آموزش, معرفی

www چیست؟

www چیست؟

وب جهانی (WWW) که اغلب وب نامیده می شود، سیستمی از صفحات وب و اطلاعات به هم پیوسته است که می توانید با استفاده از اینترنت به آنها دسترسی داشته باشید. این وب برای کمک به افراد برای اشتراک‌گذاری و یافتن آسان اطلاعات، با استفاده از لینک هایی که صفحات مختلف را به یکدیگر متصل می‌کند، ایجاد شده است.

وب به ما این امکان را می دهد که وبسایت ها را جستجو کنیم، ویدیو تماشا کنیم، به صورت آنلاین خرید کنیم و از طریق رایانه و تلفن خود با دیگران در سراسر جهان ارتباط برقرار کنیم.

همه وب‌سایت‌های عمومی یا صفحات وب که افراد ممکن است در رایانه‌های خود و سایر دستگاه‌ها از طریق اینترنت به آنها دسترسی داشته باشند، مجموعاً به عنوان وب جهانی یا W3 شناخته می‌شوند.

کاربران می توانند باجستجوی لینک هایی که این صفحات و اسناد را به هم متصل می کنند، اطلاعات بیشتری دریافت کنند. این داده ها ممکن است در قالب های متنی، تصویری، صوتی یا ویدیویی در اینترنت ارائه شوند.

 

www چیست؟

WWW چیست؟

WWW مخفف World Wide Web است و معمولاً به عنوان وب جهانی شناخته می شود. WWW توسط شرکت Cern در سال 1989 اختراع شد. WWW به عنوان مجموعه ای از وب سایت های مختلف در سراسر جهان شناخته می شود که حاوی اطلاعات مختلفی است که از طریق سرورهای محلی (یا رایانه ها) به اشتراک گذاشته می شود.

صفحات وب با استفاده از هایپرلینک هایی که فرمت HTML دارند به هم مرتبط می شوند و که به آنها فرامتن یا اَبَرمتن نیز گفته می شود. این واحدهای اساسی اینترنت هستند و از طریق پروتکل HTTP قابل دسترسی هستند. چنین اتصالات یا لینک های دیجیتالی به کاربران این امکان را می دهد که با اتصال اطلاعات مختلف به راحتی به اطلاعات مورد نظر دسترسی پیدا کنند.

مزیت فرامتن این است که به شما امکان می دهد کلمه یا عبارتی را از متن انتخاب کنید و روی سایت های دیگری که اطلاعات بیشتری در مورد آن دارند کلیک کنید.

همچنین بخوانید: VPS چیست؟

www چیست؟

تاریخچه WWW

این پروژه توسط تیم برنرز لی در سال 1989 برای محققان ایجاد شد تا به طور مؤثر در شرکت Cern با هم کار کنند. سازمانی به نام کنسرسیوم وب جهانی (W3C) وجود دارد که برای توسعه بیشتر وب ایجاد شده است. این سازمان توسط تیم برنر لی، معروف به پدر وب هدایت می شود.

شرکت سرن، جایی که تیم برنرز در آن کار می کرد، متشکل از 1700 محقق از بیش از 100 کشور جهان است. این محققان زمان کمی را در سرن می گذرانند و بقیه زمان را در مراکز تحقیقاتی ملی کشور خود کار می کنند، بنابراین نیاز به برقراری ارتباط قوی وجود داشت تا بتوانند اطلاعات را مبادله کنند.

ساختار سیستم

از دیدگاه کاربر، وب شامل یک اتصال گسترده و جهانی از صفحات وب است. هر صفحه ممکن است حاوی لینک هایی به صفحات دیگر در هر نقطه از جهان باشد. صفحات را می توان با استفاده از مرورگرهایی که Firefox ، Google Chrome و… محبوب ترین آنها هستند، بازیابی و مشاهده کرد.

مرورگر صفحه درخواستی را پیدا می‌کند و دستورات متن و قالب‌بندی روی آن را تفسیر می‌کند و صفحه را با فرمت مناسب روی صفحه نمایش می‌دهد.

www چیست؟

 WWW چه کاری انجام می دهد؟

یک مرورگر وب برای دسترسی به صفحات وب استفاده می شود. مرورگرهای وب را می توان به عنوان برنامه هایی تعریف کرد که متن، داده، عکس، انیمیشن و ویدئو را در اینترنت نمایش می دهند.

با استفاده از رابط های نرم افزاری ارائه شده توسط مرورگرهای وب می توان به منابع ابرپیوندی(Hyperlink) در شبکه جهانی وب دسترسی پیدا کرد. در ابتدا مرورگرهای وب فقط برای جستجو در وب استفاده می شدند، اما اکنون جهانی تر شده اند.

 هنگامی که کاربران صفحات وب یا اطلاعات دیگری را درخواست می کنند، مرورگر وب سیستم شما اطلاعات را از سرور درخواست می کند، سپس سرور خدمات درخواستی را به مرورگر وب ارائه می دهد و در نهایت سرویس درخواستی توسط کاربر مورد استفاده قرار می گیرد.

مرورگرهای وب می توانند برای چندین کار از جمله انجام جستجو، انتقال فایل ها و موارد دیگر استفاده شوند.

www چیست؟

ویژگی های WWW

  • WWW یک متن باز (open source) است.

  • یک سیستم توزیع شده است که در وب سایت های مختلف پخش شده است.

  • یک سیستم اطلاعاتی فرامتن است.

  • از مرورگرهای وب برای ارائه یک رابط واحد برای بسیاری از خدمات استفاده می کند.

  • تعاملی و در حال تحول است.

سخن پایانی

شبکه جهانی وب (WWW) انقلابی در نحوه دسترسی و اشتراک گذاری اطلاعات در سطح جهانی ایجاد کرده است که شبکه گسترده ای از اسناد و منابع به هم پیوسته قابل دسترسی از طریق اینترنت را فراهم می کند. از طریق مرورگرهای وب، کاربران می‌توانند در وب‌سایت‌ها کنند، به محتوای مختلف دسترسی داشته باشند، ارتباط برقرار کنند و تراکنش‌های آنلاین انجام دهند.

WWW ارتباطات، تجارت، آموزش و سرگرمی را متحول کرده، جامعه مدرن را شکل داده و یک جامعه جهانی به هم پیوسته را فراهم کرده است که تکامل و دسترسی مداوم آن باعث نوآوری در سراسر جهان می شود.

دیدگاهتان را بنویسید