معرفی

انواع تستر های کابل شبکه

 

برای بررسی انواع تستر های کابل شبکه ابتدا یک سری توضیحات در مورد تستر های شبکه را خدمت شما ارائه می دهیم.

کابل کشی شبکه معمولاً مستقیماً بر اتصالات کسب و کار شما تأثیر می گذارد. زیرا در صورت بروز هر گونه قطعی چه موقت و چه برای مدت طولانی تر کسب و کار شما ممک است متحمل ضرر خواهد شد. بنابراین هنگام طراحی، نصب و نگهداری شبکه خود، باید به طور مرتب کابل شبکه خود را از نظر آسیب پذیری ها و تهدیدات احتمالی بررسی کنید که برای انجام این کار، به یک تستر کابل شبکه نیاز دارید.

در واقع برای ارزیابی عملکرد کابل شبکه، باید بدانید که چه زمانی به تستر کابل نیاز دارید.

تاسیسات شبکه بزرگ به چند دلیل برای شرکت ها چالش برانگیز است. اول اینکه دارای قطعات زیادی هستند که هر کدام می توانند به نوبه خود مشکلاتی را ایجاد کنند (سوئیچ معیوب، کابل خراب و غیره). دوم هنگام ارائه اتصال کافی برای شرکت‌های بزرگ، دانشگاه‌ها و ساختمان‌های مسکونی بزرگ، معمولاً مقدار قابل توجهی از بررسی ها و آزمایشات برای هر نصب انجام می‌شود. از این گذشته، شرکت می خواهد بداند که اتصالها فعال هستند و آن شرکت کار را به درستی انجام می دهد. تستر کابل روشی پیشرفته است که نصابان می توانند مدارک قابل تاییدی را ارائه دهند که نشان دهد شبکه همانطور که انتظار می رود کار می کند.

تستر کابل چیست؟

قبل از انتخاب بهترین تستر، اجازه دهید ابتدا بررسی کنیم که تستر کابل دقیقا چیست.

تستر کابل

تستر کابل

 

کلیدی ترین مطلب این است که یک تستر کابل باید تأیید کند که اتصال کابل همانطور که انتظار می رود کار می کند. اکثر تسترهای کابل دستگاه های بسیار ساده ای هستند که به طور موثر بررسی می کنند که آیا اتصال وصل است یا نه (به این معنی که آیا به درستی سیم کشی شده است یا خیر). آنها همچنین می توانند اطلاعات بیشتری را به کاربران ارائه دهند، مثلاً اگر اتصال شما اشتباهی سیم‌کشی شده باشد یا سیم کشی کوتاه باشد.

تسترهای پیچیده تر نیز قدرت سیگنال را بررسی می کنند. بنابراین هنگام اتصال کابل ها در مسافت های طولانی، تخریب سیگنال می تواند یک مشکل مهم و اساسی باشد. تسترهای کابل همچنین می توانند تأیید کنند که سیگنال به اندازه کافی قوی می باشد که برای همه کاربران دریافت کننده مفید باشد. آنها همچنین می توانند به شما اطمینان دهند که سیم کشی با سرعت صحیح انجام شده است. یعنی اتصال به اندازه کافی کیفیت داره که با 10G هم کار کنه؟ یا شاید فقط در 1G کار می کند. اینها معمولاً انواع سوالاتی هستند که یک تستر کابل می تواند پاسخ دهد.

تسترهای سطح بالا همچنین مقاومت و بسیاری از معیارهای دیگر را بررسی می کنند تا اطمینان حاصل کنند که سیم کشی شما مطابق با استانداردهای ISO و صنعت می باشد.

بنابراین، شما می‌توانید تستر کابل را به‌عنوان یک فروشگاه یک‌جا در نظر بگیرید تا اطمینان حاصل کنید که اتصال صحیح است و در نهایت مطابق انتظار شما رفتار خواهد کرد.

انواع تستر کابل شبکه

شما به یک تستر کابل شبکه نیاز دارید که با پیچیدگی شبکه شما کار کند. سه نوع اصلی تستر کابل شبکه وجود دارد که در زیر به آنها اشاره کرده ایم:

تستر تأیید(Verification Tester)

یک تستر کابل شبکه تأیید می تواند تشخیص دهد که آیا کابل به درستی وصل شده است یا خیر. معمولاً توسط پیمانکاران و تکنسین های شبکه اجرا می شود، آزمایش کننده های تأیید تقریباً اولین گام هنگام عیب یابی شبکه شما هستند.

آزمایش کننده صلاحیت(Qualification Tester)

تستر کابل شبکه دارای طراحی پیچیده تری هستند تا مشخص کند آیا کابل شبکه شما می تواند الزامات فناوری شبکه شما مانند VoIP، Gigabit Ethernet، یا 100BASE-TX را پشتیبانی کند. تکنسین های شبکه در درجه اول از تسترهای صلاحیت برای ارزیابی یا عیب یابی پهنای باند کابل استفاده می کنند.

تستر گواهینامه(Certification Tester)

یک تستر کابل شبکه گواهینامه تعیین می کند که آیا کابل شبکه شما با استانداردهای کابل کشی مطابقت دارد یا خیر. سازندگان کابل کشی از نصاب های تجاری دیتاکام می خواهند که از تست کننده های Certification استفاده کنند تا تأیید کنند که کابل با الزامات کابل کشی و ضمانت سازنده مطابقت دارد.

خصوصیات کلیدی تسترهای کابل

 

 

طراحی و ساخت

تسترهای کابل شبکه به طور کلی در یکی از دو نوع مدل وجود دارند:

تستر کابل دستی قابل حمل: این تسترها یک ابزار منفرد با یک محفظه باتری برای حمل، کارایی و مانور راحت هستند.

تستر کابل واحد ماژولار جداشونده: این تستر پیشرفته تری است که در آن یک یا چند جزء می توانند از تستر اصلی جدا شوند. این نوع تسترها برای مدل های پرقدرت متداول هستند زیرا نسبت به تسترهای دستی امکانات بیشتری دارند.

سایر ویژگی های مهم طراحی که ممکن است بخواهید آنها را در نظر بگیرید:

  • مقاوم در برابر آب: برای محیط های بیرونی یا مرطوب
  • شامل یک بند: از افتادن تستر در صورت عدم استفاده جلوگیری می کند.

طول کابل اترنت

از آنجایی که طول کابل اترنت شما مستقیماً با مقدار مقاومت ذاتی کابل و DTR آن مرتبط است، تستر کابل شبکه شما باید ولتاژ کافی برای آزمایش طول کابل داشته باشد.

اکثر تسترهای کابل حداکثر طول کابلی را که می توانند در ولتاژهای مختلف اندازه گیری کنند، به تفصیل شرح می دهند. بنابراین باید قبل از خرید تستر کابل، طول کابل شبکه خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که تستر کابل شما می تواند شبکه شما را به دقت ارزیابی کند.

سازگاری رابط

همه کابل‌های اترنت دارای کانکتورهایی در دو طرف هستند که به شما این امکان را می‌دهند تا سخت‌افزار شبکه و سایر دستگاه‌های محاسباتی را به هم متصل کنید. باید بررسی کنید که کابل شما چه نوع کانکتورهایی دارد تا بتوانید یک تستر سازگار پیدا کنید که بتواند به پورت کابل متصل شود.

در تستر کابل به دنبال چه چیزی باشیم؟

نصب اترنت در سال های اخیر به طور قابل توجهی پیچیده تر شده است. با افزایش سرعت از طریق اترنت، کابل‌های طولانی، سوئیچ‌های زیاد و سرعت‌های بیشتر (مثلاً 10 گیگابیت در ثانیه)، مهم‌تر از همیشه این است که نصب خاص شما مطابق با مشخصات باشد.

آنچه در یک تستر کابل نیاز دارید تا حدی به آنچه باید بررسی کنید بستگی دارد. اگر به برخی تشخیص‌های اولیه نیاز دارید (یعنی برای اطمینان از صحیح بودن سیم‌کشی داخلی)، احتمالاً می‌توانید با یک تستر کابل پایه که TDR، شناسایی کابل و تونینگ را اجرا می‌کند، کنار بیایید.

TDR (بازتاب سنجی دامنه زمانی) به شما کمک می کند تا با گفتن جمله ای مانند “مشکل 100 فوت دورتر ایجاد شده”، مشکلات را در راه اندازی کابل کشی خود پیدا کنید.

شناسایی کابل به شما این امکان را می دهد تا بررسی کنید و مطمئن شوید کابل شما همان کابلی است که شما فکر می کنید. تونینگ جایی است که شما یک صدای نامتعادل را از طریق اترنت منتشر می کنید، و به عنوان یک “فرکانس صدا” عمل می کند که در سیستم حرکت می کند و به شما امکان می دهد تا درک کنید که چه چیزی به چه چیزی متصل است.

البته این موارد ابتدایی ترین آزمایش کننده ها هستند.

با این حال، معمولاً آنها تمام آنچه را که باید بدانید به شما نخواهند گفت!

تسترهای گسترده تر نیز استانداردهای شبکه را به معادله اضافه می کنند. به جای جمله «این کابل کار می‌کند»، این تسترها به این سؤال پاسخ می‌دهند که «این کابل به‌عنوان اترنت 10G کار می‌کند یا اترنت 1G؟» در واقع این تسترها برای مشتریان خود کمی بیشتر هزینه بر هستند.

در نهایت، تست‌کننده‌های برتر طیف وسیع‌تری از معیارها را آزمایش می‌کنند تا مطمئن شوند کابل‌های شما مطابق با استانداردهای ISO هستند. این گزینه ها بررسی می کنند که سیم‌کشی مسی شما از فقدان درج، NEXT، PS NEXT، ACR-F، PS ACR-F، افت برگشتی، TCL، ELTCTL، تاخیر، انحراف و مقاومت عبور می‌کند. به طور خلاصه، آنها می توانند به شما اطمینان بدهند که نه تنها کابل های شما فقط خوب هستند بلکه می توانند الزامات سرعت خاصی را نیز  برآورده کنند. آنها معمولاً برای اطمینان از کامل بودن خطوط شما استفاده می شوند.

انواع تسترهای کابل شبکه

انواع تسترهای کابل شبکه

 

چرا تسترهای کابل شبکه ضروری هستند؟

سه دلیل اصلی برای از دست دادن، تضعیف یا خراب شدن داده ها وجود دارد:

تضعیف: تضعیف یا از دست دادن سیگنال است. تضعیف ممکن است ناشی از طول کابل زیاد، افزایش فرکانس یا دماهای بالاتر باشد.

نویز: نویز زمانی رخ می دهد که سیگنال الکتریکی با سیگنال فرستنده تداخل پیدا کند. نویز می تواند از منابع داخلی و خارجی باشد. نویز خارجی می‌تواند از منابع مختلفی باشد، بنابراین کابل شبکه شما باید جدا از هر چیزی که می‌تواند نویز را تقویت کند نصب شود.

تأخیرها: تأخیر در سیگنال الکتریکی می تواند ناشی از عوامل متعددی مانند طولانی بودن کابل، پهنای باند بسیار باریک یا تأخیر زیاد باشد.

بنابراین برای جلوگیری از ضعیف شدن شبکه خود، باید به طور مرتب شبکه خود را از نظر تاخیر، نویز و تضعیف آزمایش کنید.

هنگام خرید تستر کابل شبکه به چه نکاتی توجه کنیم؟

قبل از خرید تستر کابل شبکه، باید نوع تستر کابل مورد نیاز خود را مشخص کنید. در اینجا معیارهای مختلفی وجود دارد که باید برای ارزیابی تسترهای کابل استفاده کنید.

تستر کابل شبکه باید از کانکتورهای کابل استاندارد پشتیبانی کند:

جک ثبت شده 45 (RJ45): Rj45 رایج ترین رابط است که توسط اکثر کابل های اترنت تا کابل Cat 6 استفاده می شود.

GigaGate45 (GG45): GigaGate45 یک نسخه تخصصی از RJ45 برای کابل های Cat 7 است.

هشت موقعیت، هشت کنتاکت (8P8C): 8P8C یک ابزار چین دار ویژه است که به سیم های کابل جداگانه اجازه می دهد تا در هر یک از هشت پین در کانکتور RJ45 وارد شوند.

کانکتورهای کواکسیال (کواکسیال): کانکتورهای کواکسی کابل را به دستگاه های دیگر متصل می کنند و از کابل محافظت می کنند.

SC/SFP: SC/SFP کانکتورهای خاصی برای کابل های فیبر نوری هستند.

پشتیبانی از تست WiFi

بیشتر شبکه ها شامل روترها و مودم های WiFi برای گسترش اتصال به شبکه هستند. یک مودم WiFi سیگنال شبکه را با استفاده از شبکه های سلولی برای ارائه اتصال بی سیم پخش می کند. اگر می‌خواهید شبکه WiFi خود را آزمایش کنید، باید یک تستر کابل با کیفیت بالاتر با قابلیت WiFi انتخاب کنید.

قبل از خرید تستر کابل شبکه، الزامات کابل شبکه خود را شناسایی کنید

با بررسی کابل شبکه خود، از جمله تعیین طول کابل و کانکتورهای خود، می توانید نوع تستر کابل شبکه مورد نیاز شبکه خود را محدود کنید. همچنین می‌خواهید نوع آزمایشی را که باید انجام دهید و اینکه آیا آزمایش نیاز به پشتیبانی از اتصال WiFi دارد را در نظر بگیرید.

با محدود کردن معیارهای خود، می توانید تعیین کنید که به کدام تستر کابل شبکه نیاز دارید.

انتخاب ما برای تستر کابل: گواهی کننده کابل Fluke DSX

امروزه تستر کابل های متعددی در بازار وجود دارد. هیچ یک از آنها به اندازه گواهینامه های کابل مسی Fluke DSX CableAnalyzer از نظر ویژگی کامل نیستند.

این تسترهای کابل هر مرحله از فرآیند صدور گواهینامه را تسریع می‌کنند و از گواهی مس، از دست دادن فیبر نوری، تست OTDR و بازرسی نهایی فیبر پشتیبانی می‌کنند. همچنین با استفاده از آخرین استانداردهای کابل کشی، از جمله Cat 6A، 8، Class FA، I/II و غیره کار می کنند.

یکی از بهترین چیزهای این تسترها برای نصابان حرفه ای این است که دارای یک سیستم مدیریت پروژه به نام ProjX هستند. این سیستم مفید تضمین می کند که کار از ابتدا تا انتها به درستی انجام می شود و حتی LinkWare برای تجزیه و تحلیل نتایج آزمایش و ایجاد گزارش برای ارائه به مشتریان دارند.

دیدگاهتان را بنویسید