مقایسه

مقایسه اکسس پوینت های Unifi U6 Pro و Unifi U6 LR

سلام به همراهان عزیز  ژوپیتل . با مقایسه دو اکسس پوینت خوب Unifi U6 Pro و Unifi U6 LR از شرکت Ubiquiti  در خدمت شما عزیزان هستیم.

طراحی و کیفیت ساخت

Ubiquiti به خاطر اکسس پوینت بی سیم نعلبکی شکل خود به خوبی شناخته شده است و این طراحی برای U6-Pro و U6-LR نیز استفاده شده است. اما یک تفاوت اساسی وجود دارد: اندازه. Ubiquiti هنگام توسعه U6-LR اندازه دستگاه را به 8.66x 1.89   اینچ افزایش داد .

توسعه‌دهندگان با تغییر ساختار جدید (به کوالکام)، Ubiquiti U6-Pro را کمی کوچک‌تر ساخته اند و ابعاد آن  7.76x 1.38 اینچ است. چیزهای دیگری نیز وجود دارد زیرا Ubiquiti U6-LR کاملاً از پلاستیک ساخته شده است و به صفحات فلزی داخلی برای هدایت گرما به بیرون متکی است (به این ترتیب، بدنه برای لمس داغ نمی شود)

Ubiquiti در  U6-Pro قسمت پایینی را فلزی کرد تا گرمای اضافی را به سرعت خارج کند، در حالی که قسمت بالایی پلاستیکی است. بدنه به ظاهر داغتر خواهد بود، اما اهمیتی ندارد چون دستگاه روی سقف نصب شده است.

Ubiquiti U6-Pro و U6-LR هر دو برای نصب روی سقف طراحی شده‌اند – می‌توانید آنها را روی دیوار نیز قرار دهید.

مانند نسل های قبلی، هر دو اکسس پوینت از یک حلقه LED برای نشان دادن وضعیت شبکه، اتصال و خود دستگاه استفاده می کنند. وقتی LED آبی است، به این معنی است که همه چیز خوب کار می کند، و قبل از اینکه اکسس پوینت را به کنترلر متصل کنید، سفید باقی می ماند.هنگامی که LED هر پنج ثانیه با رنگ آبی چشمک می زند، به این معنی است که اکسس پوینت اتصال خود به شبکه را از دست داده است.

پورت ها در هر دو دستگاه در یک ناحیه قرار دارند، بنابراین، اگر نقطه فرورفتگی پایین U6-LR و U6-Pro را بررسی کنید، یک پورت اترنت گیگابیتی (PoE 802.3af) و یک دکمه Reset مشاهده می کنید.

Ubiquiti U6-Pro و U6-LR دارای استاندارد IP54 هستند، بنابراین شما می‌توانید از نظر فنی دستگاه‌ها را در فضای باز نصب کنید، اما بهتر است به طور کامل در فضایی باز نصب نشوند.

 

سخت افزار داخلی

Ubiquiti U6-Pro

Ubiquiti U6-LR

dual-core 1GHz Qualcomm IPQ5018

dual-core 1.35GHz Mediatek ARM MT7622AV

CPU

1GB (2x Kingston D5128ECMDPGJD)

512 MB (2X Winbond W632GU8NB-11)

RAM

4GB Mo user Electronics (THGBMNG5D1LBAIL) + 8MB MXIC (25U6432F)

64 MB Winbond (25Q512JVFQ) + 16MB and  512KB from MXIC

حافظه داخلی

Qualcomm IPQ5018

Marvell AQrate AQR112G

سوئیچ

Qualcomm QCN9024 802.11a/b/g/n/ac/ax 4×4:4

Mediatek MT7975AN and MT7915AN 802.11a/b/g/n/ac/ax 4×4:4

رادیوی 5 گیگاهرتز

Qualcomm IPQ5018 802.11b/g/n/ax 2×2:2

Mediatek MT7622 802.11a/b/g/n/ax 4×4:4

رادیوی 2.4 گیگاهرتز

ویژگی های اصلی

Ubiquiti U6-Pro و U6-LR تقریباً مجموعه ای از ویژگی های مشترک دارند که شامل OFDMA می شود، اما Ubiquiti تصمیم گرفت آن را کمی متفاوت پیاده سازی کند. بر خلاف U6-Pro که از OFDMA در هر دو باند رادیویی ul و dl استفاده می کند، Ubiquiti U6-LR آن را فقط در باند رادیویی 5 گیگاهرتز پیاده سازی می کند. آیا این تاثیر زیادی خواهد داشت؟ این بستگی به این دارد که آیا شما اصلاً از OFDMA استفاده می کنید، زیرا در بیشتر موارد، کاربر معمولی نمی تواند تفاوت قابل توجهی در عملکرد مشاهده کند.

این به این دلیل است که OFDMA تأخیر را بهبود می بخشد و فقط در شبکه های بسیار شلوغ شاهد بهبود واقعی واقعی خواهید بود.

MU-MIMO نیز وجود دارد و U6-LR از یک تراشه WiFi 4×4 برای رادیو 2.4 گیگاهرتز استفاده می کند، در حالی که U6-Pro برای چیپست 2×2:2 استفاده می کند، اما دوباره، ممکن است تعداد کمی از دستگاه های مشتری قادر باشند که از این ویژگی به طور کامل استفاده کنند. همچنین، بسیاری از آنها در وهله اول حتی با MU-MIMO سازگار نیستند.

هر دو Ubiquiti U6-LR و U6-Pro از پهنای باند کانال 160 مگاهرتز استفاده می کنند که با کانال های DFS عالی کار می کند.Ubiquiti از نسخه اختصاصی مش استفاده می کند و آن را Uplink می نامد.

این ویژگی اجازه می دهد تا اتصال چند اکسس پوینت به یک شبکه بزرگتر تشکیل شود و به لطف فناوری های رومینگ سریع، دستگاه مشتری به طور یکپارچه بین گره ها حرکت کند. هر دو اکسس پوینت WiFi 6 برای روشن شدن به PoE متکی هستند و U6-LR حداکثر 16.5 وات نیاز دارد و مصرف U6-Pro به کمتر از 13 وات می رسد.

نرم افزار

Ubiquiti به کاربر این امکان را می‌دهد که U6-Pro و U6-LR را در حالت مستقل کنترل کند، اما نیاز به استفاده از یک برنامه تلفن همراه (UniFi Network) دارد .

اگر نمی‌خواهید رایانه‌ای 24 ساعت کار کند، می‌توانید یک نمونه محلی از کنترل‌کننده UniFi را اجرا کنید یا به Cloud تکیه کنید. از نظر ویژگی ها، رابط UniFi برای Ubiquiti U6-Pro و U6-LR یکسان خواهد بود. این به این معنی است که می توان تنظیمات کلی را ارائه کرد یا نحوه کارکرد هر اکسس پوینت را به طور مستقل تنظیم کرد.

همچنین امکان راه اندازی یک صفحه احراز هویت برای امکانات پزشکی، هتل ها یا فرودگاه ها وجود دارد.همچنین بخش Insights مورد توجه کاربران قرار گرفته است که منطقه اطراف را اسکن می کند تا سطح تداخل اکسس پوینت های مجاور و سایر دستگاه های بی سیم را ببیند.

نتیجه گیری

با تمام گفته‌ها ، کدام اکسس پوینت بهتر است؟ Ubiquiti U6-Pro یا U6-LR؟ از نظر نرم افزاری، آنها یکسان هستند، اما از نظر عملکرد بی سیم، تفاوت هایی وجود دارد. Ubiquiti U6-Pro در فاصله نزدیک در رادیو 5 گیگاهرتز (پهنای باند کانال 80 مگاهرتز و 160 مگاهرتز) عملکرد بهتری داشت، در حالی که U6-LR به دورتر رسید. در باند رادیویی 2.4 گیگاهرتز، U6-Pro برنده است. بنابراین، اگر می‌خواهید در اکوسیستم Ubiquiti باقی بمانید و به یک اکسس پوینت وای‌فای قابل اعتماد نیاز دارید، اگر دستگاه‌ها نیازی به فاصله چندانی با واحد ندارند، U6-Pro را تهیه کنید، در غیر این صورت Ubiquiti U6-LR انتخاب بهتری است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید