آموزش

تفاوت اینترنت فیبر نوری، کابل، DSL و VDSL چیست؟

اینترنت به روش‌های مختلفی جزء جدایی‌ناپذیر زندگی روزمره شماست. شما معمولاً از آن در خانه، دفتر کار یا در حین مسافرت استفاده می‌کنید. همچنین شما برای مدیریت فعالیت‌های روزانه خود، اداره کسب‌وکارتان، ارتباط برقرار کردن و دسترسی به استخر جهانی اطلاعات به آن تکیه می‌کنید.

احتمالاً به نظر می‌رسد که شما همه چیز را درباره اینترنت می‌دانید، با این حال، هنگامی که به طرح‌های مختلف ارائه شده توسط ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی خود نگاه می‌کنید، ممکن است تصمیم‌گیری در این خصوص برای شما کمی گیج‌کننده‌ به نظر برسد. اولین گزینه اینترنتی که باید درک کنید این است که برای چه نوع اتصال اینترنتی می خواهید پول پرداخت ‌کنید. آن‌ها ممکن است بر اساس ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی محلی شما یا منطقه شرکت شما متفاوت باشند. به طور کلی چندین معیار برای تمایز انواع اتصالات اینترنتی وجود دارد.

انتخاب اتصال برای یک دفتر کار بستگی به نیازها و ترجیحات کارمندان دارد. بنابراین، مدیران IT باید نوع شبکه‌ای را که برای کارمندانشان بهترین عملکرد را دارد در نظر بگیرند. البته هر دو راه‌حل مزایا و معایبی دارند، مانند اتصال بی‌سیم به معنای انعطاف‌پذیری و قابلیت حرکت بیشتر است، در حالی که شبکه‌های سیمی امنیت و قابلیت اطمینان بیشتری برای داده‌های شرکت فراهم می‌کنند.

با این حال، در این مقاله، ما بر روی فناوری‌های مختلفی که برای ارائه اتصال به خانه، دفتر کار یا تلفن همراه شما استفاده می‌شوند، تمرکز خواهیم کرد. دانستن اتصالات اینترنتی محبوب‌ترین و نحوه تفاوت آن‌ها از نظر دسترسی، پتانسیل سرعت، قیمت و عملکرد مهم است.

تفاوت اینترنت فیبر نوری، کابل، DSL و VDSL

تفاوت اینترنت فیبر نوری، کابل، DSL و VDSL

چه نوع اتصالات اینترنتی سیمی در دسترس هستند؟

فیبر نوری، کابل و DSL محبوب‌ترین انواع سیمی هستند که خدمات اینترنتی را منتقل می‌کنند.

برای انتخاب بهترین بسته اینترنتی برای کسب‌وکار خود، باید عوامل کلیدی تعیین‌کننده اتصالات اینترنتی مختلف مانند سرعت یا پهنای باند اینترنت، هزینه‌ها، دسترسی، قابلیت اطمینان و راحتی را بدانید. بنابراین، شما در نهایت برای اتصالی که به اندازه‌ای که انتظار داشتید سریع یا قابل اطمینان نیست، پول پرداخت نمی‌کنید.

اینترنت فیبر نوری – اتصال پرسرعت

 

اتصال اینترنت فیبر نوری یکی از پیشرفته‌ترین و سریع‌ترین اتصالاتی است که امروزه وجود دارد. بسیاری از متخصصان خدمات اینترنتی ادعا می‌کنند که اینترنت فیبر نوری بهترین نوع اتصال برای سرعت و قابلیت اطمینان است. اینترنت فیبر از طریق کابل فیبر نوری که از تعداد زیادی الیاف شیشه‌ای یا پلاستیکی ساخته شده است، به خانه یا ساختمان دفتر شما تحویل داده می‌شود.

چرا اینترنت فیبر اینقدر سرعت دارد؟

اینترنت فیبر به دلیل خطوط نوری که از طریق آن داده‌ها منتقل می‌شوند، سریع‌ترین اتصال سیمی است. این دستگاه ها از پالس‌های نور برای ارسال داده‌ها از طریق کابل فیبر نوری استفاده می‌کنند. برخلاف اتصالات کابلی و DSL که برای انتقال داده‌ها از طریق خطوط، برق را ارسال می‌کنند، داده‌های اتصال اینترنت فیبر به صورت پرتوهای نور حرکت می‌کنند. بنابراین، زیرساخت فیبر نوری از سرعت‌های اینترنتی سریعی که توسط این اتصال داده ارائه می‌شود، پشتیبانی می‌کند.

چرا اینترنت فیبر نوری به عنوان بهترین اتصال اینترنتی سیمی در نظر گرفته می‌شود؟

اینترنت فیبر نوری سرعت بیشتری ارائه می‌دهد، قابل اعتماد است و محدوده آن مسافت‌های بسیار طولانی‌تری نسبت به اتصال DSL یا کابلی را پوشش می‌دهد. خدمات فیبر نوری می‌تواند سرعت‌های دانلود و آپلود تا 2 گیگابیت در ثانیه (2000 مگابیت/ثانیه) را ارائه دهد. برای کاربران خانگی، این برابر با دانلود یک فیلم HD طولانی در کمتر از 60 ثانیه است، در حالی که برای کسب‌وکارها، به معنای گزینه‌های نامحدود برای ارتباط، همکاری و بهینه‌سازی جریان‌های کاری است.

علاوه بر مزیت سرعت بیشتر، اتصالات فیبر می‌توانند مسافت‌های بسیار طولانی‌تری نسبت به اتصال DSL یا کابلی طی کنند و قابلیت اطمینان خود را حفظ کنند. دلیل این امر نحوه انتقال داده‌ها توسط DSL و کابل، یعنی از طریق برق بر روی کابل مسی است. سیگنال‌های موجود در آن کابل مسی می‌توانند تحت تأثیر تداخلات الکترومغناطیسی قرار گرفته و با طی کردن مسافت‌های طولانی ضعیف شوند.

فیبر از نور برای انتقال داده‌ها استفاده می‌کند و آن‌ها را از طریق یک کابل شیشه‌ای نازک که کمتر در معرض اختلالات خارجی است، منتقل می‌کند.

محدودیت‌های اینترنت فیبر نوری چیست؟

دسترسی تنها محدودیت واقعی اتصال اینترنت فیبر نوری است. این فناوری نسبتاً جدید است (در مقایسه با اینترنت DSL و کابلی) و فاقد زیرساخت‌های مناسب است. کشیدن کابل‌های نوری کافی برای اتصال شهرها و مناطق کمتر خدمت‌رسانی شده (دور افتاده) یک چالش لجستیکی واقعی است که به آرامی اتفاق می‌افتد. بنابراین ممکن است اتصال فیبر توسط ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی شما در محل دفتر شما هنوز ارائه نشود.

در ابتدا، اینترنت فیبرنوری یک سرویس گران قیمت بود که توسط تعداد کمی از بازاریان ارائه می‌شد. در سال‌های اخیر، نیز تعداد فروشندگان خدمات اینترنتی که آن را ارائه می‌دهند افزایش یافته است؛ آن‌ها توانستند قیمت بسته‌های اینترنتی خود را کاهش دهند و کیفیت خدمات را بهبود بخشند. بنابراین اگر ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی محلی شما اتصال اینترنت فیبرنوری را ارائه می‌دهند، باید مدل ها را مقایسه کرده و بهترین را انتخاب کنید.

اتصال اینترنت کابلی – در دسترس‌ترین اتصال

 

اینترنت کابلی، که به عنوان کابل پهن‌باند نیز شناخته می‌شود، از همان زیرساخت‌های تلویزیون کابلی شما استفاده می‌کند و اتصال را از طریق شبکه‌ای از کابل‌های مسی محفوظ در زمین به دفتر یا خانه شما ارائه می‌دهد. احتمالاً رایج‌ترین نوع اتصال داده که اغلب در بسته‌ای با خدمات تلفن و طرح‌های تلویزیون ارائه می‌شود، می باشد. این امر یک گام منطقی است زیرا اینترنت کابلی و تلویزیون کابلی از همان اتصالات کواکسیال استفاده می‌کنند.

چرا اینترنت کابلی به طور گسترده‌ای در دسترس است؟

اینترنت کابلی به دلیل پوشش شبکه کابلی برای خطوط سیمی که تقریباً کل قلمرو یک کشور از جمله مناطق کم‌جمعیت مانند روستاها را شامل می‌شود، به طور گسترده‌ای در دسترس است. شبکه‌های کابلی زیرزمینی مستقیماً به مودم یا دروازه (دستگاهی که هم روتر و هم مودم را در بر می‌گیرد) وصل می‌شوند که در محل دفتر شما قرار دارد. سپس می‌توانید شبکه Wi-Fi گسترده خود را ایجاد کرده و دستگاه موبایل خود را به اینترنت وصل کنید یا از کابل اترنت برای کامپیوترهای رومیزی خود استفاده کنید.

مزایای اتصال اینترنت کابلی چیست؟

مزایای کابل پهن‌باند شامل قابلیت اطمینان، دسترسی، سرعت دانلود سریع و راه‌اندازی نسبتاً ساده است.

همانطور که ذکر شد، دسترسی بالای اینترنت کابلی آن را تنها گزینه‌ای می‌کند اگر شما در مناطقی قدیمی‌تر و دور افتاده قرار دارید. اگرچه اینترنت کابلی از پتانسیل کامل سرعت فیبر نوری برخوردار نیست، اما همچنان یکی از سریع‌ترین اتصالات داده را ارائه می‌دهد. سرعت‌های دانلود معمولاً در محدوده استاندارد 10 تا 500 مگابیت بر ثانیه متغیر است. با این حال، ارائه‌دهندگانی وجود دارند که طرح گیگابیتی با سرعت دانلود تا 940 مگابیت بر ثانیه ارائه می‌دهند که تقریباً مشابه طرح‌های اینترنت فیبرنوری است. با این حال، سرعت‌های آپلود توسط اتصال کابلی نمی‌تواند با فیبر نوری رقابت کند. تعداد زیادی از ارائه‌دهندگان وجود ندارند که بتوانند سرعت آپلود بالای 50 مگابیت بر ثانیه ارائه دهند.

قیمت‌گذاری بسته‌های اینترنت کابلی بین فروشندگان مختلف بسته به شاخص‌هایی مانند سرعت‌های دانلود/آپلود و مزایای افزوده متفاوت است. به طور کلی، اشتراک در یک طرح اینترنت کابلی به عنوان یک راه‌حل مقرون‌به‌صرفه‌تر برای کسب‌وکار در نظر گرفته می‌شود.

محدودیت‌های اینترنت کابلی چیست؟

اگرچه اینترنت کابلی اتصال داده سریعی را فراهم می‌کند، سرعت‌های آن ممکن است در ساعات اوج استفاده کاهش یابد. دلیل اصلی این است که کاربران در محل‌های مجاور همان ظرفیت پهنای باند را به اشتراک می‌گذارند. همانطور که ذکر شد، اینترنت کابلی توسط کابل‌های کواکسیال تلویزیونی که به ازدحام شبکه حساس هستند، تحویل داده می‌شود. بنابراین، در ساعات اوج وب‌گردی، پخش زنده یا دانلود (به عنوان مثال در شب)، ممکن است کاهش سرعت اینترنت خود را تجربه کنید.

DSL  – بهترین سرمایه گذاری برای پول

 

 

با فناوری DSL، اتصال اینترنت شما از طریق خطوط تلفن مسی موجود انجام می‌شود. از آنجا که خطوط تلفن قدیمی‌ترین زیرساخت‌ها را در همه جا تشکیل می‌دهند، اینترنت DSL در بسیاری از مناطق که اینترنت کابلی و فیبری، از جمله مناطق روستایی، نمی‌توانند سرویس داشته باشند، در دسترس است. DSL رایج‌ترین نوع اتصال اینترنت در بسیاری از کشورها، از جمله آلمان، است.

اینترنت DSL و تماس‌های تلفنی

حتی اگر اینترنت DSL از خطوط تلفن فعلی شما استفاده می‌کند، بر تماس‌های تلفنی تأثیر نمی‌گذارد (همانطور که با پیشینه خود – اتصال اینترنت دایل‌آپ – اتفاق می‌افتاد). به عبارت دیگر، شما ممکن است 24ساعت شبانه روز به خط اینترنت متصل باشید و هیچ تماس ورودی یا خروجی اتصال شما را قطع نخواهد کرد.

مزایای اتصال اینترنت DSL چیست؟

در کنار اینترنت کابلی، DSL رایج‌ترین اتصال اینترنت در سراسر جهان است. این یک راه‌حل مفید برای دسترسی به اینترنت قابل اعتماد و مقرون‌به‌صرفه برای مناطق کم‌جمعیت است که هیچ ISP انواع “مدرن” اتصال اینترنت را ارائه نمی‌دهد. راه‌اندازی اینترنت سریع و آسان است، با توجه به اینکه بسیاری از خانه‌ها و دفاتر هنوز از تلفن‌های ثابت استفاده می‌کنند و جک‌های تلفنی دارند.

DSL یک اتصال اختصاصی است و شما نیازی به، به اشتراک گذاشتن پهنای باند با همسایگان مانند اتصال کابلی، نخواهید داشت.

بنابراین، شما می‌توانید انتظار سرعت اینترنت ثابت و قابل اعتماد ۲۴/۷ را داشته باشید. این امر تداوم خدمات را در هر شرایطی تضمین می‌کند و تجربه آنلاین شما در ساعات اوج استفاده از اینترنت تحت تأثیر قرار نخواهد گرفت.

در آخر نیز، بسته‌های اینترنت DSL معمولاً ارزان‌تر از برنامه‌های اینترنت فیبر و کابل هستند. دلیل آن این است که ارائه‌دهندگان از زیرساخت‌های موجود خطوط تلفن استفاده می‌کنند، بنابراین نیازی به سرمایه‌گذاری اولیه برای سیم‌کشی مناطق خود ندارند. مانند اینترنت کابلی، ارائه‌دهنده خدمات مخابراتی شما می‌تواند یک برنامه بسته‌بندی شده با خدمات اینترنت و تلفن ارائه دهد.

محدودیت‌های DSL چیست؟

دو مشکل اصلی در مورد اتصال DSL وجود دارد و هر دو مربوط به سرعت‌های بارگذاری و بارگیری آن هستند. یک اتصال DSL به زمان بیشتری برای انتقال داده‌ها نیاز دارد، به این معنی که نسبت به کابل یا فیبر نوری دارای تأخیر بیشتری است. همچنین ظرفیت پهنای باند پایین‌تری دارد زیرا خطوط تلفن ابتدا برای پردازش صداها طراحی شده‌اند و نمی‌توانند سیگنال‌ها را به سرعت منتقل کنند.

اگر شما به خدمات DSL اشتراک داشته باشید، نزدیکی دفتر شما به مکان فیزیکی ارائه‌دهنده اینترنت شما نیز مهم است. سرعت و کیفیت بسته به اینکه این مکان چقدر نزدیک است متفاوت خواهد بود، با دفاتر نزدیک‌تر دارای اتصالات با کیفیت بالاتر نسبت به آنهایی که دورتر از ایستگاه تبدیل/راوترهای (مودم DSL) ارائه‌دهنده خود هستند. بنابراین شما باید به دنبال یک ISP محلی باشید که بتواند یک اتصال داده پایدار و قابل اعتماد ارائه دهد.

VDSL – اتصال DSL با سرعت بالا

 

VDSL مخفف Very-high-bit-rate Digital Subscriber Line است؛ همانطور که از نام آن پیداست، سریع‌ترین نوع اتصال DSL است. VDSL داده‌ها را از طریق خطوط تلفن شما به طور مؤثرتری منتقل می‌کند و شما را به اینترنت متصل می‌سازد.

با VDSL، سیگنال اینترنت تقریباً سه برابر سریع‌تر از اتصال DSL استاندارد منتقل می‌شود. یک اتصال VDSL می‌تواند سرعت‌های بارگیری تا ۵۰ مگابیت بر ثانیه و سرعت‌های بارگذاری تا ۱۰ مگابیت بر ثانیه را فراهم کند. ISP یک گره نوری با کابل‌های فیبر نوری نزدیک به خانه یا ساختمان دفتر کار کاربر نصب می‌کند. این امر انتقال داده‌ها را به فواصل طولانی‌تر و تجربه کاربری بهتری را هنگام گشت و گذار در اینترنت فراهم می‌کند.

به طور کلی اینترنت برای زندگی روزمره ما ضروری است و نوع اتصالی که دارید می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر آنچه می‌توانید آنلاین انجام دهید داشته باشد. علاوه بر این، می‌تواند بر نحوه انجام کسب و کار شما تأثیر بگذارد.

در واقع بهترین برنامه اینترنتی بستگی به نحوه سازماندهی کسب و کار شما دارد. خواه شما یک برند با حضور جهانی با نیروی کار از راه دور هستید که باید به طور متوسط همکاری کنند، یا اگر از گزینه‌های اینترنتی برای حضور آنلاین و برخی عملیات اساسی استفاده می‌کنید. اتصال اینترنتی فیبر، کابل، یا DSL مزایا و محدودیت‌هایی دارد. با این حال، تنها یکی از آن‌ها با نیازهای شرکت شما مطابقت دارد و تداوم خدمات شما را تضمین می‌کند.

هرچه زندگی ما بیشتر با اینترنت احاطه شود، داشتن ارتباط قوی با آن اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. اخیراً، فیبر به عنوان سریع‌ترین، خالص‌ترین و قابل اعتمادترین ارتباط موجود ظاهر شده است، بنابراین ارتقاء خدمات شما ممکن است بهترین گزینه برای شما و خانواده‌تان باشد. قبل از اتخاذ تصمیم نهایی، تفاوت‌های بین اتصال DSL ، فیبرنوری، کابل و VDSL را درک کنید.

سرعت

واضح است – فیبر سریع است. در حالی که DSL، کابل و VDSL از خطوط تلفن مسی برای انتقال داده‌ها استفاده می‌کنند، فیبر از رشته‌های شیشه‌ای بسیار نازکی استفاده می‌کند که به جای برق، نور را حمل می‌کنند. از آنجایی که نور می‌تواند بسیار سریع از طریق کابل‌های فیبر نوری حرکت کند، اتصال فیبر می‌تواند سرعت‌های گیگابیتی را که 100 برابر سریع‌تر از بقیه است، ببیند. پس این برای شما چه معنایی دارد؟ با فیبر، کل خانواده شما می‌توانند از فعالیت‌هایی مانند پخش ویدئو با کیفیت بالا و بازی آنلاین بدون نگرانی در مورد بوفرینگ یا تأخیر صفحه لذت ببرند.

دسترسی

بیشتر خانه‌ها به راحتی به DSL، کابل و VDSL دسترسی دارند. از آنجایی که فیبر نسبتاً جدید است، ارائه‌دهندگان اینترنت هنوز در حال کار بر روی گسترش پوشش خود هستند. خوشبختانه، همانطور که تقاضا برای فیبر افزایش می‌یابد، پروژه‌های گسترش نیز افزایش می‌یابند. اگر به دنبال دریافت فیبر در محله خود هستید، Socket فرآیند ثبت‌نام ساده‌ای برای درخواست دارد.

نصب

DSL، کابل و VDSL معمولاً از خطوط موجود قبلی استفاده می‌کنند، بنابراین راه‌اندازی و نصب سریع و آسان است. شما حتی می‌توانید DSL را بدون خرید سرویس تلفن دریافت کنید. فیبر کمی متفاوت است. اگرچه نصب نیاز به خدمات حرفه‌ای دارد، اما کمتر تهاجمی از آنچه فکر می‌کنید است. ابتدا فنی‌کاران بهترین مسیر برای اجرای کابل‌های فیبر نوری به خانه شما را تعیین می‌کنند. سپس، آنها با دقت سوراخ‌هایی حفر کرده و لوله‌های محافظ را دفن می‌کنند؛ سپس کابل‌های فیبر نوری در لوله قرار می‌گیرند. به جای استفاده از یک مودم سنتی، یک جعبه کوچک شبکه نوری (ONT) در خانه شما قرار می‌گیرد تا سیگنال‌های نوری را به داده‌های دیجیتال تبدیل کند.

نتیجه‌گیری

همانطور که اینترنت به تکامل خود ادامه می‌دهد، فیبر برای همراهی با تغییرات بهترین است. این از فعالیت‌های آنلاین با عملکرد بالا پشتیبانی می‌کند و فناوری پهنای باند را به شیوه‌ای که DSL، کابل و VDSL  نمی‌تواند، فراهم می‌آورد. بدون استفاده از خطوط مسی، فیبر توانایی ارائه پهنای باند بیشتری را در فاصله بزرگتری دارد.

دیدگاهتان را بنویسید