آموزش

چطور وبسایت خود را ایمن کنیم؟

چطور وبسایت خود را ایمن کنیم؟

امنیت وب سایت باید اولویت اصلی همه شرکت ها باشد، به ویژه آن شرکت هایی که حجم زیادی از داده ها و اطلاعات حساس را مدیریت می کنند. حمله سایبری یا نقض داده ها می تواند برای کسب و کار شما فاجعه ای ایجاد کند، بنابراین ضروری است که بدانید چگونه یک وب سایت را ایمن کنید.

خوشبختانه، این کار بیشتر از آنچه انتظار دارید قابل مدیریت است. با اجرای چند استراتژی موثر، می توانید از شرکت و کاربران خود در برابر بیشتر تهدیدات سایبری محافظت کنید.

در این نوشته، نگاهی دقیق‌تر به خطرات داشتن یک وب‌سایت ناامن خواهیم داشت. سپس ما 8 راه مختلف برای افزایش امنیت سایت، ارائه می کنیم.

چطور وبسایت خود را ایمن کنیم؟

چه خطراتی یک وبسایت را تهدید می کند؟

هیچ وب سایتی از حملات امنیتی و عواقب آن مصون نیست. اما سایت های سازمانی و تجاری در معرض خطر خاصی هستند و عواقب آن می تواند جبران ناپذیر باشد. در اینجا برخی از تهدیدات رایجی که ممکن است در اثر حملات سایبری با آنها روبرو شوید ذکر شده است:

1. افشای اطلاعات و حریم خصوصی

یک وب سایت ناامن اطلاعات حساس کارمندان و مشتریان شما را به خطر می اندازد. این اطلاعات ممکن است شامل جزئیات شخصی، سوابق مالی، اعتبارنامه ورود به سیستم و سایر اطلاعات محرمانه باشد.

به عنوان مثال، یک حمله SQL injection می تواند به کاربر مخرب دسترسی غیرمجاز به وب سایت شما بدهد. اگر این اتفاق بیفتد، مهاجم می‌تواند هر اطلاعاتی را که دوست دارد بدزدد و از آن برای اهداف مخرب مانند باج‌گیری یا سرقت هویت استفاده کند.

افشای اطلاعات همچنین می تواند منجر به از دست دادن درآمد و اعتماد شود. شما می توانید این خطرات را با اجرای شیوه های امنیتی سختگیرانه مانند نیاز به رمز عبور قوی و ایمن از همه کاربران کاهش دهید.

2. آلودگی بدافزار

اگر نرم افزای های نصب شده ایمن نباشد، وب سایت شما نیز می تواند در معرض آلودگی بدافزار قرار گیرد. مجرمان سایبری اغلب از آسیب‌پذیری‌های نرم‌افزارهای قدیمی، مانند پلاگین‌ها، تم‌ها یا WordPress core برای وارد کردن بدافزار به وب‌سایت‌ها سوءاستفاده می‌کنند.

آلودگی بدافزار می‌تواند بر کل شبکه شما، از جمله دستگاه‌های کارمندان شما تأثیر بگذارد. بسته به ماهیت و شدت بدافزار، حذف آن و جایگزینی نرم‌افزار آسیب‌دیده می‌تواند هزینه زیادی داشته باشد.

چطور وبسایت خود را ایمن کنیم؟

3. از دست دادن شهرت و اعتماد

نقض‌های امنیتی می‌توانند تأثیر شدید و منفی بر شهرت برند شما داشته باشند. اگر حساب‌ها یا اطلاعات شخصی مشتریان شما به خطر بیفتد، ممکن است اعتمادشان را نسبت به شما از دست بدهند و در عوض به رقبای شما مراجعه کنند.

این موضوع همچنین می تواند منجر به بررسی و واکنش شدید رسانه های اجتماعی شود. اگر خبر نقض امنیتی سایت شما منتشر شود، ممکن است جذب مشتریان جدید و رشد کسب و کارتان دشوارتر باشد.

4. اختلال در کسب و کار و پیامدهای مالی

دو مورد از رایج ترین تهدیدات آنلاین عبارتند از حمله محروم‌سازی از سرویس (DoS) (که توسط یک سیستم انجام می شود) و حملات منع سرویس توزیع شده (DDoS) (که از طریق چندین سیستم هماهنگ انجام می شود).

این حملات وقتی اتفاق می افتد که که مهاجمان سطوح بالایی از ترافیک را شبیه سازی می کنند تا یک وب سایت را تحت الشعاع قرار دهند. در نتیجه وب سایت برای مشتریان غیر قابل دسترس می شود.

اگر وب سایت شما دچار یکی از این حملات شود، ممکن است مدتی طول بکشد تا دوباره راه اندازی شود؛ که احتمالاً کسب و کار شما را مختل می کند و عواقب مالی قابل توجهی در پی خواهد داشت.

چطور وبسایت خود را ایمن کنیم؟

5. عدم رعایت مقررات

اگر موفق به ایمن سازی وبسایت خود نشوید، ممکن است با قوانین کلیدی خود مطابقت نداشته باشید. این موضوع می تواند کسب و کار شما را در معرض عواقب قانونی و مجازات های مالی قرار دهد.

بسیاری از کشورها و مناطق دارای مقررات ویژه حفاظت از داده‌ها هستند، مانند GDPR، HIPAA، و CCPA، که کسب‌وکارها را ملزم به اجرای اقدامات امنیتی سختگیرانه برای محافظت از اطلاعات کاربر می‌کنند.

عدم رعایت این مقررات می تواند منجر به پیگرد قانونی و جریمه شود.

6. پیامدهای قانونی

در نهایت، ناامن ماندن سایت شما می تواند شما را از لحاظ قانونی در  دردسر های زیادی بیندازد، به خصوص اگر مشتریان یا سهامداران تحت تأثیر یک نقض امنیتی قرار بگیرند.

افراد متضرر ممکن است به دلیل سهل انگاری و عدم محافظت از اطلاعات حساس خود شکایت کنند.

همانطور که قبلا ذکر شد، مقامات ممکن است جریمه هایی را برای عدم رعایت قوانین حفاظت از اطلاعات اعمال کنند. جریمه های سنگین و هزینه های دادگاه می تواند کسب و کار شما را در معرض خطر قرار دهد.

چگونه شبکه ای ایمن داشته باشیم؟

 

چطور وبسایت خود را ایمن کنیم؟

مراحل اساسی برای ایمن سازی وب سایت

تهدید رو به رشد و به ظاهر تزلزل ناپذیر جرایم سایبری می تواند برای درگیری شبانه روزی خسته کننده باشد. خوشبختانه، اقدامات زیادی وجود دارد که می توانید برای محافظت از دارایی های شرکت خود و جلوگیری از اکثر حملات انجام دهید.

در ادامه این نوشته موثرترین اقداماتی را که می توانید برای محافظت از کسب و کار خود انجام دهید، بررسی می کنیم. برای شروع، در اینجا چند تکنیک اساسی وجود دارد که برای هر نوع کسب  کار آنلاین حیاتی است.

1. یک ارائه دهنده هاست قابل اعتماد انتخاب کنید.

ارائه دهنده هاست شما نقش کلیدی در امنیت وب سایت شما دارد. اگر سرورهای آن ضعیف یا ناامن باشند، ممکن است وب سایت شما را برای حمله باز بگذارد، حتی اگر تدابیر امنیتی خود را داشته باشید.

در حالت ایده آل، شما می خواهید یک ارائه دهنده هاست را انتخاب کنید که برای مشاغل بزرگ ساخته شده است. 

چطور وبسایت خود را ایمن کنیم؟

2. وب سایت و نرم افزار سرور را به روز نگه دارید.

یکی دیگر از اقدامات ساده برای محافظت از وب سایت خود، به روز نگه داشتن آن است؛ که شامل به روز رسانی نرم افزار اصلی سیستم مدیریت محتوای خود (مانند وردپرس) و همچنین هر ابزار شخص ثالثی است که در سایت خود استفاده می کنید.

توسعه دهندگان قابل اعتماد به روز رسانی های منظم را برای اصلاح آسیب پذیری ها منتشر می کنند. اگر وب سایت شما بر روی نرم افزار قدیمی اجرا می شود، به مهاجمان این فرصت را می دهد که از این آسیب پذیری ها سوء استفاده کرده و به پایگاه داده شما دسترسی پیدا کنند.

اگر سایت شما از وردپرس پشتیبانی می‌کند، باید بتوانید به‌روزرسانی خودکار افزونه‌ها را در داشبورد فعال کنید.

3. ادغام های شخص ثالث را بررسی و ایمن کنید.

سایت کسب و کار آنلاین شما احتمالاً با چندین سرویس شخص ثالث مانند نرم افزار بازاریابی و درگاه های پرداخت ادغام شده است. اگرچه این ابزارها احتمالاً ایمن هستند، اما می توانند در هر زمانی مشکلاتی را ایجاد کنند. به علاوه، ممکن است به طور غیرمنتظره ای دریافت به روز رسانی از توسعه دهندگان را متوقف کنند.

بنابراین، شما باید ارزیابی های منظمی از ابزارهای شخص ثالثی که در سایت شما فعال هستند انجام دهید. این ارزیابی ممکن است شامل بررسی آخرین باری باشد که آنها به‌روزرسانی شده‌اند و آخرین بررسی‌های سایر کاربران را بخوانید.

همچنین باید هنگام نصب نرم افزار جدید در سایت خود کوشا باشید. اگر ابزاری در شش ماه گذشته به‌روزرسانی نشده باشد، ممکن است دارای آسیب‌پذیری‌هایی باشد که کسب‌وکار شما را در معرض خطر قرار می‌دهد.

چطور وبسایت خود را ایمن کنیم؟

4. به طور منظم از اطلاعات خود نسخه پشتیبان تهیه کنید.

هیچ تکنیک امنیتی (یا ترکیبی) 100٪ موثر نیست. به همین دلیل، انجام پشتیبان گیری یا بکاپ گیری منظم بسیار مهم است.

این کار بازیابی وب سایت خود را در صورت حملات امنیتی آسان می کند. بعلاوه، اگر محتوای شما به بدافزار آلوده شده باشد، نیازی به نگرانی در مورد از دست دادن اطلاعات مهم نخواهید داشت.

5. دسترسی کاربران را محدود کنید.

هرچه افراد بیشتری به بک اند سایت شما دسترسی داشته باشند، شانس بیشتری برای تصادف و خطا وجود دارد. ممکن است شخصی به‌طور تصادفی ابزاری را حذف کند یا تنظیمات مهمی را تغییر دهد که سایت شما را ناامن می‌کند.

یک راه آسان برای جلوگیری از این امر، محدود کردن دسترسی کاربران به بخش های خاصی از سایت شما است.هر نقش تعیین کننده کارهایی است که می توانند در وب سایت انجام دهند.

مدیر تنها نقش کاربری با دسترسی کامل به سایت است. با محدود کردن نقش‌ها به حداقل مجوزهای لازم برای تکمیل کار یک فرد، می‌توانید احتمال تغییرات غیرمجاز در محتوای خود را کاهش دهید.

چطور وبسایت خود را ایمن کنیم؟

6.رمز عبور های قوی انتخاب کنید.

رمزهای عبور ضعیف یکی از راه های اصلی هک شدن سایت ها هستند. در حالت ایده آل، یک رمز عبور باید حداقل دارای هشت کاراکتر باشد و ترکیبی از حروف، اعداد و نمادها را داشته باشد.

اما تنها پیشنهاد استفاده از یک رمز عبور قوی ممکن است کافی نباشد. به علاوه، افراد اغلب از یک رمز عبور برای چندین حساب استفاده می کنند. این کار بسیار خطرناک است، زیرا اگر یک حساب به خطر بیفتد، هکرها می توانند از همان اعتبار ورود برای ورود به وب سایت شما استفاده کنند.

اگر در مورد امنیت سایت خود جدی هستید، باید سیاست رمز عبور سختگیرانه را اجرا کنید. به عنوان مثال، کارمندان باید هر چند ماه یکبار رمز عبور خود را تغییر دهند و از اعتبارنامه های ورود متفاوت برای همه حساب های کاری استفاده کنند.

چطور وبسایت خود را ایمن کنیم؟

7. از روش های امن انتقال فایل استفاده کنید.

پروتکل انتقال امن فایل (SFTP) روشی رمزگذاری شده برای اتصال مستقیم به سایت و دسترسی به فایل های آن است. این پروتکل از پروتکل پوسته امن (SSH) استفاده می کند تا اتصال ایمن برای انتقال فایل بین دستگاه شما و سرور وب سایت شما فراهم کند.

این رمزگذاری به محافظت از داده های شما در برابر دسترسی غیرمجاز کمک می کند. علاوه بر این، انتقال اطلاعات را برای هکرها دشوار می کند. بنابراین بهتر است هر زمان که مستقیماً با فایل های سایت خود کار می کنید از SFTP استفاده کنید.

8. حساب های غیرفعال یا غیر ضروری را حذف کنید.

در کنار کنترل دسترسی کاربران، حذف هر گونه حساب غیرفعال در وب سایت شما نیز مهم است. به عنوان مثال، اگر یک کارمند شرکت شما را ترک کرده باشد، ممکن است حساب او همچنان وجود داشته باشد اما نگهداری نشود. این یعنی اعتبار ورود آنها برای مدت طولانی به روز نشده است، که می تواند وب سایت شما را در معرض خطر قرار دهد.

حداقل یک بار در سال، باید تمام حساب‌های کاربری موجود در وب‌سایت خود را بررسی کنید و حساب‌های متعلق به کارمندان سابق را حذف کنید. همچنین ایده خوبی است که همزمان با انجام این کار، هر حساب غیر ضروری یا تکراری را بررسی و حذف کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید