10 روش برای شناسایی اطلاعات نادرست در رسانه های اجتماعی
اخبار جعلی چیز جدیدی نیست، اما سرعت انتشار آن افزایش چشم گیری داشته است. بسیاری از مردم به سختی اخبار واقعی را از اخبار جعلی در اینترنت تشخیص می دهند و دچار سردرگمی می شوند.
رسانه های اجتماعی در حال تبدیل شدن به روشی رایج برای دریافت اخبار و اطلاعات مخاطبان هستند. با این حال، نمی توان به همه اطلاعات این سایت ها اعتماد کرد. اطلاعات نادرست می تواند باعث بی اعتمادی شود، زیرا هدف اصلی آن فریب است.
اطلاعات نادرست می تواند از طریق ربات ها، سوگیری، اشتراک گذاری و هکرها منتشر شود. به خواندن این نوشته ادامه دهید تا 10 راه برای تشخیص اطلاعات نادرست در رسانه های اجتماعی بیاموزید.
خبر جعلی چیست؟
اخبار جعلی نوشته هایی هستند عمداً نادرست که برای دستکاری ذهن خوانندگان از رویدادها، حقایق، اخبار و اظهارات طراحی شده اند. این اطلاعات ساختگی اغلب از رسانه های خبری واقعی تقلید می کنند، اما بدون اعتبار و دقت.
برخی از مواردی که یک خبر را جعلی می کند عبارتند از:
-
اطلاعات غیر قابل تایید
-
قطعات نوشته شده توسط افراد غیر متخصص
-
اطلاعاتی که در سایت های دیگر یافت نشد
-
اطلاعاتی که از یک سایت جعلی می آید
-
داستان هایی که به جای بیان حقایق، احساسات را جذب می کنند
دسته بندی اخبار جعلی عبارتند از:
-
click bait: این نوع خبر از عناوین، تصاویر یا توضیحات رسانه های اجتماعی اغراق آمیز، مشکوک یا گمراه کننده برای ایجاد ترافیک وب استفاده می کند. این توضیحات ها عمدا برای جذب خواننده ساخته شده اند.
-
پروپاگاندا: این اطلاعات، شایعات یا ایدههایی را برای آسیب رساندن به یک نهاد، کشور، گروهی از افراد یا فردی منتشر میکند.
-
محتوای تقلبی: سایتهای خبری عمومی را جعل میکند تا حاوی داستانهای ساختگی برای فریب خوانندگان باشد.
-
اخبار مغرضانه / کج: این نوع از خبر جعلی، خوانندگان را جذب می کند تا تعصبات و باورهای خود را تأیید کنند.
-
طنز: این نوع از خبر باعث ایجاد اخبار جعلی برای تقلید و سرگرمی می شود.