آموزش

چند نکته که باید درباره روتر ها بدانید

سلام به دنبال کنندگان محترم مجموعه ژوپیتل . با چند نکته درباره روتر ها در خدمت شما عزیزان هستیم.

   1.آیا خاموش کردن روتر باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می شود؟

هنگامی که فشار زیادی را به شبکه خود وارد می کنید، مانند زمانی که در حال اشتراک گذاری فایل هستید، تفاوت زیادی در مصرف انرژی وجود ندارد. این کار نسبت به زمانی که روتر در یک ساعت بیکار به سادگی در حال جستجوی داده است، به انرژی بیشتری نیاز ندارد. از آنجایی که هزینه روزانه کم است، توصیه نمی کنیم روترها را خاموش کنید مگر اینکه برای مدت طولانی از خانه خارج شوید. انجام این کار می‌تواند به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری دانلود شده خودکار در دستگاه‌های خانه شما را قطع یا به تأخیر بیاندازد.

مهمتر از همه، این کار می تواند بر اتصال شما تأثیر بگذارد. ارائه‌دهنده اینترنت شما تفاوت بین خاموش بودن روتر و عدم ارائه خدمات قابل اعتماد خط شما را نمی‌داند، که این یعنی سرویس شما تحت فشار قرار می‌گیرد، ریسکی که برای چنین سود حاشیه‌ای ارزش ندارد.

   2.بهترین روتر برای خانه های بزرگ کدام است؟

دریافت خدمات خوب در خانه های بزرگتر، به خصوص در طبقات بالاتر از طبقه همکف و در گوشه هایی دور از روتر، می تواند دشوار باشد.

خدمات ارائه‌دهنده پهنای باند شما همیشه حداکثر سرعت شما را محدود می‌کند، اما حتی اگر با اتصالات فیبر برای حداکثر سرعت هزینه می‌پردازید، هیچ تضمینی وجود ندارد که سخت‌افزار شما بتواند خدمات خوبی را در سراسر خانه ارائه دهد.

یکی از راه‌های دریافت خدمات خوب در خانه، استفاده از سیستم مش است. سیستم مش گروهی از روترهای مختلف است که به عنوان “گره” شناخته می شوند که در اطراف خانه شما قرار دارند و پشت سر هم کار می کنند. با یک سیستم مش خوب، یک دستگاه همیشه به یک روتر نزدیک است و گره های مش مختلف همیشه با یکدیگر هماهنگ می شوند تا یک شبکه متصل به هم ارائه دهند.

   3. چگونه Wi-Fi را در یک اتاق یک نفره یا بخشی از خانه بهبود ببخشیم؟

اگر مشکل شبکه شما محدود به یک فضای کوچک باشد، یک شبکه مش می تواند گران و بیش از حد باشد. یک راه حل سریعتر و ارزان تر می تواند توسعه دهنده وای فای باشد.

این توسعه دهنده ها سیگنال روتر شما را تکرار می کنند و به تقویت آن در دستگاهی دور کمک می کنند. همچنین بسیار ارزان‌تر از اکثر شبکه‌های مش هستند.

برای استفاده حداکثری از یک توسعه دهنده وای فای:

توسعه دهنده را دقیقاً در کنار دستگاهی قرار ندهید که در تلاش برای اتصال است، زیرا توسعه دهنده برای دریافت سیگنال نیز مشکل دارد. آن را در میانه راه بین روتر و ناحیه ای با پذیرش ضعیف قرار دهید.

توسعه دهنده را نپوشانید یا آن را داخل جعبه قرار ندهید. سیگنال های Wi-Fi مانند هر سیگنال رادیویی منحرف می شوند و پخش می شوند.

آداپتور پاورلاین نیز کار مشابهی را انجام می دهد. آنها به صورت جفت می آیند و به برق وصل می شوند. یکی به روتر شما وصل می شود و از برق اصلی برای اتصال به دومی استفاده می کند که سیگنال شما را تقویت می کند.

   4. آیا روتراکسس پوینت ها بهتر از روترهای ISP هستند؟

روتر اکسس پوینت ها گران‌ترهستند اما به گونه‌ای طراحی شده‌اند که کنترل بیشتری بر شبکه خود داشته باشید و ظاهراً عملکرد را بهبود بخشند.

خوب یا بد بودن روترهای ISP تضمین نمی شود. برخی از آنها واقعاً بیش از انتظار عمل می کنند، اما برخی ناامید کننده هستند. روتر اکسس پوینت ها کنترل هایی را در اختیار شما قرار می دهند که در غیر این صورت نمی توانستید داشته باشید، از جمله:

کیفیت خدمات:به شما این امکان را می‌دهد تا قاعده‌ای را برای نحوه اولویت‌بندی و اولویت‌بندی برخی وظایف روتر تعیین کنید. می‌توانید رایانه خود را به اندازه سایر دستگاه‌های موجود در شبکه تقویت کنید یا یک قانون صف تنظیم کنید که خدمات یکسانی را برای همه دستگاه‌ها تضمین کند.

محدودیت های دسترسی:می‌توانید کنترل‌ والدین را تنظیم کنید یا وب‌سایت‌ها را در پیکربندی روتر مسدود کنید.

شبکه های مهمان: با روتر خود، می توانید سیستم را مدیریت کنید و برای افرادی که از شبکه اصلی شما جدا هستند، شبکه های مهمان ایجاد کنید.

بسیاری از روتر اکسس پوینت ها همچنین می توانند از wi-fi 6 وE6  استفاده کنند(آخرین پروتکلی که عملکرد بهبود یافته را با دستگاه های سازگار با wi-fi 6 ارائه می دهد.) پیکربندی یک روتر اکسس پوینت می‌تواند پیچیده باشد، بنابراین اگر به‌ویژه در فناوری مهارت ندارید، آنچه که ISP ارائه کرده است برای استفاده راحت تر است. نکته مهم این است که اگر با وای فای مشکل دارید، باید با ارائه‌دهنده اینترنت خود تماس بگیرید.

  5. WPS چیست و بهترین راه برای اتصال دستگاه ها به روتر چیست؟

هنگامی که شبکه شما راه اندازی شد، نامی خواهد داشت که به عنوان SSID (شناسه مجموعه خدمات) شناخته می شود.

هر زمان که دستگاه‌های جدیدی را متصل می‌کنید، باید به دنبال این نام باشید . شبکه نام‌گذاری شده را انتخاب کرده و رمز عبور را وارد کنید. این معمولاً در کارتی در روتر یا روی برچسبی در پشت ارائه می شود. اگر رمز عبور خود را تنظیم کرده اید، باید آن را یادداشت کنید.

با استفاده از WPS می توانید بدون رمز عبور متصل شوید. این کلمه ، مخفف عبارت wi-fi protected setup است. دکمه WPS را روی روتر خود فشار دهید، سعی کنید دستگاه خود را وصل کنید و سپس بدون نیاز به رمز عبور کار می کند.

این راه ،یک راه آسان برای اتصال یک دستگاه به روتر شما است، اما خیلی ایمن نیست زیرا در حالی که WPS فعال است، قفل شبکه خود را باز می کنید. اما اگر فقط آن را در مدت کوتاهی که در حال برقراری اتصال هستید فشار دهید، احتمالاً مشکلی نیست.

همچنین می توانید با استفاده از کابل اترنت از هر دستگاهی به روتر خود یک اتصال سیمی برقرار کنید. این کار بهترین سرعت را ارائه می دهد و راه حل خوبی برای خدمات بهتر است، به خصوص اگر به بازی علاقه دارید و به تاخیر کم نیاز دارید.

وقتی اینترنت کار نمی کند چه کار کنیم؟

  • دوباره شبکه های محلی را جستجو کنید و مطمئن شوید که SSID مناسب را انتخاب کرده اید.
  • رمز عبور را دوباره امتحان کنید و مطمئن شوید که حروف بزرگ و کوچک درست هستند زیرا رمزهای عبور معمولاً به حروف بزرگ و کوچک حساس هستند.
  • روتر خود را مجددا راه اندازی کنید و اگر کار نکرد، هر دستگاه دیگری را که راه اندازی می کنید مجددا راه اندازی کنید.
  • در پیکربندی روتر خود بررسی کنید که دستگاه شما مسدود نشده باشد. دستگاه ها دارای یک آدرس MAC (کنترل دسترسی رسانه) هستند که نام منحصر به فرد آنهاست، بنابراین به دنبال آن باشید. می‌توانید آدرس MAC دستگاه را در تنظیمات یا پورتال پیکربندی روتر پیدا کنید.

ممنون از شما عزیزان که تا اینجا ما رو همراهی کردید . امیدواریم از این نکات نهایت استفاده رو داشته باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید