آموزش

آموزش تنظیم شبکه مهمان

آموزش تنظیم شبکه مهمان

صرف نظر از  دلیل دعوت از خانواده و دوستان، مهمانان شما مطمئناً این سؤال را خواهند داشت: “گذرواژه وای فای چیست؟” قبل از به اشتراک گذاشتن رمز عبور شبکه اصلی خانه خود، راه اندازی یک شبکه مهمان را در نظر بگیرید.

یک شبکه مهمان به بازدیدکنندگان شما امکان می‌دهد بدون اجازه دسترسی به رایانه‌ها، تلفن‌ها یا دستگاه‌های خانه هوشمند که به شبکه اصلی خانه شما متصل هستند، به روتر وای فای شما متصل شوند.

همچنین مدیران کسب‌وکارها متوجه شده‌اند که ارائه خدمات نوآورانه به مشتری راه درازی دارد و در برخی موارد، ارائه یک تجربه برتر می تواند به سادگی دسترسی به اینترنت به مهمان با استفاده از شبکه مهمان باشد. 

مفهوم “وای فای رایگان” به سرعت در حال گسترش یافتن است، به خصوص در بخش خدمات رفاهی و اکنون توسط سایر مشاغل کوچک و متوسط ​​نیز پذیرفته شده است. شبکه مهمان راهی برای بهبود تجربه مشتری بدون هزینه های زیاد است.

وای فای رایگانی که در کافه ها استفاده می کنید نمونه ساده ای از شبکه مهمان است. در ادامه توضیحاتی در مورد نحوه تنظیم شبکه مهمان برای شما ارائه شده است.

آموزش تنظیم شبکه مهمان

آموزش تنظیم شبکه مهمان

 دو راه برای راه اندازی شبکه مهمان وجود دارد و روش موجود به شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنتی و روتر شما بستگی دارد.

تنظیم شبکه مهمان از طریق برنامه مخصوص روتر یا ارائه دهندگان خدمات اینترنتی

اکثر روترهای جدید، دارای برنامه ای هستند که به شما امکان می دهد به شبکه وای فای خود دسترسی داشته باشید و آن را مدیریت کنید. چنین برنامه‌هایی به شما امکان می‌دهند دستگاه‌های متصل را ببینید، کنترل‌های والدین را تنظیم کنید و یک شبکه مهمان ایجاد کنید:

هر برنامه کمی متفاوت به نظر می رسد، اما گزینه ایجاد یک شبکه مهمان باید نسبتاً آسان باشد. پس از رسیدن به تنظیمات وای فای مهمان، نام شبکه و رمز عبور دلخواه خود را وارد کرده و تغییرات را اعمال کنید. شبکه مهمان جدید شما اکنون آماده  استفاده است.

مهمانان شما می‌توانند مانند هر شبکه وای فای دیگری با انتخاب آن از لیست شبکه‌های موجود در دستگاه خود و وارد کردن رمز عبور، به شبکه جدید متصل شوند.

حتی اگر این کار به اندازه کافی آسان نیست، یا نمی خواهید رمز عبور را هر بار که فردی جدید ظاهر می شود تکرار کنید، برخی از برنامه ها به شما امکان می دهند یک QR کد چاپ کنید. این یعنی شما می‌توانید «رمز عبور» را حتی به یخچال خود بچسبانید تا مهمانان بتوانند به راحتی آن را اسکن کنند.

آموزش تنظیم شبکه مهمان

تنظیم شبکه مهمان به روش سنتی

همه روترها و ارائه دهندگان خدمات اینترنتی برنامه ای برای دسترسی آسان و کنترل تنظیمات روتر مثل ایجاد شبکه مهمان ارائه نمی دهند.اما همچنان می توانید یک شبکه مهمان راه اندازی کنید. این روش شامل چند مرحله دیگر می شود، اما با این حال نسبتاً ساده است:

با وارد کردن آدرس IP روتر خود در مرورگر دلخواه خود شروع کنید. با کلیک کردن روی نماد وای فای و انتخاب Open Network Preferences، می‌توانید آدرس IP خود را در رایانه شخصی و دستگاه‌های اندروید تحت تنظیمات وای فای یا در دستگاه‌های Mac پیدا کنید.

در مرحله بعد، برای دسترسی به تنظیمات مدیریت، باید مشخصات روتر خود را وارد کنید. اغلب می توانید این اطلاعات را در قسمتی از روتر خود پیدا کنید.

پس از ورود به سیستم، به دنبال تنظیمات وای فای مهمان باشید. اگر نمی‌توانید فوراً آن را پیدا کنید، بخش تنظیمات بی‌سیم، تنظیمات شبکه یا موارد مشابه را بررسی کنید. اینجاست که در صورت لزوم یک شبکه وای فای مهمان را فعال کرده و تنظیمات خود را ایجاد می کنید. نام شبکه و رمز عبور دلخواه خود را وارد کنید، سپس تنظیمات جدید خود را ذخیره کنید. شبکه جدید شما آماده استفاده است.

توجه داشته باشید که همه روترها به قابلیت ایجاد شبکه مهمان مجهز نیستند. اگر نمی‌توانید تنظیمات شبکه مهمان را در برنامه یا هنگام دسترسی به تنظیمات روتر در رایانه خود پیدا کنید، ممکن است گزینه شبکه مهمان در دسترس نباشد.

همچنین بخوانید: چطور از حریم خصوصی آنلاین خود محافظت کنیم؟

آموزش تنظیم شبکه مهمان

چرا از شبکه وای فای مهمان استفاده کنیم؟

چند دلیل برای اینکه یک شبکه مهمان ایجاد کنید وجود دارد، اما در نهایت، مهم ترین دلیل، امنیت است. هرکسی که رمزعبور شبکه خانگی خصوصی شما را داشته باشد به تمامی دستگاه‌های متصل به آن شبکه مثل پرینترها، دستگاه‌های استریمینگ ،بلندگوها و دوربین‌های هوشمند نیز دسترسی خواهد داشت.

یک شبکه وای فای مهمان دسترسی به این دستگاه ها را محدود می کند، حتی اگر آنها به یک روتر متصل باشند. اغلب اوقات، عادی است که فرض کنید افراد حاضر در خانه شما تمایلی به دسترسی یا دستکاری دستگاه های متصل به شبکه اصلی شما ندارند. متأسفانه، آنها همچنان می توانند تهدیدی برای امنیت شبکه شما باشند.

با استفاده از دستگاه آلوده به بدافزار یا دانلود ویروس در حین اتصال به شبکه خصوصی شما، مهمانان شما ممکن است به طور ناخواسته شبکه شما (و همه آن دستگاه های متصل) را در معرض دسترسی افراد خارج از خانه شما قرار دهند.

مجدداً، یک شبکه وای فای مهمان دسترسی به شبکه اصلی و دستگاه‌های متصل را محدود می‌کند، بنابراین حتی اگر شخصی در شبکه مهمان بدافزار داشته باشد یا آن را دانلود کند، خسارات کمتری وارد می شود.

هکرها و بدافزارها تهدیدی دائمی هستند، حتی زمانی که شما کسی را به خانه خود دعوت نمی کنید. در نتیجه، ایده خوبی است که از یک شبکه مهمان برای دستگاه‌های IoT خود، که اغلب بیشتر از رایانه یا تلفن شما در برابر نقض‌های امنیتی آسیب‌پذیر هستند، استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید