آموزش

چگونه یک پیام کلاهبرداری را شناسایی کنیم؟

چگونه یک پیام کلاهبرداری را شناسایی کنیم؟

با هر شکل جدید ارتباطی، روش های جدیدی برای کلاهبرداری وجود دارد. متن‌های هرزنامه و پیام های کلاهبرداری‌ می‌توانند یک نفوذ ناخواسته به حریم خصوصی باشند و اگر مکررا تکرار شوند، می‌توانند به طور بالقوه زندگی شما را ویران کنند. کلاهبرداری های پیامکی عموماً هدف یکسانی دارند: سرقت پول شما با دریافت اطلاعات شخصی شما.

هنگامی که یک پیام متنی ناخواسته از خدمات داخلی دریافت می کنید، چگونه متوجه می شوید که یک کلاهبردار به شما پیامک ارسال می کند؟ خوشبختانه، بیش از یک راه برای شناسایی یک پیام متنی جعلی وجود دارد، و ما یک راهنمای ساده برای شناسایی آنها ارائه کرده‌ایم.

چگونه یک پیام کلاهبرداری را شناسایی کنیم؟

پیام های کلاهبرداری چطور افراد را هدف قرار می دهند ؟

 پیام‌های کلاهبرداری برای تحقق یک هدف طراحی شده‌اند: فریب دادن شما برای ارائه اطلاعات شخصی یا حساب کاربری. بسته به نوع پیام جعلی، این اطلاعات می تواند شماره ملی ، اطلاعات بانکی یا رمز عبور ایمیل شما باشد. هنگامی که کلاهبرداران سایبری اطلاعات را در دست داشته باشند، می توانند به حساب های شما دسترسی داشته باشند.

پیام‌های متنی جعلی حول همین استراتژی‌ها می‌چرخند:

  • آنها حمایت مالی باورنکردنی یا جوایز تصادفی ارائه می دهند.

  • آنها در مورد مشکلات مربوط به پول، مثل فاکتورهای پرداخت نشده هشدار می دهند.

  • آنها شما را در مورد کسی که مشکل مالی پیدا کرده – معمولاً یکی از اعضای خانواده – مطلع می کنند. این پیامها اغلب دارای یک لینک مشکوک هستند. 

چطور شبکه ای ایمن داشته باشیم؟

چگونه یک پیام کلاهبرداری را شناسایی کنیم؟

نحوه شناسایی یک پیام جعلی

پیام های کلاهبرداری حس وحشت را در گیرنده فعال می کند، بنابراین افراد قبل از فکر کردن اقدام می کنند. قبل از پاسخ دادن، مراقب این هفت نشانه باشید:

1. پیام مربوط به شما نیست

اول، پیام به عنوان یک اعلان غیرمنتظره می آید، که هیچ گونه تعاملی با یک کسب و کار یا یک فرد ایجاد نمی شود. کلاهبرداری های پیامکی رایج به مشکل تحویل بسته، فاکتور پرداخت نشده یا جایزه مسابقه و قرعه کشی اشاره دارد.

وقتی چند سوال ساده از خود بپرسید، می‌توانید پیام را نادیده بگیرید: آیا چیزی را سفارش داده‌ام که منتظر تحویل آن هستم؟ آیا در مسابقه ای شرکت کردم؟ اگر پاسخ منفی است، به احتمال زیاد یک پیام جعلی دریافت کرده اید.

2. پیام از شما می خواهد که اقدامی فوری انجام دهید

پیام های کلاهبرداری شما را تشویق می کنند که همین الان اقدام کنید. آن‌ها به یک دلیل ساده درخواست اقدام فوری می‌کنند: اگر احساس کنید برای واکنش تحت فشار هستید، احتمال کمتری وجود دارد که در مورد انتخاب خود، درست فکر کنید. این موضوع را در نظر داشته باشید که هیچ کسب و کار یا سازمان دولتی خواستار اقدام فوری نیست.

3.پیام حاوی اشتباهات گرامری و املایی است

پیام های جعلی اغلب شامل ساختار جملات نادرست هستند. در حالی که همیشه این موضوع اتفاق نمی افتد، اما سیگنال ثابتی است که می توانید به سرعت بررسی کنید. متون کلاهبرداری اغلب شامل موارد زیر است:

  • فاصله غیرمعمول بین کاراکترها

  • جملات ناتمام

  • گرامر ضعیف و اشتباهات املایی

4.پیام حاوی عبارات نادرست است

پیام های جعلی شامل اظهاراتی هستند که به راحتی می توانید آنها را تأیید کنید. اگر پیامی از یک مخاطب دریافت کردید که نیاز دارد شما برای آنها پول ارسال کنید ، می توانید به راحتی با تماس با آن شخص یا یک دوست مشترک، وضعیت را بررسی کنید. با ورود به حساب بانکی آنلاین خود از یک منبع امن، می توانید بررسی کنید که آیا فعالیت مشکوکی در حساب بانکی شما وجود داشته است یا خیر.

چگونه یک پیام کلاهبرداری را شناسایی کنیم؟

5. شماره ناشناس و اعداد غیرعادی طولانی

وقتی که یک کسب و کار قانونی یک پیام ارسال می کند، شماره آن  شناسایی می شود. به طور مشابه، هنگامی که یک مخاطب در تماس است، تلفن شما باید شماره او را نیز تشخیص دهد. کلاهبرداری پیامکی معمولاً از شماره های تلفن همراه ناشناس 11 رقمی استفاده می کند.

اگر یک پیام متنی قانونی باشد، معمولاً از یک عدد 10 رقمی یا کمتر است. پیام های بازاریابی یا از یک کد کوتاه شش رقمی یا یک کد بلند تجاری 10 رقمی ارسال می شوند. 

اگر متنی از یک عدد 11 رقمی دریافت می کنید، احتمالاً می توانید حدس بزنید که یک پیام کلاهبرداری دریافت کرده اید. دریافت یک متن هرزنامه از یک شماره طولانی اغلب اتفاق نمی افتد، اما اگر چنین شد، قبل از انتخاب برای پاسخ دادن بسیار محتاط باشید. در واقع، این پیام، احتمالاً پیامی است که بهتر است به آن پاسخ ندهید.

6. متن پیام حاوی لینک های مشکوک است

در حالی که برخی از شرکت‌ها می‌توانند در هر پیام یک لینک کوتاه شده برای شما ارسال کنند، URL سرویس کوتاه‌کننده مورد استفاده، مانند ا Bit.ly را نشان می‌دهد. از طرف دیگر، یک لینک مشکوک معمولاً با وجود نشان دادن یک رشته کاراکتر مشابه، هیچ نشانه قابل تشخیصی از استفاده از سرویس کوتاه کردن URL را نشان نمی دهد.

هرگز روی لینک مشکوکی که از طریق پیام دریافت می کنید کلیک نکنید. با کلیک بر روی پیوند ممکن است بدافزار در دستگاه شما بارگیری شود.

7. پیام از برندسازی نادرست استفاده می کند

پیام های کلاهبرداری گاهی اوقات نام شرکت های قانونی را در پیام و URL تقلید می کنند. اما لینک های ارسالی کمی با یکی از شرکت هایی که وانمود می کنند پیام از آن ارسال شده است متفاوت است:

  • نام های دامنه اشتباه املایی مانند Ammazon.com به جای Amazon.com

  • علائم اضافه شده مانند “.” یا ارقام در URL www1.royalbank.com به جای www.royalbank.com

چگونه یک پیام کلاهبرداری را شناسایی کنیم؟

شما پیام کلاهبرداری را شناسایی کرده اید؛ حالا چه می شود؟

این هفت علامت می تواند به محافظت از اطلاعات شخصی شما و جلوگیری از کلاهبرداری پیامک کمک کند. اگر مشکوک هستید که یک متن فیشینگ دریافت کرده اید، می توانید متن را به روش های مختلف به مقامات مربوطه گزارش دهید.

پیام را به عنوان یک کلاهبرداری علامت گذاری کنید

اول از همه، می‌توانید پیام را در برنامه پیام‌های آیفون یا گوشی اندرویدی خود به‌عنوان یک کلاهبرداری علامت‌گذاری کنید، که پیام‌هایی را که در آینده از همان شماره دریافت می‌کنید مسدود می‌کند.

نحوه پاسخگویی در صورت عدم اطمینان

متأسفانه، برخی از افرادی که پیام‌های کلاهبرداری را تشخیص می‌دهند، همچنان در مقابل کلاهبرداران سایبری ضرر می‌کنند. اگر فکر می کنید ممکن است یک پیامک کلاهبرداری باشد، هرگز نباید با پیام تعامل داشته باشید.

نمونه هایی از تعامل با پیام عبارتند از با کلیک بر روی لینک یا پاسخ به پیامک . اگر به نظر می رسد پیام از طرف یک شرکت قانونی آمده است و مطمئن نیستید که آیا این پیام واقعی است یا خیر، ممکن است بخواهید با خدمات مشتریان آنها تماس بگیرید تا مطمئن شوید که پیام معتبر است یا خیر.

به عنوان مثال، اگر پیام متنی از موسسه مالی خود دریافت کرده اید که ادعا می کند فعالیت های مشکوک در حساب شما وجود دارد، با استفاده از شماره تلفن با بانک تماس بگیرید.

چگونه یک پیام کلاهبرداری را شناسایی کنیم؟

 اگر اطلاعاتی را برای کلاهبرداران فرستادیم چه می شود؟

اگر پیامی دریافت کردید که اکنون آن را به عنوان بخشی از یک کلاهبرداری می شناسید، همچنان راه هایی دارید. ترفندهای زیر را برای به دست آوردن امنیت مالی و آرامش خاطر در نظر بگیرید.

  • اگر اطلاعات کارتتان را داده‌اید، آن کارت‌ها را از طریق بانکتان غیر فعال کنید. این باعث می شود اطلاعاتی که داده اید برای کلاهبرداران غیرقابل استفاده باشد. اگر اطلاعات بانکی شخصی مانند شماره حساب خود را داده اید، فوراً با بانک خود تماس بگیرید.

  • کلاهبرداری را به ارائه دهنده خدمات تلفن خود گزارش دهید، چون ممکن است مشتریان دیگری با همین تجربه داشته باشند. اطلاع رسانی به شرکت مخابراتی شما به آنها این امکان را می دهد که در صورتی که مشتریان خود پیام های کلاهبرداری مشابه یا پیام هایی از همان شماره را مشاهده کردند، اقدام کنند.

  • رمزهای عبور خود را به روز کنید! بازنشانی گذرواژه‌های بانکی آنلاین یا هر رمز عبور ذخیره‌شده‌ای که به‌صورت آنلاین برای آن موضوع استفاده می‌کنید، هرگز ضرری ندارد. انجام این کار روند هک کردن حساب شما را دشوارتر می کند. شما باید یک رمز عبور منحصر به فرد برای هر حساب داشته باشید .

  •  شماره ارسال کننده پیامک کلاهبرداری را مسدود کنید.

دیدگاهتان را بنویسید