برای کاربران بی‌سیم فراهم می‌کند. اگر بیش از یک نقطه دسترسی به شبکه LAN متصل باشد، کاربران می توانند بدون از دست دادن اتصال شبکه خود، از یک منطقه به محل دیگر پرسه بزنند.

اکسس پوینت تکرار کننده یا Repeater

اکسس پوینت یا توسعه دهنده مش می تواند به عنوان یک تکرار کننده مستقل پیکربندی شود تا دامنه زیرساخت شما را افزایش دهد یا بر مانعی که ارتباط رادیویی را مسدود می کند غلبه کند.

تکرار کننده ترافیک بین کاربران بی سیم و شبکه سیمی را با ارسال داده به تکرار کننده دیگر یا نقطه دسترسی متصل به شبکه سیمی هدایت می کند. داده ها از طریق مسیری ارسال می شوند که بهترین عملکرد را برای مشتری فراهم می کند.

پل ها Bridges

اکسس پوینت را می توان به عنوان پل های ریشه یا غیر ریشه برای پیوستن به چندین شبکه پیکربندی کرد. یک نقطه دسترسی در این نقش یک پیوند بی سیم با یک پل غیر ریشه ایجاد می کند. سپس ترافیک از طریق پیوند بی سیم به شبکه سیمی منتقل می شود.

پل گروه کاریWorkgroup bridge

اکسس پوینت  که در حالت پل گروه کاری هستند می توانند به سایر نقاط دسترسی به عنوان مشتری “ارتباط” داشته باشند و اتصالات شبکه را برای دستگاه های متصل به پورت های اترنت فراهم کنند.

به عنوان مثال، اگر کسب و کار شما به اتصال بی سیم برای گروهی از چاپگرهای شبکه نیاز دارد، می توانید چاپگرها را به هاب یا سوئیچ متصل کنید، هاب یا سوئیچ را به پورت اترنت نقطه دسترسی متصل کنید و نقطه دسترسی را به عنوان پل گروه کاری پیکربندی کنید. سپس پل گروه کاری به یک اکسس پوینت در شبکه شما مرتبط می شود.

واحد مرکزی در یک شبکه تمام بی سیم

در یک شبکه تمام بی سیم، یک اکسس پوینت به عنوان یک واحد ریشه مستقل عمل می کند. به شبکه LAN سیمی متصل نیست. در عوض،اکسس پوینت به عنوان یک هاب عمل می کند که همه ایستگاه ها را به هم مرتبط می کند. این به عنوان نقطه کانونی برای ارتباطات عمل می کند و دامنه ارتباطی کاربران بی سیم را افزایش می دهد.

مزایای کلیدی ارتقاء به WAP ها

WAP ها جایگزینی راحت تر، ایمن تر و مقرون به صرفه تر برای استفاده از سیم و کابل برای اتصال هر کامپیوتر یا دستگاهی در شبکه شما هستند. و استفاده از WAP ها برای راه اندازی یک شبکه بی سیم می تواند مزایا و مزایای زیادی را برای کسب و کار کوچک شما فراهم کند.

یکی، دسترسی به شبکه بی سیم راحت تر است. اضافه کردن کاربران جدید نیز بسیار پیچیده تر است. و شما به راحتی می توانید با دادن رمز عبور برای دسترسی ایمن به شبکه بی سیم خود، دسترسی به اینترنت را برای کاربران مهمان فراهم کنید.

همچنین می‌توانید به راحتی کاربران، از جمله مهمان‌ها را تقسیم‌بندی کنید تا از منابع و دارایی‌های شبکه خود محافظت کنید.

 

 

آمادگی برای آینده

وقتی روی WAP هایی سرمایه گذاری می کنید که دارای ماژولار بودن آماده آینده هستند، به آماده سازی زیرساخت فناوری اطلاعات خود برای پشتیبانی از فناوری های نسل بعدی کمک می کنید.

برای مثال، WAPهایی که استاندارد جدید Wi-Fi 6 (802.11ax) را برآورده می‌کنند، می‌توانند به شما کمک کنند تا یک شبکه بی‌سیم قابل اعتماد، مقیاس‌پذیر و ایمن بسازید تا با تعداد روزافزون دستگاه‌های اینترنت اشیا (IoT) و داده‌هایی که آن دستگاه ها ایجاد خواهند کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید