آموزش

آموزش تنظیم مودم مرکوسیس mw300d

دنیای امروز را نمی‌توان بدون اینترنت تصور کرد. می توان گفت اینترنت از نیازهای اساسی و اولیه افراد در جهان حاضر برشمرده می شود. از همین رو خرید مودم و راهنمای تنظیم مودم از پر سرچ ترین موارد در گوگل به شمار می رود. در این مطلب به آموزش تنظیم مودم مرکوسیس می پردازیم.

تنظیم مودم به چه معناست؟

هر مودم به عنوان یک دستگاه خام نیاز دارد تا اطلاعات شما در آن ذخیره گردد. پس از تنظیم مودم، دستگاه به یک سرویس دهنده ی اینترنت مشخص متصل می گردد و به افراد مشخصی امکان دسترسی به این اینترنت را می‌دهد. در واقع بدون تنظیم مودم شما امکان دسترسی به اینترنت ADSL را نخواهید داشت. در ادامه مراحل کانفیگ مودم مرکوسیس را با هم بررسی خواهیم کرد.

مراحل تنظیم مودم مرکوسیس mw300d

اولین قدم، خرید یک سرویس اینترنت از یک شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنتی (ISP) است. از جمله بهترین شرکت های ارائه دهنده اینترنت ADSL در کشور می توان به شرکت های آسیاتک، شاتل و مخابرات اشاره کرد. پس از آنکه سرویس مورد نظر شما خریداری شد، به شما یک یوزر و پسورد داده می شود که برای تنظیم مودم به آن احتیاج دارید.

در مرحله بعدی شما می بایست مودم خود را به جک تلفن با استفاده از کابل RJ11 ، برق و کامپیوتر متصل نمایید. شمای دقیق اتصال در تصویر زیر نشان داده شده است. همچنین می توانید مودم را مستقیما به تلفن وصل کرده و از اسپلیتر استفاده نکنید.

برای اتصال مودم به کامپیوتر می توانید از دو روش سیمی یا بی سیم استفاده کنید. در روش سیمی برای تنظیم مودم، دستگاه شما با استفاده از کابل LAN RJ45 به کامپیوتر متصل می گردد. در روش بی سیم نیز می توانید مودم را به کمک SSID های پیش فرض (نام شبکه) که روی برچسب مودم ثبت شده اند به کامپیوتر متصل نمایید.

در مرحله ی بعدی تنظیم مودم mercusys mw300d، می بایست در مرورگر کامپیوتر خود عبارت ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ را تایپ و جستجو نمایید. صفحه ای مشابه با عکس زیر برای شما باز خواهد شد. در این صفحه به جای نام کاربری و رمز عبور عبارت Admin را تایپ کرده و بر روی login کلیک نمایید.

در اینجا شما وارد مرحله ی اصلی انجام تنظیم مودم مرکوسیس شده اید. در این مرحله مطابق عکس زیر بر روی next باید کلیک کنید تا مودم شما وارد مرحله ی تنظیمات اولیه گردد. در هر مرحله از تنظیمات، می توانید با زدن دکمه back به مرحله قبلی برگردید.

در این مرحله باید منطقه زمانی خود را مشخص نمایید. به طور مثال اگر ساکن تهران هستید، منطقه زمانی Tehran, GMT +3:30 را انتخاب کنید. انتخاب صحیح منطقه زمانی در عملکرد صحیح مودم شما بسیار تاثیر گذار است.

در این مرحله، شما باید اطلاعات سرویس اینترنت خود که شامل VPI, VCI,  نام کاربری و رمز عبور می باشد را وارد کنید. نام کاربری و رمز عبور پیش تر توسط شرکت های ارائه دهنده به شما داده شده است. برای دریافت VCI و VPI نیز می توانید از جدول زیر استفاده نمایید.

مخابرات ،  آسیاتک ، پارس آنلاین ( تهران ) ، شاتل ، صبانت، داتک ، های وب و لایزر VPI=0 — VCI=35
فن آوا و عصرتلکام ( حلما گستر خاورمیانه ) VPI=8 — VCI=35
کارا امین ارتباط VPI=0 — VCI=32
پیشگامان VPI=8 — VCI=81
پارس آنلاین به جز تهران VPI=0 — VCI=59

 

مرحله بعدی در تنظیم مودم بسیار مهم است. در این مرحله باید تنظیمات مرتبط با وای فای خود را وارد نمایید. اطلاعات این بخش برای دسترسی شما به وای فای تنظیم می گردد. در قسمت SSID شما باید نام نمایشی وای فای خود را وارد نمایید. گزینه ی Broadcast SSID برای بالا بردن امنیت مودم شما است. به این صورت که با فعال کردن آن نام مودم شما در لیست وای فای های روشن نشان داده نمی شود.
گزینه ی Authentication Type بهتر است بر روی WPA2 – PSK و گزینه ی Encryption نیز بر روی AES  باید تنظیم گردند. انجام این موارد برای بالا بردن امنیت مودم شما ضروری است. در نهایت برای ذخیره شدن این تنظیمات مودم بر روی NEXT و سپس save کلیک نمایید. تنظیم مودم مرکوسیس در این مرحله به پایان می رسد.

به منظور بررسی عملکرد صحیح مودم، می توانید وارد صفحه ی status شده و بررسی کنید که آیا به شما ip داده شده است یا خیر؟ اگر ip  شما در حالت UP قرار داشت یعنی اینترنت و مودم شما به درستی فعال شده اند. اگر در وضعیت DOWN بودید بهتر است با شرکت ارائه دهنده اینترنت خود تماس بگیرید.

در بخش امنیتی تنظیم مودم مرکوسیس، می توانید مشخص کنید که چه کسانی مجاز به استفاده از وای فای شما هستند. برای این کار کافیست وارد قسمت Ip & Mac Binding و سپس Arp List شده و مک IP فرد مورد نظر را مانند عکس زیر وارد کنید. پس از ذخیره ی این اطلاعات، افراد متفرقه حتی با داشتن رمز عبور وای فای شما امکان اتصال به اینترنت را نخواهند داشت.

دیدگاهتان را بنویسید