آموزش

نشانه های جعلی بودن یک فروشگاه اینترنتی

نشانه های جعلی بودن یک فروشگاه اینترنتی

در دنیای گسترده و همیشه در حال گسترش خرید آنلاین، مصرف کنندگان هنگام خرید کالا و خدمات با گزینه های زیادی روبرو هستند. به دلیل راحتی خرید از خانه های خود، بسیاری از مردم برای انجام خریدهای خود به فروشگاه های اینترنتی مراجعه می کنند.

با این حال، همراه با این راحتی، خطر قربانی شدن در وب سایت های کلاهبرداری که برای فریب دادن و سوء استفاده از خریداران طراحی شده اند، وجود دارد.

همانطور که تقاضا برای خرید آنلاین همچنان در حال افزایش است، شیوع وب سایت های جعلی که با هدف کلاهبرداری از مشتریان ایجاد می شود، افزایش می یابد.

در این نوشته، علائم جعلی بودن یک وب‌سایت فروش اینترنتی را بررسی می‌کنیم و ابزارها و دانش لازم را برای محافظت از خود در برابر کلاهبرداری‌های آنلاین در اختیار شما قرار می‌دهیم. با آگاهی از خط قرمزها و رعایت احتیاط‌های لازم، می‌توانید با خیال راحت به خرید آنلاین بپردازید و از سوء استفاده افرادمتخلف خودداری کنید.

 

نشانه های جعلی بودن یک فروشگاه اینترنتی

نشانه های جعلی بودن یک فروشگاه اینترنتی

 

یک فروشگاه اینترنتی جعلی چگونه کار می کند؟

کلاهبرداران وب‌سایت‌های فروش جعلی ای را ایجاد می‌کنند که شبیه به فروشگاه‌های اینترنتی واقعی هستند، اما برای سرقت پول نقد، رمز عبور یا اطلاعات شخصی شما طراحی شده‌اند.

در حالی که کلاهبرداران این سایت‌ها را به این امید ایجاد می‌کنند که قربانیان ناآگاه به صورت آنلاین با آن‌ها برخورد کنند، بیشتر آنها از کلاهبرداری‌های فیشینگ (تقاضای بازدیدکنندگان از سایت از طریق ایمیل‌های کلاه‌برداری، متن‌ها و تبلیغات رسانه‌های اجتماعی) برای جذب آنها استفاده می‌کنند.

برخی از فروشگاه های اینترنتی جعلی در طراحی خود کاملاً منحصر به فرد هستند، اما بسیاری از آنها با استفاده از لوگوهای آشنا، تصاویر دزدیده شده و آدرس اینترنتی که به راحتی با اطلاعات یک فروشگاه واقعی اشتباه گرفته می شود، از فروشندگان مورد اعتماد تقلید می کنند.

اکثر این وب سایت های ساختگی اقلام لوکس مانند مارک های محبوب لباس، جواهرات و لوازم الکترونیکی را با کسری از هزینه معمول ارائه می دهند. این معاملات معمولاً با وعده حمل و نقل رایگان و تحویل یک شبه ارائه می شوند و جذابیت بیشتری دارند.

جای تعجب نیست که سایت‌های کلاهبردار در طول فصل تعطیلات و در طول رویدادهای فروش فوق‌العاده شکوفا می‌شوند و از مشتریانی که در جستجوی قیمت‌های پایین و تحویل سریع هستند، سوء استفاده می‌کنند.

همچنین بخوانید: اهمیت و تاثیرات اینترنت پرسرعت در زندگی ما

 

نشانه های جعلی بودن یک فروشگاه اینترنتی

 

چرا فروشگاه های اینترنتی جعلی خطرناک هستند؟

وب‌سایت‌های جعلی توسط کلاهبرداران تنها با هدف فریب دادن مشتریان برای خرید محصولاتی که وجود ندارند، به اشتراک گذاشتن اطلاعات حساس (مانند رمزهای عبور حساب و اطلاعات مالی) یا دانلود بدافزار خطرناک ایجاد می‌شوند.

در حالی که درصد کمی از این سایت‌ها گاهی اوقات کالاهای سفارش‌داده شده را تحویل می‌دهند ، بیشتر آنها می‌خواهند پول شما را سرقت کنند یا اطلاعات شخصی شما را جمع‌آوری کنند تا بتوانند مرتکب سرقت هویت یا کلاهبرداری مالی شوند.

10 راه آسان برای شناسایی فروشگاه های جعلی

مطمئن شوید که در فصل تعطیلات فریب معاملات نامطلوب را نخورید! به این نشانه‌ها توجه کنید و یاد بگیرید که چگونه وب‌سایت‌های جعلی را سریع‌تر  شناسایی کنید.

 

نشانه های جعلی بودن یک فروشگاه اینترنتی

 

1. نشانی اینترنتی

سریع‌ترین راه برای تشخیص امن بودن سایت، بررسی HTTPS است، با یک قفل در کنار آن، در URL.

 HTTPS نشان می دهد که سایت از رمزگذاری SSL استفاده می کند که برتر از HTTP است. با HTTPS، هیچ کس بین وب سایت و کاربر نمی تواند داده ها را بخواند.

یکی دیگر از نشانه های آشکار این است که نشانی اینترنتی سایت به طور مشکوکی شبیه به آدرس رسمی یک فروشگاه واقعی باشد، اما کمی عجیب باشد. ده‌ها سایت کپی وجود دارند که با تغییر اندکی نام دامنه سایت های دیگر وانمود می‌کنند که سایت رسمی هستند . با تایپ دستی URL فروشنده در مرورگر خود از جعل دامنه ها جلوگیری کنید.

همچنین هنگام کلیک روی لینک هایی که از طریق ایمیل، متن یا پیام مستقیم دریافت می‌کنید، شک داشته باشید، مگر اینکه مطمئن باشید که از طرف خود شرکت آمده است.

 

نشانه های جعلی بودن یک فروشگاه اینترنتی

 

2. تاریخچه دامنه مشکوک

نام دامنه‌های وب‌سایت‌های خرید جعلی احتمالاً فقط برای مدت کوتاهی ثبت شده‌اند. تعدادی ابزار رایگان آنلاین وجود دارد که می توانید از آنها برای بررسی سن وب سایت استفاده کنید.

همچنین می‌توانید از جستجویGoogle safe browsing transparency برای بررسی قابل اعتماد بودن یا نبودن سایت استفاده کنید. فقط URL را در نوار جستجو قرار دهید و گوگل ارزیابی سایت را به شما ارائه می دهد.

3. تصاویر پیکسلی و بی کیفیت

سایت‌های تقلبی عمدتاً تصاویر دزدیده شده را نشان می‌دهند – معمولاً از سایت یک فروشگاه قانونی  یا از Google کپی می شوند. در نتیجه، بیشتر تصاویری که در سایت‌های کلاهبرداری ارائه می‌شوند، کیفیت پایینی دارند و گاهی اوقات به صورت پیکسلی به نظر می‌رسند.

4. غلط املایی و دستور زبان بد

شرکت‌های قانونی معمولاً تیمی از ویراستاران دارند که قبل از راه‌اندازی سایت‌های خود، بر وب‌سایت نظارت می‌کنند.

کلاهبرداران اینترنتی زمان نمی‌گذارند، یا ممکن است این توانایی را نداشته باشند که یک نسخه فروش قانع‌کننده ایجاد کنند. این افراد در حالی که برخی نوشته ها را از سایت های واقعی خارج می کنند، بسیاری از آنها مستعد اشتباهات گرامری و املایی آشکار هستند.

 

نشانه های جعلی بودن یک فروشگاه اینترنتی

 

5. طراحی مبتدی وب سایت

کلاهبرداران دیگر نیازی به مهندس و طراح برای ایجاد فروشگاه های اینترنتی ندارند. سازندگان وبسایت اینترنتی و برخی از بازارهای آنلاین به کاربران اجازه می دهند ویترین وبسایت خود را تنها در چند مرحله طراحی کنند.

با این حال، کلاهبرداران تمایل دارند به سرعت کار کنند و اغلب نمی‌خواهند ساخت یک وب‌سایت خرید جعلی طول بکشد، زیرا به راحتی می‌توان آن را تقلبی شناسایی کرد و از بین رفت. به همین دلیل است که آنها تمایل دارند قالب‌های وب‌سایتی ساده و ارزانی را انتخاب کنند که دارای ویژگی‌های محدودی هستند.

دفعه بعد که در یک سایت خرید هستید، جستجو کنید. تمام عناصر موجود در صفحه اصلی را بررسی کنید و وقت خود را در برخی از صفحات دیگر صرف کنید. سایت‌هایی که بیش از حد ساده‌سازی شده اند و طراحی ضعیفی دارند، می‌توانند مانند سایت هایی با فرمول‌بندی ضعیف، فاقد مشروعیت باشند.

6. قیمت های مقرون به صرفه غیر عادی

خرید در تعطیلاتی مثل بلک فرایدی در مورد به دست آوردن معاملات شگفت انگیز با قیمت های بسیار به صرفه است. اما اگر هزینه کالایی که خرید می‌کنید بسیار کمتر از آنچه در سایت‌های دیگر دیده‌اید است، احتمالاً یا مورد کلاهبرداری قرار می گیرید یا کالای تقلبی است.

در عوض، مطمئن شوید که تاریخچه قیمت کالاهایی را که می خواهید خریداری کنید، جستجو کنید. سپس، بررسی کنید که هر کالا در سایت‌های دیگری که دارای پیشنهادات مشابه هستند چقدر هزینه دارد. اساسا اگر معامله به طرز مشکوکی خوب به نظر می رسد، احتمالاً باید به آن شک کنید.

7. اطلاعات تماس محدود

هنگام خرید آنلاین کالا، ابتدا آدرس حضوری، ایمیل پشتیبانی و شماره تلفن فروشنده آنلاین را تأیید کنید تا در صورت داشتن هرگونه سؤال یا نگرانی در مورد سفارش خود، با آنها تماس بگیرید.

اگر سایت فروشگاه فقط یک فرم تماس تکمیلی دارد، یا ایمیل خدمات مشتری به جای یک حساب شرکتی، یک حساب تصادفی یاهو یا جیمیل است، یا جزئیات تماس موجود نیست، شک خود را مطرح کنید.

 

نشانه های جعلی بودن یک فروشگاه اینترنتی

 

8. سیاست بازگشت پیچیده یا ناموجود

برای اطمینان از رعایت قوانین مربوط به حقوق حمایت از مصرف کننده، فروشندگان معتبر در مورد سیاست های بازگشت و بازپرداخت خود شفاف هستند. از سوی دیگر، کلاهبرداران اغلب به خود زحمت نمی‌دهند تا درباره سیاست‌های بازگشتی که در سایت‌هایشان وجود دارد فکر کنند.

قبل از خرید هر چیزی از یک فروشگاه اینترنتی، مطمئن شوید که خط مشی بازپرداخت آن را مطالعه کرده اید. آیا واضح است و انتظارات شما را به عنوان یک مصرف کننده برآورده می کند؟

سایت‌های فروش واقعی باید شامل یک خط‌مشی حمل و نقل و اطلاعات حقوقی اولیه مانند نحوه ارسال،شرایط و ضوابط، سیاست حفظ حریم خصوصی و خط‌مشی جمع‌آوری داده باشند. اگر نمی توانید این اطلاعات را پیدا کنید، احتمالاً سایت یک کلاهبرداری است.

9. گزینه های پرداخت مشکوک

فروشگاه های معتبر همیشه به شما این امکان را می‌دهند که با روش‌های مطمئن پرداخت کنید – از جمله کارت‌های اعتباری و نقدی، پول نقد هنگام تحویل، یا گزینه‌های دیگر. وب‌سایت‌های اینترنتی جعلی معمولاً سعی می‌کنند با استفاده از روش‌های پرداخت غیر قابل برگشت و غیرقابل ردیابی، شما را مجبور به پرداخت هزینه کالا کنند.

در حالی که صادرکنندگان کارت های اعتباری احتمالاً از شما در برابر کلاهبرداری محافظت می کنند، خوب است که همیشه حساب های بانکی خود را زیر نظر داشته باشید تا مطمئن شوید که هیچ مبلغ غیرمنتظره ای کسر نمی شود.

 

نشانه های جعلی بودن یک فروشگاه اینترنتی

 

10. شبکه های اجتماعی غیر حرفه ای

اکثر مشاغل قانونی نوعی حضور در رسانه های اجتماعی دارند زیرا یکی از بهترین راه ها برای تبلیغ محصولات و خدمات آنها است. اگر یک فروشنده آنلاین حضور آشکاری در رسانه‌های اجتماعی نداشته باشد، احتمال جعلی بودن آن زیاد است.

همچنین مراقب نظرات سایر کاربران در مورد سایت مورد نظر باشید. در حالی که کلاهبرداران اغلب بررسی‌های جعلی را در سایت‌های خود ایجاد می‌کنند تا قانونی‌تر به نظر برسند، اگر این یک کلاهبرداری معتبرتر باشد، ممکن است هجوم نظرات منفی از سوی قربانیان قبلی، وجود داشته باشد.

 

 

نکاتی برای جلوگیری از خرید در فروشگاه های جعلی

 برای اطمینان از تجربه خرید ایمن، نکات زیر را دنبال کنید:

1.مراقب جایی که کلیک می کنید باشید

از کلیک بر روی لینک ها در ایمیل ها، پیام های متنی یا پست های رسانه های اجتماعی خودداری کنید، زیرا ممکن است شما را به وب سایت های جعلی هدایت کنند. در عوض، مستقیماً به وب‌سایت فروشگاهی که می‌خواهید از آن خرید کنید، با تایپ URL آن در نوار آدرس مرورگر خود بروید.

2.وبسایت را به دقت بررسی کنید

به دنبال نشانه‌هایی باشید که نشان می‌دهد یک وب‌سایت جعلی است، مانند نام‌های دامنه غیرمعمول، طراحی ضعیف، اشتباهات گرامری یا تصاویر با کیفیت پایین.

3.در مورد وبسایت تحقیق کنید

قبل از خرید از یک خرده‌فروش ناآشنا، نظرات وبسایت و فروشگاه را بخوانید تا ببینید آیا سایر مشتریان تجربیات مثبتی داشته‌اند یا خیر.

4.از تبلیغات پاپ آپ دوری کنید

مراقب وب‌سایت‌هایی باشید که شما را با تبلیغات پاپ‌آپ بیش از حد بمباران می‌کنند، به خصوص اگر به نظر بی‌ربط به محصولاتی که در حال جستجوی آن هستید، باشد.

5.از ابزارهای معتبر مقایسه قیمت استفاده کنید

اگر از ابزارها یا برنامه‌های مقایسه قیمت استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که از منابع قابل اعتماد هستند تا از کلیک تصادفی روی لینک های تقلبی جلوگیری کنید.

6.از کلاهبرداری های فعلی مطلع باشید

در مورد کلاهبرداری های رایج خرید آنلاین به روز باشید و از هر تاکتیک جدیدی که ممکن است کلاهبرداران استفاده کنند آگاه باشید. سازمان‌های دولتی و وب‌سایت‌های حمایت از مصرف‌کننده اغلب منابعی را برای کمک به شما در اطلاع‌رسانی فراهم می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید