آموزش, مقایسه

مقایسه VPN و فایروال

مقایسه VPN و فایروال

VPN ها و فایروال ها دو مورد از رایج ترین و حیاتی ترین ابزارهای امنیت سایبری هستند. هر دوی این ابزارهای امنیتی از شبکه شما در برابر تهدیدات خارجی دفاع می کنند؛ اما با این وجود از روش های متفاوتی استفاده می کنند و نقش های مکمل را ایفا می کنند.

فایروال چیست و چگونه کار می کند؟

فایروال یک ابزار امنیتی است که ترافیک شبکه را طبق قوانین از پیش تعریف شده فیلتر می کند.

کاربران فایروال با اقدامات پیش‌فرض که برای تمام ترافیک اعمال می‌شوند شروع می‌کنند. سپس با ایجاد قوانین جدید، کنترل‌هایی را که لازم است ایجاد می‌کنند. این موضوع، اجازه ورود یا جلوگیری از دسترسی را فراهم می کند.

فایروال های سنتی بسته های داده را قبل از رسیدن به دستگاه های شبکه تجزیه و تحلیل می کنند. کسب و کارها می توانند آنها را به عنوان دستگاه های سخت افزاری پیاده سازی کنند یا به عنوان یک فایروال نرم افزاری نصب شده روی سرورهای شبکه انتخاب کنند.

مقایسه VPN و فایروال

هر سبک از فایروال که انتخاب کنید، مزایای امنیتی قابل توجهی دارد. مزایای استفاده از فایروال ها در فضای کاری عبارتند از:

  • امنیت محیطی: شرکت ها می توانند قوانینی را تنظیم کنند تا فقط دستگاه های مجاز را برای دسترسی به محیط ها یا خدمات خاص بپذیرند. با این کار کارمندان یا شرکای مورد اعتماد می توانند به منابع شبکه مرتبط با نقش خود دسترسی داشته باشند.

فایروال این قوانین را اعمال می‌کند و دسترسی به منابع دیگر را هم برای کارمندان و هم برای افراد خارجی محدود می‌کند یا به طور کامل منع می‌کند. به این ترتیب، فایروال تضمین می کند که کارمندان بر اساس وظایف خود، حقوق دسترسی خاصی دارند.

  • فیلتر محتوا: فایروال های سطح DNS می توانند ترافیک وب را فیلتر کرده و وب سایت های نامطلوب را بدون به خطر انداختن عملکرد مسدود کنند. فایروال ها مناطق چند بخشی را در سراسر شبکه ایجاد می کنند که در آن محتوا به شدت کنترل می شود و اطمینان می دهد که بخش های مختلف دسترسی مناسب دارند.

قابلیت‌های فایروال متفاوت است و شرکت‌ها باید فایروال متناسب با نیازهای امنیتی خود را انتخاب کنند.

همچنین بخوانید: فایروال چیست؟ انواع فایروال 

مقایسه VPN و فایروال

VPN چیست و چگونه کار می کند؟

یک VPN داده ها را هنگام عبور بین دستگاه شما و سرور VPN رمزگذاری می کند و آنها را در سراسر اینترنت ایمن می کند. VPN ها با اختصاص دادن آدرس های IP جدید به بسته های داده، ترافیک را ناشناس می کنند. تونل های رمزگذاری شده با تغییر آدرس IP کار می کنند تا هویت شما را پنهان کنند.

VPN ها همچنین سابقه جستجوی شما را از شرکت های ارائه دهنده اینترنت شما پنهان می کنند.

VPN ها زمانی معروف شدند که کاربران به دنبال فرار از محدودیت های جغرافیایی و سانسور دولتی بودند. با این حال، امروزه VPN نه تنها برای امنیت شبکه، بلکه برای خدمات فراتر از آن نیز به کار می رود.

مقایسه VPN و فایروال

مزایای استفاده از VPN در کسب و کارها شامل موارد زیر است:

  • دسترسی از راه دور ایمن: کارمندانی که از راه دور کار می کنند ممکن است داده های محرمانه را از طریق Wi-Fi عمومی یا سایر شبکه های محافظت نشده مانند شبکه های موجود در کافه ها، فرودگاه ها یا کنفرانس ها ارسال کنند.

این‌ شبکه ها محیط‌های بسیار آسیب‌پذیر هستند و استفاده از VPN‌ها را برای جلوگیری از حملات هکری، که می‌تواند منجر به افشای اطلاعات حساس شود، ضروری می‌کند. VPN اتصالات از راه دور را ایمن می کند و ایمنی داده ها را نیز تضمین می کند.

  • انتقال ایمن فایل: شرکت ها اغلب فایل ها و اطلاعات حساس را برای شرکا و مشتریان ارسال می کنند و ارائه دهندگان VPN انتقال ایمن فایل ها را فراهم می کنند. خدمات پیشرفته VPN از  اطلاعات محرمانه محافظت می کند و در عین حال آنها را در اختیار کاربران مربوطه قرار می دهد.

مقایسه VPN و فایروال

تفاوت بین فایروال و VPN

تفاوت اصلی بین فایروال و VPN این است که فایروال ترافیک را در حاشیه شبکه فیلتر می کند. از سوی دیگر، VPN ها یک اتصال امن در اینترنت خارجی ایجاد می‌کنند.

فراتر از این تمایز کلی، تفاوت بین فایروال ها و VPN ها شامل موارد زیر است:

  • VPN ها هنگام ارسال و دریافت داده ها از حریم خصوصی شما محافظت می کنند. فایروال ها ترافیک مخرب یا مشکوک را مسدود می کنند، اما ترافیک را رمزگذاری یا ناشناس نمی کنند.

  • VPN ها از رمزگذاری end-to-end encryption استفاده می کنند که محتویات بسته های داده را پنهان می کند. فایروال های سنتی داده ها را رمزگذاری نمی کنند. آنها فقط ترافیک را طبق قوانین فایروال ردیابی و فیلتر می کنند.

  • فایروال های پیشرفته نسل جدید(NGFW) می توانند بدافزار را قبل از ورود به شبکه شناسایی کنند، در حالی که VPN ها به طور فعال تهدیدات سایبری را اسکن نمی کنند.

  • فایروال ها امنیت شبکه را نه تنها با مدیریت تهدیدات خارجی بلکه با کنترل دسترسی برای جلوگیری از تهدیدات داخلی افزایش می دهند.VPN ها انتقال داده ها را ایمن تر می کنند.

چه زمانی از VPN و فایروال استفاده کنیم؟

فایروال ها و VPN ها موارد استفاده متفاوتی دارند. دانستن چگونگی و موقعیت استفاده موثر از آنها بسیار مهم است.

چه زمانی از VPN استفاده کنیم؟

  • زمانی که نیاز به ایمن کردن اتصالات دسترسی از راه دور از طریق شبکه های عمومی دارید، VPN ها امکان اتصال امن از Wi-Fi عمومی و دفاتر خانگی را فراهم می کنند.

  • زمانی که نیاز به ایمن سازی انتقال فایل در اینترنت دارید. تونل های رمزگذاری شده تضمین می کنند که کانال های انتقال، امن و محرمانه باقی می مانند و از دسترسی غیرمجاز جلوگیری می شود. این یعنی VPN ها از کانال های انتقال محافظت می کنند.

  • زمانی که نگران جاسوسی تجاری هستید. با VPN، افراد خارجی نمی توانند فعالیت آنلاین شما را نظارت کنند.

  • زمانی که نیاز به اتصال مکان های مختلف کار دارید. خدمات VPN به طور ایمن دفاتر، کارخانه ها یا فروشگاه های دور را به هم متصل می کند.

چه زمانی از فایروال استفاده کنیم؟

  • وقتی نیاز به اعمال تقسیم بندی شبکه برای محافظت از اطلاعات حیاتی خود دارید.

  • زمانی که نیاز به فیلتر کردن ترافیک ورودی یا خروجی از شبکه خود را دارید.

  • وقتی نیاز به پیاده سازی لیست کنترل دسترسی و حذف کاربران یا دستگاه های غیرمجاز از شبکه خود را دارید.

  • هنگامی که نیازهای خاصی به فیلتر محتوا داشته باشید. برای مثال، ممکن است والدین بخواهند هر محتوای مخرب را مسدود کنند.

فایروال یا VPN: آیا کسب و کار شما به هر دو نیاز دارد؟

فایروال ها و VPN ها ابزارهای متفاوتی هستند؛ اما در اغلب موارد، استفاده از هر دو باعث افزایش امنیت شبکه شما می شود.

فایروال ها اولین خط دفاعی را برای فیلتر کردن ترافیک ورودی و خروجی از شبکه ارائه می کنند. آنها بدافزار را شناسایی می کنند، درخواست های دسترسی غیرمجاز را شناسایی می کنند و داده های حساس را کنترل می کنند.

VPN ها این عملکردهای فایروال را تکمیل می کنند. آنها آدرس های IP کاربر را پنهان می کنند، داده ها را رمزگذاری می کنند و کار هکرها را برای ورود به شبکه سخت می کنند. با یک VPN قابل اعتماد، اطلاعات شما هنگام انتقال، امن باقی می‌مانند.

دیدگاهتان را بنویسید