آموزش, مقایسه

مقایسه باند 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز

مقایسه باند 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز

اصطلاح 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز به باندهای فرکانسی مورد استفاده توسط روترهای بی سیم برای انتقال سیگنال های وای فای اشاره دارد. روتر بی سیم شما از فرکانس های رادیویی برای انتقال اینترنت به دستگاه های متصل به وای فای شما مثل تلفن های هوشمند، لپتاپ، تبلت و غیره استفاده می کند.

باند فرکانسی وای فای چیست؟

روترهای وای فای از فرکانس های رادیویی برای انتقال داده ها به دستگاه های بی سیم شما استفاده می کنند. این فرکانس ها به دو باند (2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز) تقسیم می شوند که به این معنی است که آنها گروهی از فرکانس های رادیویی هستند.

اکثر روترها قادر به انتقال بر روی هر دو باند 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز هستند و به همین دلیل است که ما آنها را روتر دو بانده می نامیم.

فرکانس های رادیویی در باند 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز به کانال تقسیم می شوند. وای فای شما از یکی از این کانال ها برای انتقال سیگنال اینترنت شما استفاده می کند. 42 کانال برای باند 5 گیگاهرتزی وجود دارد، در حالی که باند 2.4 گیگاهرتزی تنها 14 کانال دارد؛ به همین دلیل است که ترافیک وای فای مشکل بزرگی برای باند 5 گیگاهرتز نیست.

مقایسه باند 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز

 استفاده از باند مناسب برای شرایط شما به شما کمک می کند تا به اتصال اینترنت سریعتر و مطمئن تری برسید. پس بیایید به نقاط قوت، ضعف و بهترین استفاده‌ها از باند 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز بپردازیم.

مشخصات باند 2.4 گیگاهرتز

مزایا:

  • برد بیشتر از 5 گیگاهرتز 

  • قابلیت نفوذ بیشتر در دیوارها و موانع

معایب:

  • سرعت  کندتر از 5 گیگاهرتز

  • بیشتر مستعد تداخل است.

  • اغلب بیشتر دستگاه ها از این باند استفاده می کنند.

مشخصات باند 5 گیگاهرتز

مزایا:

  • سریعتر از وای فای 2.4 گیگاهرتز

  • کمتر مستعد تداخل است.

  • معمولا دستگاه های کمتری از این باند استفاده می کنند.

معایب:

  • برد کمتر  ( به جز 802.11ac)

  • مقداری نفوذ کمتر در دیوارها و موانع

همچنین بخوانید: مقایسه وایفای 5 و وایفای 6

باند 2.4 گیگاهرتز به شما برد بیشتری می دهد و بهتر از دیوارها و سایر موانع فیزیکی عبور می کند. در عوض، باند فرکانسی 5 گیگاهرتز سرعت بیشتری را فراهم می کند (خیلی بیشتر).

با استفاده از آخرین استاندارد وای فای و بهترین روتر، سرعت باند 2.4 گیگاهرتز می تواند تا 600 مگابیت در ثانیه در شرایط کاملا ایده آل برسد. اما برای یک شبکه خانگی متوسط ​​، حداکثر سرعت 150 مگابیت بر ثانیه از اتصال باند 2.4 گیگاهرتز انتظار می رود.

سرعت باند 5 گیگاهرتز می تواند تا 1300 مگابیت در ثانیه برسد که بیش از دو برابر سرعت باند 2.4 گیگاهرتز است. علاوه بر این، باند  5 گیگاهرتز برای جلوگیری از تداخل سیگنال از دیگر روترها و دستگاه ها مناسب تر است.

مقایسه باند 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز

 

باند 2.4 گیگاهرتز چیست؟

باند 2.4 گیگاهرتز از فرکانس های پایین تری نسبت به باند 5 گیگاهرتز استفاده می کند؛ به همین دلیل است که فرکانس 2.4 گیگاهرتز در نفوذ در دیوارها بهتر است و به همین دلیل محدوده وای فای بیشتری را نسبت به باند فرکانسی 5 گیگاهرتز در اختیار شما قرار می دهد.

مشکل این است که بسیاری از دستگاه ها از باند 2.4 گیگاهرتز استفاده می کنند، از جمله مایکروویو و مانیتور کودک. سیگنال‌های این دستگاه‌ها می‌توانند تداخلی ایجاد کنند که باند 2.4 گیگاهرتز را کند یا قطع کند. روترهای دیگری که روی فرکانس‌های رادیویی یکسانی پخش می‌شوند نیز می‌توانند باعث ایجاد تداخل در باند 2.4 گیگاهرتز شما شوند.

در باند 2.4 گیگاهرتز، 14 کانال وجود دارد. روتر شما به طور خودکار یکی از این کانال ها را برای پخش وای فای شما انتخاب می کند. اما اگر روتر دیگری وای فای را در همان کانال در همان فضا پخش کند، ممکن است با سیگنال وای فای شما تداخل داشته باشد. این موضوع خصوصا در ساختمان های آپارتمانی رایج است، جایی که چندین روتر در محدوده یکدیگر قرار دارند.

مقایسه باند 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز

باند 5 گیگاهرتز چیست؟

باند 5 گیگاهرتز، وای فای را در فرکانس های بالاتر از باند  2.4 گیگاهرتز پخش می کند و این فرکانس های بالاتر نسبت به باند 2.4 گیگاهرتز، کمتر از دیوارها عبور می کنند. این باعث می شود که برد کمتری نسبت به 2.4 گیگاهرتز داشته باشد.

از طرفی، باند 5 گیگاهرتز بسیار سریعتر از باند 2.4 گیگاهرتز است زیرا از استاندارد وای فای جدیدتر و موثرتر (Wi-Fi 5) استفاده می کند.

باند 5 گیگاهرتز همچنین بسیار کمتر در معرض تداخل است زیرا کانال های بیشتری دارد . همچنین باند فرکانسی 5 گیگاهرتز در مقایسه با 2.4 گیگاهرتز نسبتاً ایزوله است( به این معنی که دستگاه های دیگر مثل مایکروویو و… روی سرعت آن تاثیری نمیگذارند)

مقایسه باند 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز

چه زمانی از باند 5 گیگاهرتز استفاده کنیم؟

اگر سیگنال وای فای قوی دارید از باند 5 گیگاهرتز استفاده کنید

باند 5 گیگاهرتز در جلوگیری از تداخل سیگنال های دیگر روترها و دستگاه های بی سیم سریعتر و بهتر است. نقطه ضعف آن این است که برد کمتری دارد و از دیوارها و موانع به راحتی باند 2.4 گیگاهرتز  عبور نمی کند.

بنابراین، اگر سیگنال وای فای قوی دارید، دلیلی وجود ندارد که از باند 5 گیگاهرتز استفاده نکنید. در واقع، اگر در یک مجتمع آپارتمانی یا هر موقعیت زندگی که در محدوده روترهای دیگر قرار دارید، ممکن است ضروری باشد.

برای دستگاهی که به روتر نزدیکتر است از باند 5 گیگاهرتز استفاده کنید

اگر می توانید از اکثر دستگاه های خود در نزدیکی روتر خود استفاده کنید، باند 5 گیگاهرتز بهترین انتخاب برای بهره مندی از سرعت بالاتر است. به همین ترتیب، اگر فعالیت‌های زیادی را به صورت آنلاین انجام می‌دهید، مثل بازی یا ویدئو کال، بهتر است از این فرکانس استفاده کنید و تا حد امکان به روتر نزدیک شوید.

یا اگر، همانطور که در بالا گفته شد، در یک آپارتمان یا مجموعه با بسیاری از واحدهای اطراف خود زندگی می کنید، باند 5 گیگاهرتز به شما کمک می کند از تراکم بی سیم جلوگیری کنید.

مقایسه باند 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز

چه زمانی از باند 2.4 گیگاهرتز استفاده کنیم؟

از باند 2.4 گیگاهرتز برای دستگاه های دورتر از روتر استفاده کنید

از طرف دیگر، در دستگاهی که در طول روز زیاد حرکت می کند (مثل تلفن همراه)، به خصوص اگر خانه بزرگی دارید، باند 2.4 گیگاهرتز بهترین گزینه است. زیرا طول موج برد بیشتری دارد و می‌تواند راحت‌تر از باند 5 گیگاهرتز به اجسام جامد(مثل دیوارها) نفوذ کند و برای دستگاه‌هایی که از اتاقی به اتاق دیگر منتقل می‌شوند یا از روتر دورتر هستند، ایده‌آل است.

استثناء در این مورد، روترهای جدیدتر با باند 5 گیگاهرتز 802.11ac هستند که می توانند در شرایط مناسب، محدوده ای برابر با 2.4 گیگاهرتز داشته باشند.

دیگر زمان استفاده از باند 2.4 گیگاهرتز زمانی است که نمی توانید به طور موثر از باند 5 گیگاهرتزی استفاده کنید. اگر از محدوده موثر باند 5 گیگاهرتزی خود خارج هستید یا به دلیل دیوارهای ضخیم یا موانع دیگر سیگنال خوبی دریافت نمی کنید، سعی کنید از باند 2.4 گیگاهرتز استفاده کنید تا ببینید آیا اتصال شما بهبود می یابد یا خیر.

 

مقایسه باند 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز

باند 2.4 گیگاهرتز بهتر است یا 5 گیگاهرتز؟

اگر به سرعت نیاز دارید، از باند 5 گیگاهرتز استفاده کنید؛ زیرا سریع‌تر است و از فناوری جدیدتری استفاده می‌کند. اما اگر به برد بیشتری نیاز دارید، باند 2.4 گیگاهرتز برای عبور از دیوارها و… در منازل و دفاتر کاری بزرگتر مناسب تر است.

دیدگاهتان را بنویسید