در دنیایی که مرزهای بین واقعیت و دنیای دیجیتال در حال محو شدن است، دیپ فیک یک تهدید فزاینده است. در این نوشته وبلاگ، نگاهی به دنیای دیپ فیک، انواع مختلف آنها، تاثیر آنها بر قربانیان و اقدامات متقابل احتمالی می اندازیم.
دیپ فیک چیست؟
دیپ فیک یک رسانه دیجیتال دستکاری شده است که در آن از فناوری های پیشرفته هوش مصنوعی برای تغییر ظاهر یا صدای یک فرد در تصاویر، فیلم ها یا ضبط های صوتی استفاده می شود. نتیجه آن، محتوای فریبنده ای است که تشخیص آن از تصاویر واقعی اغلب چالش برانگیز است.
نمونههای اخیر شامل گسترش دیپفیکهای شخصی افراد مشهور مثل تیلور سوئیفت در پلتفرم «X» (توئیتر سابق) است. این مورد نمونهای از هدف قرار دادن افراد مشهور و رهبران صنعت است که اغلب با نیت مخرب انجام میشود.
مطالب جعلی به طور بسیار گسترده در رسانه های اجتماعی پخش می شود و ردیابی آن را دشوار می کند، نظارت بر آن را دشوار می کند و حتی حذف آن را قبل از ایجاد تاثیرات مخرب دشوارتر می کند.با این وجود، هدف دیپ فیک ها گسترده تر از هدف قرار دادن ستاره ها و افراد مشهور است. آنها همچنین تهدید قابل توجهی در بخش های تجاری مهم هستند.
این دستکاری های پیچیده برای جعل هویت تصمیم گیرندگان کلیدی یا مشاوران مورد اعتماد به کار می روند و به عنوان مجرایی برای توزیع کلاهبرداری، ترویج کلاهبرداری آنلاین و فریب شرکای تجاری و کاربران عمل می کنند.
به طور قابلتوجهی، مؤسسات مالی پیشرو مواردی را مستند کردهاند که صدای کارکنان کلیدی در تماسهای تلفنی تقلبی تکرار میشد. در چنین موقعیت هایی، یک رابطه تجاری – اعتماد و شهرت – در خطر است. عواقب آن بسیار گسترده است و مواردی از انتشار اطلاعات نادرست حتی بر ارزش گذاری سهام شرکت تأثیر می گذارد.
درک انواع مختلف دیپ فیک هایی که کسب و کار شما را هدف قرار می دهند به شما کمک می کند تا خود را با بینش هایی برای اقدام و محافظت از نام تجاری خود آماده کنید.
همچنین بخوانید: نشانه های جعلی بودن یک فروشگاه اینترنتی
انواع مختلف دیپ فیک
تعویض چهره
همانطور که از نام آن پیداست، این نوع از دیپ فیک شامل تبادل چهره در ویدئوها است. اساساً، نرمافزار هوش مصنوعی فیلمهای واقعی از چهره یک فرد را جمعآوری میکند، سپس ویژگیها، حرکت و نور را روی فیلمهای کاملاً جدید قرار میدهد. همچنین این برنامه ها، چهرهها را در ویدیوهای موجود ادغام میکند و صحنههای به ظاهر واقعی ایجاد میکند.
شبیه سازی صدا
شبیه سازی صدا شامل تقلید صداها، با گردآوری و محاسبه کتابخانه ای از صداهای صوتی واقعی است. یک مثال قابل توجه نرم افزار هایی هستند که صداهای مصنوعی ایجاد می کند که به سختی از صدای اصلی قابل تشخیص هستند.
این تکنیک اغلب با تبدیل متن به گفتار دیپ فیک همراه است، جایی که هکرها به سادگی آنچه را که می خواهند شبیه سازی شود تایپ می کنند و نرم افزار صداهای مورد نیاز را ترسیم می کند و آنها را به طور روان به هم می چسباند.
متن تغییر یافته
این استراتژی که از نسل تکنیکهای ویرایش سنتی است، شامل تغییرات ظریفی در زمینه یا محتوا است که درک بیننده از یک کلیپ معین را کاملاً تغییر میدهد. در این نوع از دیپ فیک، فیلمهای موجود را پردازش میکنند، سپس صحنهها، کلمات و اشیاء را برای تغییر معنا دستکاری میکنند.
کلاهبرداران ممکن است برای ایجاد تبلیغات دیپ فیک، یک محصول را با محصول دیگری جایگزین کنند یا کلمات را برای تغییر نظرات از مثبت به منفی تغییر دهند. با این حال، با پیشرفت فناوری، محتوای واقعی و غیرواقعی به طور فزایندهای با هم تداخل پیدا میکنند؛ به طوری که ممکن است قبلاً بدون اینکه متوجه شده باشید، متحوای دیپ فیک را مشاهده کرده باشید.
گسترش دیپ فیک
کلاهبرداران اغلب دیپ فیک ها را از طریق پلتفرمهای رسانههای اجتماعی، سایتهای هاست ویدیو، پلتفرم های پیامرسان و حتی در منابع خبری منتشر میکنند.
هنگامی که یک ویدیوی دیپ فیک در یک روز صبح به صورت ویروسی پخش می شود، اخبار سریعتر از آن چیزی که قربانی و تیم او می توانند واکنش نشان دهند پخش می شود. این موضوع نتایج فاجعهباری را با آسیبهای غیرقابل محاسبه به رفاه روانی و مالی ایجاد میکند و به افراد و برندها آسیب میرساند.
تاثیرات بر قربانیان
تاثیرات دیپ فیک بر روی سوژه های آنها می تواند ویرانگر باشد. قربانیان ممکن است به صورت نادرست در فیلم ها یا فایل های صوتی به تصویر کشیده شوند که منجر به تخریب شهرت، حملات فیشینگ و حتی عواقب قانونی شود.
زمانی که عموم مردم اعتماد خود را به اطلاعات معتبر از دست می دهند، قربانیان تلاش می کنند تا سابقه خود را اصلاح کنند.به عنوان مثال، یک سیاستمدار از طریق یک ویدیوی دیپ فیک به طور اشتباه به مردم معرفی شد، جایی که ظاهراً اظهارات نامناسبی انجام داد. این منجر به از دست دادن قابل توجه اعتماد و آسیب به شهرت و از دست دادن مبارزات انتخاباتی او شد.
مثال دیگر در حوزه حفاظت از برند است. شرکتها میتوانند با ایجاد کمپینهای تبلیغاتی جعلی که برند را به طور منفی به تصویر میکشند، قربانی دیپ فیک شوند. این امر مشتریان، شرکا و حتی کارمندان بالقوه را از آسیب مالی و اعتبار به کسب و کار می ترساند.
مراحل قانونی برای مقابله با دیپ فیک
مقررات قانونی
تهدید دیپ فیک مستلزم اقدام قانونی است، همانطور که نهادهای قانونگذاری در سراسر جهان به آن پرداخته اند. چین در سال 2019 مجموعهای از قوانین را وضع کرد که سازندگان محتوا را وادار به افشای هرگونه استفاده از دیپ فیک میکرد و از آن زمان سایر کشورها نیز از این قانون پیروی کردند.
در سال 2020، کره جنوبی اشتراکگذاری عمدی دیپفیکهایی را که به مردم آسیب میرساند جرمانگاری کرد و بریتانیا قوانین ضد دیپ فیک را در سال 2023 وضع کرد. با این حال، شهروندان سایر کشورها و قارهها همچنان از نظر قانونی در برابر این کلاهبرداریها و جعل هویت محافظت نمیشوند.
دعاوی و پیگرد قانونی
دیپ فیک نشان دهنده نقض کامل استقلال و مالکیت معنوی است و کلاهبرداران اغلب آنها را برای حمایت از جنایات بیشتر ایجاد می کنند. قربانیان می توانند برای مطالبه خسارت و جلوگیری از انتشار محتوای جعلی دعوای مدنی مطرح کنند.
در نوامبر 2023، اسکارلت جوهانسون، هنرپیشه، اقدامات قانونی را علیه شرکتی آغاز کرد که صدای او و شباهت او را برای تبلیغ پلتفرم خود دیپ فیک کرده بود. ظاهراً این شرکت هوش مصنوعی تصویر و صدای او را تولید کرده تا نشان دهد که کاربرانش تا چه حد واقعی میتوانند چهرهای مشهور را به انتخاب خود دیپفیک کنند.
مداخله پلیس
در برخی موارد، سازمانهای مجری قانون میتوانند برای پیگرد کیفری سازندگان دیپ فیک مداخله کنند، به خصوص اگر قوانین نقض شوند.در این بین، کسب و کارها و سهامداران باید برای محافظت از خود در برابر حملات بعدی سریع عمل کنند.
مبارزه با دیپ فیک
دیپفیکها بهسرعت پخش میشوند، اما حفاظت از خطرات جامع به شما امکان میدهد تخلفات را در مقیاس، از محتوای وب گرفته تا پلتفرمهای اجتماعی و حتی دارک وب، در قالبهای متن و تصویر، شناسایی و کاهش دهید.
شما می توانید اقداماتی را انجام دهید تا احتمال اینکه یک مجرم از شما یک دیپ فیک ایجاد کند را کاهش دهید. اغلب، شما باید در مورد آنچه به طور عمومی به اشتراک می گذارید فکر کنید. در اینجا چند استراتژی برای محافظت از خود و نکاتی در مورد اینکه اگر شک دارید قربانی یک دیپ فیک هستید چه کاری باید انجام دهید، آورده شده است:
با احتیاط به اشتراک بگذارید
اولین قدم برای جلوگیری از دیپ فیک این است که در مورد اطلاعات شخصی که به صورت آنلاین به اشتراک می گذارید بسیار محتاط باشید. مقدار اطلاعات موجود در مورد خود را محدود کنید، بهویژه عکسها و ویدیوهای باکیفیت که میتوانند برای ایجاد دیپفیک استفاده شوند.
میتوانید تنظیمات پلتفرمهای رسانههای اجتماعی خود را طوری تنظیم کنید که فقط افراد قابل اعتماد بتوانند آنچه را که به اشتراک میگذارید ببینند. البته، باید مطمئن شوید که به هر کسی که می خواهد شما را فالو کند یا دوستی دارد، اعتماد دارید.
فعال کردن تنظیمات حریم خصوصی قوی
از تنظیمات حریم خصوصی وبسایتها برای کنترل افرادی که میتوانند به اطلاعات و محتوای شخصی شما دسترسی داشته باشند، استفاده کامل را ببرید.
در این مورد محدود کردن افرادی که میتوانند عکسها، ویدیوها و سایر دادههای حساس شما را ببینند موثر است. این محدودیت شامل وب سایت هایی می شود که در آنها فایل های عکس را ذخیره می کنید. مقدار مطالب در دسترس عموم را کاهش دهید و منابع بالقوه سازندگان دیپ فیک را به حداقل برسانید.