آموزش, معرفی

انواع اتصالات اینترنتی

با اتصال افراد، خانه‌ها، مشاغل و دستگاه‌های بیشتر، نیاز به پهنای باند بیشتر افزایش می‌یابد. در اینجا نحوه مقایسه انواع مختلف اتصالات اینترنتی در ارائه سرعت بهینه آمده است.

نیاز شما به سرعت اینترنت یکی از مهم ترین عوامل در انتخاب یک ارائه دهنده خدمات اینترنتی است. همه به سریع ترین سرعت اینترنت نیاز ندارند، اما همچنان داشتن پهنای باند کافی برای رفع نیازهای خانوار شما مهم است.

درک تفاوت بین هر نوع اتصال اینترنتی هنگام انتخاب بهترین گزینه اینترنت برای نیازهای شما مهم است. در اینجا نکاتی آمده است که باید در مورد هر نوع اتصال بدانید.

اتصالات اینترنتی

انواع مختلف اتصالات اینترنتی چیست؟

انواع مختلفی از اتصالات اینترنتی بسته به ارائه دهنده خدمات اینترنتی و محل زندگی شما در دسترس است.

سرعت اتصال و هزینه اینترنت شما می تواند به انواع اتصال اینترنت در دسترس شما بستگی داشته باشد.

اکثر شهرها و حومه شهرها حداقل چند گزینه برای دسترسی به اینترنت دارند و اکثر مناطق روستایی به لطف اینترنت بی سیم و ماهواره ای ثابت، سرعت و قابلیت اطمینان بیشتری را تجربه کرده اند.

اما ممکن است انواع دیگر اتصال به اینترنت را ببینید و تفاوت های آنها برای شما جالب باشد. برخی از رایج ترین اتصالات موجود عبارتند از:
  • Dial-up
  • ماهواره
  • DSL
  • کابل
  • فیبر
  • بی سیم ثابت
  • اینترنت همراه (5G و LTE)

اینترنت دایل آپ

دسترسی به اینترنت Dial-up نوعی دسترسی به اینترنت است که با استفاده از خط تلفن شما به یک ارائه دهنده خدمات اینترنتی متصل می شود. یک مودم شماره گیری سیگنال های صوتی را برای انتقال از طریق آن خطوط تلفن به داده تبدیل می کند.

  • سرعت آن چقدر است؟ حداکثر 56 کیلوبیت در ثانیه

نسخه های اولیه Dial-up با سرعت اتصالات با سرعت 14.4 کیلوبیت در ثانیه شروع شد. این مقدار فقط برای خواندن متن روی صفحه و شاید یک عکس کافی بود.

ارائه دهندگان اینترنت با درک این موضوع که اتصال دایل آپ محتوای غنی سایت های تجارت الکترونیک را تامین نمی کند، میلیاردها دلار برای ارائه سرعت های اتصال سریعتر به جوامع هزینه کردند.

اتصالات اینترنتی

اینترنت ماهواره ای

پهنای باند ماهواره ای شکل دیگری از اینترنت بی سیم است که برای خدمات دهی به مناطق روستایی نیز مفید است.

Starlink و…  دیش‌ها و پایانه‌های ماهواره‌ای را با سرعت آپلود و دانلود چشمگیر برای دسترسی به اینترنت توسعه داده‌اند. Starlink  سرعت دانلود تا 500 مگابیت در ثانیه را تبلیغ می کند.

  • سرعت آن چقدر است؟ تا 500 مگابیت بر ثانیه

اینترنت DSL

DSL  با انتقال داده‌های دیجیتال از طریق خطوط تلفن مسی موجود در محله شما، دسترسی سریع‌تری به اینترنت نسبت به شماره‌گیری می‌دهد.

در حالی که زمانی که شخصی از تلفن ثابت استفاده می‌کند نمی‌توانید از اینترنت دایل آپ استفاده کنید، می‌توانید در حین چت کردن با تلفن، وب را با اتصال DSL مرور کنید.

  • سرعت آن چقدر است؟ تا 100 مگابیت بر ثانیه

انواع مختلفی از اینترنت DSL وجود دارد، از جمله ADSL و SDSL.

اینترنت کابلی

اینترنت کابلی از مودم کابلی استفاده می‌کند که مستقیماً از طریق همان کابل‌های کواکسیالی که برای اتصال به سرویس تلویزیون کابلی خود استفاده می‌کنید به اینترنت متصل است.

  • سرعت آن چقدر است؟ حداکثر 1 گیگابیت در ثانیه (Gbps)

معمولاً سرعت اینترنت سریع‌تری را با کابل نسبت به DSL خواهید دید، اما اینترنت فیبر نوری معمولاً سریع‌تر از اتصال کابلی متوسط ​​شماست.

اینترنت فیبر نوری

اینترنت فیبر نوری از نور برای انتقال اطلاعات در طیف رنگی کابل های شیشه ای استفاده می کند. سرعت فیبر نوری بسته به اینکه ارائه دهنده خدمات اینترنتی شما چقدر سیگنال اینترنت فیبر را به خانه شما نزدیک می کند و همچنین عوامل دیگر متفاوت است.

  • سرعت آن چقدر است؟ تا 5 گیگابیت بر ثانیه

بسیاری از شهرها و حومه شهرها شاهد گسترش اینترنت فیبر هستند، اما مناطق روستایی بیشتری ممکن است عقب بمانند.

بی سیم ثابت

پهنای باند بی سیم ثابت به شما امکان می دهد از طریق آنتن یا دیش ثابت به اینترنت دسترسی داشته باشید.

ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت بی‌سیم  برنامه‌های بی‌سیم ثابتی را با سرعتی که از ۱ مگابیت بر ثانیه شروع می‌شود، معمولاً در مناطق روستایی که زیرساخت پهنای باند سیمی وجود ندارد، ارائه می‌دهند.

  • سرعت آن چقدر است؟ تا 50 مگابیت بر ثانیه

اینترنت تلفن همراه

خدمات پهنای باند بی سیم LTE به طور فزاینده ای از سوی ارائه دهندگان خدمات تلفن همراه و دیگران در دسترس است. این خدمات عموماً برای مشتریانی که خیلی سفر می کنند و جابجایی زیادی دارند، مانند کسانی که با ماشین کاروان سفر می کنند، مناسب هستند.

اینترنت موبایل معمولا سرعت دانلود پایین تری را ارائه می دهد که از چند صد کیلوبیت بر ثانیه تا چندین مگابیت در ثانیه متغیر است.

  • سرعت آن چقدر است؟ بین 20 تا 30 مگابیت در ثانیه (LTE)

سخن پایانی

اتصالات و گزینه های اینترنت بسته به آنچه در منطقه شما موجود است متفاوت است. با توجه به گزینه‌های مختلف، ایده خوبی است که با چندین ارائه دهنده خدمات اینترنتی تماس بگیرید تا قیمت‌ها، انواع اتصال و سرعت را مقایسه کنید.

5G همچنین آینده امیدوار کننده ای دارد، به خصوص با رشد شهرهای هوشمند، خودروهای متصل و دستگاه های صنعتی تقاضای اتصال و پهنای باند همچنان رو به رشد خواهد بود . امیدواریم که همه بدون در نظر گرفتن مکانی که قرار دارند، گزینه های زیادی برای اتصال داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید