آموزش

چگونه شبکه ای ایمن داشته باشیم؟

قطعا همه ی ما می خواهیم اتصالی ایمن اشته باشیم و اطلاعات خصوصی ما به دست دیگران نیفتد . علیرغم میل همه، شبکه وای فای خانگی می تواند هک شود، اما راه هایی وجود دارد که می توانید از وقوع آن جلوگیری کنید. در اینجا چند نکته برای ایمن سازی شبکه وای فای خانگی شما ذکر شده است.

چند دستگاه در خانه شما به شبکه وای فای شما متصل است؟ بین لپ‌تاپ‌ها، آیفون‌های جدید، دوربین‌های امنیتی و بلندگوهای هوشمند، این امکان وجود دارد که ده‌ها یا چند دستگاه را در هر زمان به شبکه خود متصل کنید.

اکنون، به اطلاعات موجود در آن دستگاه‌ها فکر کنید : شماره کارت اعتباری، سوابق بانکی، رمزهای ورود به سیستم و… و اینکه اگر شخصی به شبکه Wi-Fi شما دسترسی پیدا کند، چقدر این اطلاعات قابل دسترسی است. بنا بر این شما باید مطمئن شوید که اگر شبکه شما به خطر بیفتد، از خود در برابر هکرها محافظت می کنید.

یک شبکه خانگی امن به کاهش خطر هک شدن و دسترسی به اطلاعات حساس شما کمک می کند. نه تنها این، بلکه از ورود کاربران غیرمجاز یا استفاده آنها از سرویس اینترنتی که شما برای آن پول پرداخت می‌کنید، جلوگیری می کند.

ایجاد و نگهداری یک شبکه وای فای خانگی ایمن بسیار ساده است. در ادامه 10 نکته برای ایمن سازی شبکه خود را خواهید دید. برخی از آنها در دور نگه داشتن هکرها و ورود کاربران غیرمجاز مؤثرتر هستند، اما همه به نوبه خود مفید هستند.

به خاطر داشته باشید که هیچ چیز نمی تواند امنیت مطلق را در برابر تلاش های هک تضمین کند، اما این نکات باعث می شود هر کسی نتواند شبکه و داده های شما را به خطر بیندازد.

چگونه شبکه وای فای خانگی خود را ایمن کنیم؟

در اینجا اصول اولیه برای محافظت از شبکه Wi-Fi خانگی شما آورده شده است. برای اطلاعات بیشتر در مورد هر کدام از این موارد ، به خواندن ادامه دهید.

  1. روتر خود را در یک مکان مرکزی قرار دهید.
  2. رمز عبور Wi-Fi قوی ایجاد کنید و آن را اغلب تغییر دهید.
  3. اطلاعات کاربری پیش فرض ورود به روتر را تغییر دهید.
  4. فایروال و رمزگذاری Wi-Fi را روشن کنید.
  5. یک شبکه مهمان ایجاد کنید.
  6. از VPN استفاده کنید.
  7. روتر و دستگاه های خود را به روز نگه دارید.
  8. دسترسی به روتر از راه دور را غیرفعال کنید.
  9. دستگاه های متصل را تأیید کنید.
  10. روتر خود را به یک روتر WPA3 ارتقا دهید.

روتر خود را در یک مکان مرکزی قرار دهید

امنیت شبکه قوی با یک راه اندازی هوشمند شروع می شود. در صورت امکان، روتر خود را در مرکز خانه خود قرار دهید. روترها سیگنال‌های بی‌سیم را در همه جهات ارسال می‌کنند، بنابراین قرار دادن استراتژیک روتر خود در یک مکان مرکزی به حفظ اتصال شما به محدوده خانه کمک می‌کند.این کار، به عنوان یک امتیاز اضافه، احتمالاً بهترین کیفیت اتصال را نیز به همراه خواهد داشت.

 

راه های داشتن شبکه ایمن

به عنوان مثال، اگر در آپارتمانی اینترنت دارید که همسایگان در سمت چپ و راست خانه شما هستند ، قرار دادن روتر خود در کنار دیوار مشترک می‌تواند سیگنالی قوی و وسوسه‌انگیز برای آنها ارسال کند. قرار دادن روتر خود در یک مکان مرکزی به کاهش مسافتی که این سیگنال ها به خارج از خانه شما می رسد کمک می کند.

رمز عبور Wi-Fi قوی ایجاد کنید و آن را اغلب تغییر دهید

ایجاد یک رمز عبور منحصر به فرد برای شبکه Wi-Fi شما برای حفظ یک اتصال ایمن ضروری است. از استفاده از پسوورد ها یا عباراتی که دیگران به راحتی حدس می‌زنند، مانند نام، تاریخ تولد، شماره تلفن یا سایر اطلاعات رایج خودداری کنید.

شبکه ایمن

در حالی که گذرواژه‌های ساده وای‌فای به خاطر سپردن آن‌ها را آسان می‌کنند، اما تشخیص آن‌ها را برای دیگران نیز آسان می‌کنند.
پس مطمئن شوید که رمز عبور شبکه خود را هر شش ماه یا هر وقت فکر می کنید ممکن است امنیت شبکه شما به خطر افتاده باشد، تغییر دهید.

اطلاعات کاربری روتر پیش فرض را تغییر دهید

در کنار محافظت از شبکه Wi-Fi خود با رمز عبور، شما همچنین باید از دسترسی مستقیم به تنظیمات روتر خود جلوگیری کنید.
برای انجام این کار، نام ادمین و رمز عبور روتر خود را تغییر دهید. می توانید با تایپ آدرس IP آن در نوار URL وارد تنظیمات روتر خود شوید، اما اکثر روترها و ارائه دهندگان برنامه ای دارند که به شما امکان می دهد به تنظیمات روتر و اطلاعات مشابه دسترسی داشته باشید.
اطلاعات کاربری پیش فرض روتر شما جدا از نام و رمز عبور شبکه Wi-Fi شما است. اگر مطمئن نیستید که پیش فرض چیست، می توانید آن را در پشت روتر پیدا کنید.

فایروال و رمزگذاری Wi-Fi را روشن کنید

اکثر روترها دارای یک فایروال برای جلوگیری از هک خارجی و رمزگذاری Wi-Fi هستند تا از استراق سمع داده‌های ارسالی بین روتر و دستگاه‌های متصل جلوگیری کنند. هر دوی این ویژگی ها معمولاً به طور پیش‌فرض فعال هستند، اما باید بررسی کنید تا مطمئن شوید روشن هستند.
در تنظیمات روتر خود بررسی کنید تا مطمئن شوید که فایروال و رمزگذاری Wi-Fi فعال هستند. اگر به هر دلیلی خاموش هستند، آنها را روشن کنید. امنیت شبکه شما از شما تشکر خواهد کرد.

یک شبکه Wi-Fi مهمان ایجاد کنید

“آیا می توانم رمز عبور Wi-Fi را داشته باشم؟” بدون شک چیزی است که همه میزبان ها شنیده اند. قبل از اشتراک گذاری دسترسی به شبکه اصلی خانگی خود، ایجاد یک شبکه مهمان جداگانه برای بازدیدکنندگان را در نظر بگیرید.

بعید است که مهمان‌های شما با اتصال Wi-Fi اصلی شما دست به کاری بزنند، اما دستگاه‌های آنها یا هر چیزی که هنگام اتصال به شبکه شما دانلود می‌کنند ممکن است به بدافزار یا ویروس‌هایی آلوده شود که شبکه شما را هدف قرار می‌دهند بدون اینکه خود آنها بدانند.

شبکه ایمن

یک شبکه مهمان همچنین برای دستگاه‌های اینترنت اشیای شما ایده‌آل است، مثل دوربین‌های Wi-Fi، ترموستات‌ها و بلندگوهای هوشمند و دستگاه‌هایی که ممکن است اطلاعات حساس زیادی را در خود نداشته باشند و شاید راحت‌تر از دستگاه‌های هوشمندتر مانند رایانه یا تلفن هک شوند.

از VPN استفاده کنید

چند دلیل برای استفاده از VPN خوب وجود دارد که امنیت شبکه یکی از این موارد است. یک شبکه خصوصی مجازی آدرس IP و فعالیت Wi-Fi شما از جمله داده‌های مرور را پنهان می‌کند.

VPN ها احتمالاً هنگام اتصال به یک شبکه عمومی مفیدتر هستند، اما همچنان می توانند سطحی از امنیت و حریم خصوصی را به شبکه خانگی شما اضافه کنند.

شبکه ایمن

برخی از VPN ها بهتر از بقیه آنها هستند، اما مثل همیشه همانقدر که برای آن پرداخت می کنید، دریافت می کنید. خدمات VPN رایگان در دسترس هستند، اما پرداخت برای VPN های پولی ، خدمات بهتر و ایمن‌تری ارائه می‌دهد.

روتر و دستگاه های خود را به روز نگه دارید

به ‌روزرسانی‌های نرم‌افزار همیشه زمانی ظاهر می‌شوند که بیشترین نیاز به آنلاین شدن را دارید. در حالی که این به روز رسانی ها می توانند آزاردهنده باشند، هدفی دارند و اغلب شامل به روز رسانی های امنیتی است.

زمانی که شرکت‌ها از آسیب‌پذیری‌های امنیتی بالقوه یا آشکار آگاه می‌شوند، به‌روزرسانی‌ها را منتشر می‌کنند تا خطر را به حداقل برسانند یا از بین ببرند و برای بالا بردن امنیت اطلاعات ، به شما توصیه می شود که آن ها را دانلود کنید.

شبکه ایمن

به روز نگه داشتن روتر و دستگاه های متصل با آخرین به روز رسانی ها به شما کمک می کند تا بهترین محافظت را در برابر بدافزارهای شناخته شده و تلاش های هک داشته باشید. روتر خود را تنظیم کنید تا در صورت امکان در تنظیمات ادمین به طور خودکار به روز شود و هر از گاهی بررسی کنید تا مطمئن شوید که روتر شما به روز است.

دسترسی از راه دور روتر را غیرفعال کنید

دسترسی به روتر از راه دور به هر کسی که مستقیماً به شبکه Wi-Fi شما متصل نیست اجازه می دهد تا به تنظیمات روتر دسترسی داشته باشد.

به غیر از مواردی که نیاز به دسترسی به روتر خود در خارج از خانه داشته باشید (مثلاً برای بررسی یا تغییر پیکربندی دستگاه متصل کودک)، نباید دلیلی برای فعال کردن دسترسی از راه دور وجود داشته باشد.

می توانید دسترسی از راه دور را در تنظیمات ادمین روتر غیرفعال کنید. بر خلاف سایر اقدامات امنیتی، دسترسی غیرفعال به روتر از راه دور ممکن است پیش فرض نباشد.

دستگاه های متصل را تأیید کنید

مرتباً دستگاه‌های متصل به شبکه خود را بررسی کنید و مطمئن شوید که آنها را می شناسید. اگر اتصالی در آنجا مشکوک به نظر می رسد، آن را قطع کرده و رمز عبور Wi-Fi خود را تغییر دهید.

پس از تغییر رمز عبور، باید همه دستگاه‌های متصل قبلی خود را مجدداً وصل کنید، اما هر کاربر یا دستگاهی که مجاز به استفاده از شبکه شما نیست، از شبکه شما بیرون می شود.

برخی از دستگاه‌ها، به‌ ویژه دستگاه‌های مبهم اینترنت اشیا، ممکن است نام‌های پیش‌فرض عجیب و غریبی از اعداد و حروف تصادفی داشته باشند که بلافاصله آنها را تشخیص نمی‌دهید. اگر هنگام بررسی دقیق دستگاه های متصل خود با چنین چیزی مواجه شدید، آنها را قطع کنید.

روتر خود را به روتر WPA3 ارتقا دهید

WPA3  آخرین پروتکل امنیتی برای روترها است. همه روترهای جدید باید مجهز به WPA3 باشند، بنابراین در صورت خرید روتر جدید، نباید نگران باشید.

شبکه ایمن

 

اگر روتر شما قبل از سال 2018 ساخته شده باشد، ممکن است یک دستگاه WPA2 داشته باشید که فاقد پروتکل های امنیتی مشابه دستگاه های جدیدتر WPA3 است. یک جستجوی سریع از مدل دستگاه شما به شما نشان می دهد که دستگاه چه زمانی عرضه شده و ویژگی‌های خاصی مانند WPA2 یا WPA3 دارد یا خیر. اگر روتر با WPA2 دارید، بهتر است به فکر ارتقا به یک روتر جدید با قابلیت WPA3 باشید.

امنیت شبکه تضمینی نیست

و در آخر اینکه ، حتی با جدیدترین و موثرترین روش‌های محافظت از شبکه خانگی، امنیت هرگز 100% قطعی نخواهد بود. تا زمانی که اینترنت وجود دارد، هکرها و مجرمان سایبری راه هایی برای سوء استفاده از آن پیدا خواهند کرد. اما با رعایت نکات بالا، بهتر می توانید شبکه خود را از هر کسی که سعی در استفاده از اتصال شما یا دسترسی به داده های شما دارد، ایمن نگه دارید.

امیدواریم این مطالب برای شما عزیزان کاربردی بوده باشه .

شما می توانید تجهیزات مختلف شبکه از برند های مختلف را با نازل ترین قیمت و با کیفیت اصلی از فروشگاه ژوپیتل خریداری فرمایید. کارشناسان ما در واتس اپ آماده مشاوره برای خرید و پاسخدهی به سوالات شما عزیزان هستند.

ممنون از حمایت ها و همراهی شما عزیزان.

دیدگاهتان را بنویسید