بررسی تخصصی

بررسی تخصصی روتر TP-link مدل Archer C80

سلام به تمامی عزیزان . با نقد و بررسی تخصصی یک روتر خوب دیگه به نام Archer C80 از برند TP-link در خدمتون هستیم.

بسیاری از مواقع که با اتصال وای فای ناپایدار و کند مواجه می شوید، به دلیل کندی روتر بی سیمی است که استفاده می کنید.

امروز ما روتر بی سیم دو بانده MU-MIMO TP-Link Archer C80 AC1900 را بررسی خواهیم کرد  که به اتصال شما کمک زیادی می کند. TP-Link Archer C80 یک روتر دوربرد کم هزینه است که برای خانواده های متوسط ​​مناسب است. این دستگاه یک روتر مقرون به صرفه است که با مشخصات مناسبی که دارد، تجربه یک اتصال پایدار را برای شما فراهم می کند .

سخت افزار و مشخصات

باند 2.4گیگاهرتز تا 600 مگابیت بر ثانیه
باند 5 گیگاهرتز تا 1300 مگابیت بر ثانیه
ویژگی های وایرلس MU-MIMO, Beamforming, شبکه میهمان
CPU Mediatek
RAM 128 مگابایت رم
پورت ها 4 پورت گیگابیتی اترنت LAN و

1 پورت گیگابیتی اترنت WAN

 

Archer C80 با Wireless AC1900 عرضه می شود و می تواند حداکثر سرعت وای فای را تا 1300 مگابیت در ثانیه در باند 5 گیگاهرتز و 600 مگابیت در ثانیه در باند 2.4 گیگاهرتز پشتیبانی کند. همچنین از ویژگی Wireless AC MU-MIMO و Beamforming برای عملکرد بهتر WiFi پشتیبانی می کند.

فناوری MU-MIMO به آن اجازه می دهد تا در هنگام اتصال دستگاه های بیشتری به روتر بی سیم، عملکرد بهتری داشته باشد. این به روتر اجازه می دهد تا اتصال همزمان چند کاربر، چند ورودی چند خروجی را به دست آورد که منجر به سرعت بهتر می شود.

TP-Link همچنین عملکرد beamforming را به Archer C80 اضافه کرد. این ویژگی سیگنال WiFi قوی تری را برای دستگاه شما با تنظیم دقیق قدرت آنتن برای هدایت سیگنال به سمت کاربران WiFi شما فراهم می کند.

دارای 4 پورت LAN اترنت گیگابیتی و یک پورت WAN گیگابیتی اترنت است که می تواند تا 1 گیگابیت بر ثانیه را در این پورت ها پشتیبانی کند. این یک فاکتور واقعا مهم است که باید هنگام خرید یک روتر مقرون به صرفه در نظر بگیرید.

بدنه و ابعاد

ابعاد 215x 117 x 32
وزن 323  گرم

اگر قصد دارید مکررا جابجا شوید یا سفر کنید و باید روتر خود را با خود ببرید، ابعاد برای قابلیت حمل اهمیت پیدا می کند. معمولاً حمل و نقل روترهای کوچکتر و فشرده تر آسان تر است، در حالی که روترهای بزرگتر با آنتن خارجی یا چندین پورت ممکن است حجیم تر و حمل و نقل راحت تر باشند. وزن روتر می تواند در شرایط خاصی مورد توجه قرار گیرد، اما معمولاً به اندازه سایر عوامل مانند عملکرد، ویژگی ها و سازگاری حیاتی نیست.

سیستم

چیپ ست

MediaTek TP1900BN @ 1.2 GHz

RAM 64 مگابایت
فلش 4 مگابایت
سیستم عامل TP-Link
منبع تغذیه 12 ولت / 1.5 آمپر

 

پردازشگرMediaTek TP1900BN @ 1.2 GHz  قدرت پردازشی را برای انجام وظایف و خدمات مختلف در روتر Archer C80 فراهم می کند. Archer C80 با 64 مگابایت رم عرضه می شود. مقدار RAM در یک روتر می تواند بر عملکرد و ظرفیت آن برای رسیدگی به عملیات و ترافیک همزمان تأثیر بگذارد. ظرفیت رم بالاتر امکان چندوظیفگی بهتر، جداول مسیریابی بزرگتر و عملکرد کلی را بهبود می بخشد. حافظه فلش 4 مگابایتی موجود در روتر به عنوان رسانه ذخیره سازی برای سیستم عامل روتر عمل می کند. این یک حافظه غیر فرار است که اطلاعات خود را حتی در صورت قطع برق از دستگاه حفظ می کند.

TP-Link اغلب به ‌روزرسانی‌های میان‌افزار را برای بهبود عملکرد روتر، بهبود امنیت، رفع اشکال‌ها و افزودن ویژگی‌های جدید منتشر می‌کند. به‌روزرسانی‌های میان‌افزار می‌توانند بهبود عملکرد، سازگاری با دستگاه‌ها یا پروتکل‌های جدید و رفع آسیب‌پذیری‌ها را فراهم کنند.

TP-Link روتر Archer C80 را با منبع تغذیه  12 ولت / 1.5 آمپر  تولید می کند. یک منبع تغذیه خوب جزء ضروری یک کامپیوتر یا دستگاه الکترونیکی است که برق را از یک پریز به ولتاژ و جریان مناسب مورد نیاز برای تامین انرژی اجزای داخلی دستگاه تبدیل می کند.

شبکه

پروتکل ها

IPv4 , IPv6

پورت های LAN 4 عدد – 10/100/1000 مگابیت بر ثانیه
پورت های WAN 1 عدد – 10/100/1000 مگابیت بر ثانیه
VPN ندارد

 

مانند بسیاری از روترهای مدرن، Archer C80  از بسیاری از استانداردهای شبکه نیز پشتیبانی می کند. IPv4 از آدرس های 32 بیتی استفاده می کند که به صورت چهار مجموعه از اعداد جدا شده با نقطه نمایش داده می شوند .

روتر Archer C80 همچنین از پروتکل IPv6 پشتیبانی می کند و به شما امکان می دهد از آخرین نسخه پروتکل اینترنت استفاده کنید. پورت های LAN کانکتورهای فیزیکی روی روتر Archer C80 هستند که به شما امکان می دهند دستگاه ها را با استفاده از کابل های اترنت به شبکه محلی خود متصل کنید.

این روتر دارای پورت های شبکه اترنت گیگابیتی است که سرعت انتقال داده تا 1000 مگابیت در ثانیه (1 گیگابیت بر ثانیه) را از طریق اتصالات اترنت فراهم می کند. پورت WAN در روتر مخفف پورت “Wide Area Network” است. برای اتصال روتر به شبکه خارجی، که معمولاً توسط یک ارائه دهنده خدمات اینترنتی ارائه می شود، استفاده می شود. روتر Archer C80 از سرعت گیگابیت در درگاه WAN پشتیبانی می کند که می تواند تا سرعت 1000 مگابیت بر ثانیه را پشتیبانی کند. این روتر تضمین می کند که می توانید به طور کامل از اتصالات اینترنت پرسرعت ارائه شده توسط ارائه دهنده سرویس اینترنت خود استفاده کنید.

Archer C80  از سیگنال های 5 گیگاهرتز پشتیبانی می کند. اکثر دستگاه‌های مدرن مانند گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها، لپ‌تاپ‌ها و تلویزیون‌های هوشمند از Wi-Fi دو باند پشتیبانی می‌کنند، به این معنی که می‌توانند به هر دو شبکه ۲.۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز متصل شوند. با استفاده از باند 5 گیگاهرتز، می توانید برخی از دستگاه ها را از باند شلوغ 2.4 گیگاهرتز تخلیه کنید، ازدحام را کاهش دهید و عملکرد کلی شبکه را بهبود بخشید. Archer C80  متعلق به کلاس Wi-Fi 5 است.  Wi-Fi 5در باند فرکانس 5 گیگاهرتز کار می کند و از عرض کانال بیشتر و تکنیک های مدولاسیون پیشرفته برای ارائه نرخ انتقال داده بالاتر استفاده می کند.

AC1900  به حداکثر نرخ انتقال داده ترکیبی اشاره دارد که توسط روتر در تمام باندهای Wi-Fi پشتیبانی می شود. Archer C80 قادر به حداکثر سرعت خروجی 600 + 1300 مگابیت در ثانیه است. سرعت واقعی روتر Archer C80 معمولاً کمتر از حداکثر سرعت تئوری آن است. قدرت TX Archer C80 می تواند توسط کاربر تنظیم شود یا به طور خودکار توسط سیستم عامل روتر تنظیم شود. مقادیر بالاتر TX قدرت انتقال سیگنال قوی‌تر را نشان می‌دهد که می‌تواند منجر به یک منطقه پوشش بزرگ‌تر شود.

روتر Archer C80 چندین پروتکل امنیتی را ارائه می دهد: WEP، WPA، WPA2، WPS

WEP (Wired Equivalent Privacy) اولین پروتکل امنیتی برای شبکه های Wi-Fi بود، اما اکنون ضعیف در نظر گرفته می شود و به راحتی در معرض خطر قرار می گیرد. از یک کلید رمزگذاری ثابت استفاده می کند و آسیب پذیری های شناخته شده ای دارد، بنابراین دیگر برای ایمن سازی شبکه های Wi-Fi توصیه نمی شود.

WPA2 (Wi-Fi Protected Access 2) به عنوان پیشرفتی نسبت به WEP معرفی شد و امنیت قوی تری را فراهم می کند. اگر WPA3 در دسترس نباشد، WPA2-Personal با رمزگذاری AES همچنان امن در نظر گرفته می شود.

این روتر WPS را ارائه می دهد. WPS (Wi-Fi Protected Setup) یک روش ساده و راحت برای اتصال دستگاه ها به شبکه Wi-Fi ارائه می دهد. کاربران می توانند به جای وارد کردن دستی نام شبکه وای فای (SSID) و رمز عبور، از ویژگی WPS برای برقراری ارتباط با فشار یک دکمه یا با وارد کردن پین استفاده کنند. روتر TP-Link Archer C80 قادر به ایجاد یک شبکه مهمان است. مهمانان متصل به شبکه مهمان معمولاً دسترسی محدودی به تنظیمات و تنظیمات شبکه دارند. آنها معمولاً از دسترسی به دستگاه های متصل به شبکه اصلی مانند چاپگرها، ذخیره سازی متصل به شبکه (NAS) یا سایر منابع مشترک محدود شده اند.

مدیریت

IP پیش فرض 192.168.1.1
نام کاربری پیش فرض admin
رمز عبور پیش فرض admin

 

آدرس IP پیش فرض این روتر 192.168.1.1 است. رابط پیکربندی روتر را کاوش کنید تا به تنظیمات پیشرفته‌تری مانند انتقال پورت، تنظیمات DHCP، کنترل‌های والدین، تنظیمات   firewallو تنظیمات QoS (کیفیت خدمات) دسترسی پیدا کنید. اگر نمی توانید وارد پنل تنظیمات روتر TP-Link خود شوید، انجام بازنشانی می تواند یک مرحله عیب یابی مفید باشد. به شدت توصیه می شود پس از راه اندازی اولیه رمز عبور پیش فرض روتر Archer C80 خود را تغییر دهید. اگر در آینده رمز عبور جدید را فراموش کردید، ممکن است لازم باشد روتر را به تنظیمات کارخانه بازنشانی کنید تا به تنظیمات پیش فرض برگردید.

طراحی و شکل ظاهری

شکل اکثر روترها مشابه است، با تفاوت های جزئی در اندازه، تعداد آنتن ها، پورت ها و سایر مشخصات. از این نظر،Archer C80  ثابت کرد که یک ابزار کاملاً غیر استثنایی است. و برخلاف روترهای جدیدتر، فشرده تر است. قاب مستطیلی دستگاه دارای ابعاد  215x117x32میلی متر است، بنابراین دیگر نگران یافتن فضای کافی برای آن نخواهید بود.

پورت ها کمی تقسیم شده اند زیرا کیس بزرگ نیست و همه آنتن ها در پشت کیس نصب شده اند. مجموعه استاندارد یک پورت WAN و چهار LAN در میان آنها وجود دارد. یک دکمه روشن/خاموش، یک جک روشن/خاموش، یک دکمه تنظیم مجدد و یک دکمه برای فعال کردن WPS یا روشن/خاموش کردن Wi-Fi همگی در کنار آنها قرار دارند.

در قسمت جلویی، پنج نشانگر کوچک وجود دارد که وضعیت دستگاه و شبکه را نشان می دهد، همچنین یک اتصال شبکه و یک دیود سیگنال دهنده اتصال LAN وجود دارد که به رنگ سبز می درخشند.

همچنین شایان ذکر است که TP-Link Archer C80 طراحی بسیار کاربردی دارد. بدنه آن از پلاستیک ساخته شده و تنها در یک رنگ(مشکی) تولید شده است. از طرف دیگر،Archer C80  برخلاف سایر روترهای TP-Link تقریباً غیربراق است.

C80 به دلیل طراحی کاربردی آن یکی از موفق ترین طراحی ها به حساب می آید.

دامنه

C80 توسط TP-Link به عنوان یک روتر برای خانه های سه خوابه به بازار عرضه شده است. با این حال، این تخمین محدوده روتر را دست کم می گیرد. ما توانستیم یک اتصال Wi-Fi قابل اعتماد را در هر گوشه از خانه دو طبقه، 3000 فوت مربع با پنج اتاق خواب حفظ کنیم.

عملکرد شبکه

روند کار با روتر همانطور که برای TP-Link مرسوم است آغاز می شود – دستگاه اقدامات مشترک مختلفی را برای راه اندازی یک شبکه محلی و اتصال به اینترنت ارائه می دهد.

هیچ مشکلی با Archer C80 وجود نداشت. دستگاه هیچ مشکلی با وجود اتصال ده کاربر و یک کانال گیگابیتی ایجاد نکرد. این سریع ترین سرعت را در اختیار شما قرار نمی دهد، اما سایر روترها نیز این کار را نمی کنند. علاوه بر این، کاهش سرعت در C80 به اندازه روترهای قبلی قابل توجه نیست. همچنین، از نظر پایداری، چه هنگام دانلود فایل‌های عظیم و چه هنگام پخش تصاویر در تلویزیون، همه چیز مرتب بود و با سایر کاربران متصل به اینترنت تداخلی نداشت.

برنامه  TP-Link Tether

راه اندازی C80 در کمتر از پنج دقیقه ساده است و با شبکه های مهمان کامل می شود. یکی از برنامه های همراه روتر مورد علاقه ما TP-Link Tether است. رابط کاربری ساده و واضح است و می‌توانید دقیقاً ببینید که کدام دستگاه‌ها به هر یک از باندهای شبکه شما متصل هستند. حتی می‌توانید از برنامه بخواهید زمانی که دستگاه جدیدی به شبکه شما می‌پیوندد برای شما اعلان ارسال کند.

می‌توانید با ایجاد نمایه برای هر یک از اعضای خانواده‌تان، مسدود کردن محتوا، و تعیین محدودیت‌های زمانی برای مدت زمانی که دستگاه‌های خاص مجاز به اتصال به شبکه Wi-Fi هستند، کنترل‌ والدین را تنظیم کنید.

برای پیکربندی عملکردهای پیچیده تر مانند NAT Forwarding، سرورهای DHCP و IPv6 باید از ابزار مدیریت آنلاین استفاده کنید. برنامه مدیریت آنلاین همچنین گزینه های کنترل والدین پیشرفته تری دارد، مانند توانایی فیلتر کردن اطلاعات بر اساس کلمات کلیدی (به جای مسدود کردن وب سایت ها). اگرچه ابزار وب دارای یک طرح کاربر پسند است، اما به اندازه برنامه Tether راحت نیست.

سخن پایانی

TP-Link Archer C80 یک روتر بی سیم مقرون به صرفه عالی است که فراتر از انتظار عمل می کند. این دستگاه یک ارتقاء خوب برای بهبود پوشش و پایداری WiFi شما است. دستگاه بسیار سریع و پایدار است که برای روترهای ارزان قیمتی مانند این ، کمیاب است.

 

دیدگاهتان را بنویسید