بررسی تخصصی

بررسی نحوه اجرای 9 بازی در PS5 Pro: تاثیر GPU و فناوری PSSR

در این مقاله به‌طور دقیق‌تر به بررسی بهبودهای حاصل از PS5 Pro نسبت به کنسول پایه خواهیم پرداخت. این بهبودها نتیجه‌ی دو ویژگی اصلی کنسول PS5 Pro هستند: نخست، GPU قدرتمندتر با ۶۷ درصد واحد محاسباتی بیشتر و حافظه سریع‌تر با افزایش ۲۸ درصدی که باعث می‌شود بازی‌ها حدود ۳۵ درصد سریع‌تر از PS5 رندر شوند. دوم، فناوری آپسکال اختصاصی PSSR که با حفظ کیفیت گرافیکی بالا، نرخ فریم بیشتری نسبت به کنسول پایه ارائه می‌دهد.

با مقایسه نتایج بازی‌ها با نسخه‌های بهینه‌شده، به‌وضوح مشخص می‌شود که موفقیت PS5 Pro بیشتر به تلاش‌های توسعه‌دهندگان و نحوه بهینه‌سازی بازی‌ها بستگی دارد، نه صرفاً قدرت پردازشی کنسول.

Silent Hill 2 Remake

بازی Silent Hill 2 Remake در هر دو نسخه‌ی کنسول استاندارد و پرو دارای دو حالت گرافیکی مجزا است: Quality (کیفیت) و Performance (عملکرد). این بازی هنوز به‌طور کامل برای PS5 Pro بهینه نشده و از حالت اختصاصی پرو، فناوری PSSR، و پشتیبانی از 120Hz خبری نیست. به همین دلیل، در زمینه وضوح تصویر و نرخ فریم، بهبودهای قابل توجهی مشاهده نمی‌شود.

در حالت Quality، که بالاترین کیفیت گرافیکی را ارائه می‌دهد، PS5 Pro معمولاً نرخ فریم ثابت ۳۰ فریم‌برثانیه را حفظ می‌کند؛ در حالی که در مدل استاندارد، نرخ فریم گاهی با افت یک یا دو فریم روبه‌رو می‌شود. تفاوت‌های گرافیکی بین دو کنسول چندان چشمگیر نیست، اما در برخی صحنه‌ها تصاویر در مدل پرو کمی تیزتر به نظر می‌رسند و در مواردی نیز مدل استاندارد کمی واضح‌تر عمل می‌کند.

بازی در PS5 Pro

 

در حالت Performance، که برای دستیابی به بالاترین نرخ فریم رزولوشن کاهش می‌یابد، PS5 Pro برتری قابل توجهی نسبت به مدل استاندارد نشان می‌دهد. در کنسول استاندارد، نرخ فریم گاهی به ۴۷ فریم‌برثانیه کاهش می‌یابد، در حالی که مدل پرو معمولاً ۵ تا ۱۰ فریم بیشتر از مدل استاندارد ارائه می‌دهد.

در صحنه‌های پرجزئیات و چالش‌برانگیز، مانند مناطق بدون مه که فشار گرافیکی بیشتری به سیستم وارد می‌کند، نرخ فریم در کنسول استاندارد اغلب در محدوده ۴۰ فریم‌برثانیه باقی می‌ماند، در حالی که مدل پرو معمولاً در حدود ۵۰ فریم‌برثانیه قرار دارد. در محیط‌های مه‌آلود بازی، هر دو کنسول عملکرد بهتری دارند و نرخ فریم به ۶۰ فریم‌برثانیه نزدیک‌تر می‌شود.

The Last of Us Part II

The Last of Us Part II یکی از مهم‌ترین دلایلی است که شاید شما را به خرید PS5 Pro ترغیب کند. این بازی انحصاری به‌طور ویژه برای کنسول پرو بهینه‌سازی شده و از فناوری PSSR بهره می‌برد تا تجربه‌ی گرافیکی فوق‌العاده‌ای را ارائه دهد. به محض شروع بازی، پیشنهاد می‌شود که حالت جدید Pro Graphics را فعال کنید، که بهترین حالت گرافیکی برای تجربه بازی در PS5 Pro است.

با این حال، دو حالت Fidelity و Performance هنوز هم در کنسول پرو قابل دسترسی هستند؛ اما اگر به دنبال بهترین کیفیت با بالاترین نرخ فریم هستید، تنها باید به حالت Pro Graphics توجه کنید. در این حالت، بازی ابتدا در رزولوشن ۱۴۴۰p رندر شده و سپس با استفاده از فناوری PSSR به وضوح 4K ارتقا می‌یابد تا هدف ۶۰ فریم‌برثانیه حفظ شود.

بازی در PS5 Pro

عملکرد فناوری PSSR در این بازی به‌قدری عالی است که کیفیت تصویر حتی در رزولوشن 4K واقعی حفظ می‌شود. به عبارت ساده، PSSR در The Last of Us Part II موفق شده است یک بازی ۳۰ فریم‌برثانیه‌ای را بدون افت کیفیت، به‌صورت ۶۰ فریم‌برثانیه اجرا کند. تفاوت‌های بصری مانند چمن‌ها و عناصر محیطی در حالت گرافیکی «پرو» کنسول PS5 Pro به‌مراتب شارپ‌تر از حالت «پرفورمنس» مدل استاندارد به نظر می‌رسند و وضوح تصویر به حالت Fidelity نزدیک می‌شود. در حالی که در حالت‌های Fidelity و Performance، هیچ تفاوتی در کیفیت تصویر بین دو کنسول پرو و پایه وجود ندارد.

اما شاید بپرسید دلیل وجود دو حالت Fidelity و Performance در PS5 Pro چیست؟ اگر شما از تلویزیون یا مانیتور 120Hz با پشتیبانی از VRR استفاده می‌کنید، حالت Performance می‌تواند The Last of Us Part II را به‌طور تقریبی به ۱۲۰ فریم‌برثانیه برساند، در حالی که در حالت Pro با فناوری PSSR فعال، نرخ فریم در محدوده ۷۰ تا ۹۰ هرتز قرار می‌گیرد.

کنسول پایه هیچ‌گاه به ۱۲۰ فریم‌برثانیه نخواهد رسید و بازی را بین ۱۵ تا ۲۵ فریم‌برثانیه کمتر از مدل پرو اجرا می‌کند. از سوی دیگر، در حالت Performance در PS5 Pro، بازی با ۵ تا ۱۰ فریم بیشتر از حالت Pro اجرا می‌شود، زیرا حالت Performance در واقع مشابه حالت Fidelity در PS5 استاندارد است.

Elden Ring

بازی پرطرفدار Elden Ring هنوز به‌طور کامل برای PS5 Pro بهینه‌سازی نشده است و در هنگام تست بازی، خبری از حالت گرافیکی جدید برای اجرای بازی با کیفیت 4K و نرخ فریم 60FPS در کنسول پرو نبود. این بازی در هر دو کنسول دارای دو حالت گرافیکی اصلی است:

 

Prioritize Quality with Ray Tracing ON

Prioritize Frame Rate with Ray Tracing OFF

 

بازی در PS5 Pro

 

 

از نظر وضوح تصویر و کیفیت گرافیکی، تفاوت قابل توجهی میان دو کنسول مشاهده نمی‌شود (تفاوت‌های جزئی در رنگ‌ها و نورپردازی مربوط به تغییرات داینامیک شرایط آب‌وهوایی بازی است). تفاوت واقعی در عملکرد دیده می‌شود. در حالی که هر دو حالت هدف 60FPS را دنبال می‌کنند، PS5 Pro به‌طور پیوسته عملکرد بهتری ارائه می‌دهد و معمولاً 10 تا 15 فریم بیشتر از مدل استاندارد دارد. کنسول استاندارد، حتی در حالت Performance، هیچ‌گاه به نرخ فریم 60FPS نمی‌رسد، در حالی که PS5 Pro گاهی اوقات بازی را با نرخ 60FPS اجرا می‌کند.

این اختلاف فاحش نرخ فریم در حالت Quality نشان می‌دهد که در صورت بهینه‌سازی Elden Ring برای PS5 Pro و فعال‌سازی فناوری آپسکیل PSSR، می‌توان این بازی را با بالاترین کیفیت گرافیکی و نرخ فریم ثابت 60FPS اجرا کرد. در حال حاضر، تنها جایی که می‌توانید Elden Ring را با نرخ فریم ثابت 60FPS اجرا کنید، سیستم‌های PC هستند.

Horizon Forbidden West

بازی Horizon Forbidden West، که یکی از انحصاری‌های برجسته سونی است، به‌طور ویژه برای PS5 Pro بهینه‌سازی شده است. با این حال، گوریلا گیمز، توسعه‌دهنده بازی، به‌جای استفاده از فناوری PSSR، از تکنیک آپسکیل اختصاصی خود برای حالت Pro Mode بهره می‌برد.

در کنسول پرو، بازی Horizon Forbidden West سه حالت گرافیکی استاندارد را با پسوند “Pro” ارائه می‌دهد:

 

Favor Resolution

Favor Performance

Favor Balance

 

در حالت Favor Resolution با هدف 30FPS، تفاوت زیادی در وضوح تصویر بین دو کنسول مشاهده نمی‌شود. تنها در برخی صحنه‌ها، کنسول استاندارد کمی وضوح بیشتری دارد، در حالی که در دیگر صحنه‌ها، PS5 Pro کمی تیزتر به نظر می‌رسد.

بازی در PS5 Pro

 

 

تأثیر تکنیک آپسکیل در حالت Favor Performance Pro کاملاً مشهود است. در این حالت، وضوح تصویر در کنسول پرو کمی تیزتر از مدل استاندارد است و نورپردازی به‌طور چشمگیری متفاوت به نظر می‌رسد. لبه‌های اشیاء و شخصیت‌ها نیز نرم‌تر شده‌اند، هرچند که وضوح تصویر در حالت Resolution با نرخ فریم 30FPS در مدل استاندارد همچنان کمی بالاتر از حالت Performance Pro با نرخ 60FPS است.

بازی Horizon Forbidden West، مانند سایر انحصاری‌های سونی، نرخ فریم بسیار پایداری دارد. در هر دو کنسول، حالت Resolution روی 30FPS و حالت Performance روی 60FPS قفل شده‌اند و الگوی رفتاری تقریبا یکسانی را از خود نشان می‌دهند. نرخ فریم در هر دو کنسول فقط در کات‌سین‌ها کمی افت می‌کند که احتمالاً به‌دلیل تغییر زاویه دوربین‌ها برای ایجاد حس سینماتیک است و تأثیری در تجربه بازی ندارد.

اگر Horizon Forbidden West را با نمایشگر 120Hz با پشتیبانی از VRR تجربه کنید، حالت Balance در هر دو کنسول به‌جای 30FPS، بازی را با 40FPS اجرا می‌کند. در حالت Performance نیز محدودیت 60FPS برداشته می‌شود، اما این افزایش تنها چند فریم است و تأثیر قابل توجهی بر تجربه بازی ندارد. در این حالت، کنسول استاندارد معمولاً یک یا دو فریم بیشتر از PS5 Pro ارائه می‌دهد.

در نهایت، بهبودهای عملکرد و گرافیکی بازی Horizon Forbidden West در PS5 Pro آن‌قدر ناچیز است که خرید این کنسول تنها برای تجربه این بازی به‌طور خاص توجیه‌پذیر نمی‌باشد.

Resident Evil 4 Remake

برای طرفداران Resident Evil 4 که به خرید PS5 Pro فکر می‌کنند، خبر خوبی دارم: این بازی یکی از معدود عناوینی است که به‌طور کامل برای کنسول پرو بهینه‌سازی شده است.

بازی در هر دو کنسول دارای دو حالت گرافیکی اصلی است: Resolution و Frame Rate. در حالت Resolution، وضوح تصویر ثابت بر روی 4K قرار دارد، اما نرخ فریم متغیر است. در حالت Frame Rate، نرخ فریم به‌طور ثابت روی 60FPS قفل می‌شود و وضوح تصویر به‌صورت پویا تغییر می‌کند. همچنین در هر دو حالت، قابلیت Ray Tracing قابل فعال‌سازی یا غیرفعال‌سازی است.

در حالت Frame Rate بدون Ray Tracing، تفاوت وضوح تصویر بین دو کنسول بسیار جزئی است. تنها تفاوت مشهود این است که در برخی صحنه‌ها، مدل استاندارد (PS5) وضوح تصویر را تا 1800p کاهش می‌دهد، در حالی که PS5 Pro به‌طور پایدار وضوح 4K را حفظ می‌کند.

Resident Evil 4 Remake Preview | Re-Enter the Horror

 

در حالت Resolution با Ray Tracing، تفاوت گرافیکی بین دو کنسول ناچیز است و احتمالاً بسیاری از گیمرها تفاوت قابل توجهی در کیفیت تصاویر و جزئیات بین دو کنسول احساس نخواهند کرد.

از نظر عملکرد، هر دو کنسول در حالت Frame Rate بدون Ray Tracing می‌توانند نرخ فریم 60FPS ثابت را حفظ کنند. اما در حالت Resolution با Ray Tracing، نرخ فریم در کنسول پایه گاهی به 50FPS افت می‌کند، در حالی که PS5 Pro به‌طور پایدار بازی را با نرخ 60FPS اجرا می‌کند.

حقیقتاً جایی که PS5 Pro در Resident Evil 4 Remake تفاوت واقعی را نشان می‌دهد، حالت جدید High Frame Rate است که در کنسول استاندارد قابل دسترسی نیست. اگر بازی را با یک نمایشگر 120Hz در حالت Frame Rate بدون Ray Tracing اجرا کنید، نرخ فریم به حدود 100FPS می‌رسد. حتی در حالت Resolution با بالاترین کیفیت گرافیکی، نرخ فریم از 60FPS بالاتر رفته و به حدود 80 تا 90 فریم‌برثانیه می‌رسد.

Diablo IV

بازی Diablo IV به عنوان یکی از اولین عناوین مایکروسافت که برای PS5 Pro بهینه شده، در فهرست بازی‌های بهینه‌شده برای این کنسول قرار دارد. با این حال، علیرغم این بهینه‌سازی، هیچ‌گونه بهبودی در گرافیک یا نرخ فریم بازی چه در حالت Quality و چه در حالت Performance در PS5 Pro مشاهده نمی‌شود، و خبری از حالت گرافیکی جدید با پسوند Pro نیز نیست.

بازی در PS5 Pro

در حالت Quality، هر دو کنسول نرخ فریم ثابت 30FPS را ارائه می‌دهند که برای Diablo IV نرخ فریمی بسیار پایین محسوب می‌شود. اجرای بازی در این حالت عملاً تجربه رضایت‌بخشی را به همراه ندارد.

در حالت Performance، هر دو کنسول بازی را با نرخ ثابت 60FPS اجرا می‌کنند که تجربه‌ای قابل قبول است. با این حال، در این حالت نیز PS5 Pro هیچ‌گونه برتری ملموسی نسبت به کنسول استاندارد ندارد و خبری از قابلیت اجرای بازی با نرخ فریم 120FPS نیز نیست.

Dragon Dogma II

بازی Dragon Dogma II که در اوایل سال 2024 منتشر شد، در کنسول‌های نسل فعلی از نرخ فریم مطلوبی برخوردار نیست و با اینکه چندین پچ برای بهبود عملکرد بازی منتشر شده، این مشکل همچنان باقی است. خبر خوش این است که PS5 Pro به‌طور چشمگیری توانسته این بازی را به‌صورت قابل‌اجرا اجرا کند. در حقیقت، این بازی یکی از معدود عناوینی است که بیشترین بهبود را در کنسول پرو تجربه کرده است.

در این بازی تنظیمات گرافیکی متنوعی موجود است، اما برای تست، از دو حالت Prioritize Graphics (با Motion Blur و Ray Tracing) و Prioritize Performance (بدون Motion Blur و Ray Tracing) همراه با نرخ فریم متغیر استفاده کردیم. همچنین، حالت 120Hz برای آنلاک‌کردن نرخ فریم در هر دو کنسول قابل دسترس است.

بازی در PS5 Pro

در PS5 Pro، در پایین بخش تنظیمات گرافیکی گزینه‌ای به نام PSSR (تکنیک آپسکیل اختصاصی PS5 Pro) قابل فعال‌سازی است. فعال‌کردن این ویژگی باعث می‌شود تصاویر در حالت Performance، هم در وضعیت ساکن و هم در حرکت، کمی شارپ‌تر شوند. در حالت Graphics، تفاوت خاصی بین کنسول‌ها مشاهده نمی‌شود.

تفاوت اصلی در نرخ فریم به چشم می‌آید؛ PS5 Pro در هر دو حالت گرافیک و پرفورمنس ۱۰ تا ۱۵ فریم بیشتر از مدل پایه ارائه می‌دهد. در حالت Performance، کنسول پرو می‌تواند بازی را نزدیک به 60FPS اجرا کند و با غیرفعال کردن Ray Tracing، نرخ فریم به‌طور قابل توجهی افزایش می‌یابد. در صورتی که بازی را با نمایشگر 120Hz اجرا کنید، PS5 Pro نرخ فریم 10 تا 20 فریم بیشتر از مدل پایه ارائه می‌دهد و به نرخ عالی 78 فریم‌برثانیه می‌رسد.

اجرای بهینه Dragon Dogma II در PS5 Pro نشان‌دهنده‌ی این است که موفقیت این کنسول به میزان زیادی به تلاش‌های توسعه‌دهندگان برای بهینه‌سازی بازی‌ها بستگی دارد. کپکام توانسته عنوانی که اجرای آن در کنسول‌های فعلی چالش‌برانگیز بود را به‌گونه‌ای بهینه‌سازی کند که PS5 Pro قادر به اجرای آن به‌صورت رضایت‌بخش باشد.

Spider-Man 2

بازی انحصاری Spider-Man 2 حتی در کنسول استاندارد نیز گرافیک فوق‌العاده‌ای دارد و به‌طور روان و بی‌نقص اجرا می‌شود؛ بنابراین، PS5 Pro کار دشوار و تقریباً ناممکنی برای ارتقای عملکرد این بازی دارد.

تنظیمات گرافیکی Spider-Man 2 مانند دیگر بازی‌های انحصاری سونی، حالا به صورت Pro در دسترس است: Fidelity Pro و Performance Pro.

در حالت Fidelity، وضوح تصویر در هر دو کنسول مشابه است، تنها تفاوت جزئی در نمایش سایه‌ها و بازتاب‌ها در شیشه‌ها وجود دارد که در PS5 Pro بهتر به نمایش درمی‌آید. در حالت Performance، رزولوشن کمی افزایش یافته و بافت‌های لباس مایلز مورالز واضح‌تر دیده می‌شوند. همچنین، کیفیت سایه‌ها و بازتاب‌ها بهتر رندر شده و لبه‌های اشیا و کاراکترها نرم‌تر به نظر می‌رسند.

بازی در PS5 Pro

 

 

حالت Fidelity نرخ فریم 30FPS را هدف قرار می‌دهد و حالت Performance به 60FPS می‌رسد. هر دو کنسول قادر به حفظ نرخ فریم هدف به‌طور پایدار هستند.

Spider-Man 2 از حالت 120Hz پشتیبانی می‌کند. در حالت Fidelity، این ویژگی نرخ فریم را به حدود 40FPS افزایش می‌دهد. در حالت Performance، تنها زمانی که کاراکتر ایستاده است، کنسول استاندارد کمی بیشتر از PS5 Pro (66 به 61 فریم) عمل می‌کند، اما در حالت حرکت، نرخ فریم در هر دو کنسول در حدود 62FPS ثابت می‌ماند.

به طور کلی، اجرای Spider-Man 2 در PS5 Pro تفاوت چندانی با کنسول پایه ندارد و با توجه به عملکرد مشابه، خرید PS5 Pro برای این عنوان خاص چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.

Stellar Blade

Stellar Blade یکی دیگر از بازی‌های انحصاری سونی است که به بهترین شکل ممکن برای کنسول PS5 Pro بهینه‌سازی شده است. در کنسول استاندارد، این بازی از سه حالت گرافیکی Prioritized Resolution، Prioritized Performance و Balanced بهره می‌برد. اما در PS5 Pro، علاوه بر این سه حالت، دو گزینه اختصاصی Pro Mode و Pro Max Mode نیز برای بهبود تجربه بازی در دسترس قرار دارد.

حالت Pro نسخه بهبود یافته Balanced است و حالت Pro Max نسخه ارتقاء یافته Resolution در کنسول استاندارد به حساب می‌آید. این دو حالت با قابلیت انحصاری کنسول پرو که نرخ فریم 120Hz را آزاد می‌کند، ترکیب می‌شوند.

در حالت‌های Balanced و Pro، هر دو کنسول نرخ فریم 60FPS را هدف قرار داده‌اند. با این حال، PS5 Pro از فناوری آپسکیل PSSR بهره می‌برد که کیفیت و وضوح تصویر را به‌طور محسوسی افزایش می‌دهد. این بهبود باعث می‌شود صحنه‌ها شفاف‌تر به‌نظر برسند و لبه‌های اشیا نرم‌تر نمایش داده شوند. اگر بازی را با تلویزیون اولد 4K تماشا کنید، تفاوت‌های این دو حالت در هر دو کنسول کاملاً مشهود خواهد بود.

بازی در PS5 Pro

 

حالت Pro Max در PS5 Pro اساساً همان حالت Resolution کنسول استاندارد است، اما به‌طور بهینه‌تر عمل می‌کند. در حالی که کنسول استاندارد به‌طور ثابت روی 30FPS قفل می‌شود، PS5 Pro سعی می‌کند تا با حفظ بالاترین سطح گرافیک، نرخ فریم 60FPS را ارائه دهد. در این حالت، PS5 Pro توانسته در برخی صحنه‌ها تصاویری شفاف‌تر، رنگ‌های اشباع‌تر، مشکی‌های عمیق‌تر و سایه‌روشن‌های بهتری را نمایش دهد. البته، باید توجه داشت که وضوح تصویر در این حالت به‌طور داینامیک تغییر می‌کند و در برخی صحنه‌ها این تفاوت‌ها به‌وضوح قابل مشاهده نیست، اما در بخش‌های دیگر تفاوت گرافیکی میان دو کنسول کاملاً مشهود است.

برای ارزیابی عملکرد PSSR، حالت Pro (آپسکیل 1440p به 4K) را با Pro Max (4K واقعی) مقایسه کردیم. همان‌طور که انتظار می‌رود، تفاوت‌های گرافیکی قابل توجهی وجود ندارد و افت کیفیت در حالت Pro نسبت به Pro Max تقریباً ناچیز است.

از نظر عملکرد، در حالت Pro (معادل Balanced در PS5)، نرخ فریم در هر دو کنسول به‌طور ثابت 60FPS نیست، اما در PS5 Pro نرخ فریم پایدارتر است. در حالی که در کنسول استاندارد افت فریم بیشتری مشاهده می‌شود، PS5 Pro این افت را به‌طور قابل توجهی کاهش می‌دهد. در حالت Pro Max (معادل Resolution در PS5)، بزرگ‌ترین بهبود نرخ فریم مشاهده می‌شود: در حالی که کنسول استاندارد به‌طور ثابت روی 30FPS قفل می‌شود، PS5 Pro سعی می‌کند به 60FPS برسد و در بیشتر صحنه‌ها، نرخ فریم بین 50 تا 55FPS باقی می‌ماند.

توسعه‌دهندگان Stellar Blade به‌خوبی از قابلیت‌های PS5 Pro برای ارتقاء تجربه بازی بهره برده‌اند. اگر شما از طرفداران این عنوان هستید، اجرای آن در PS5 Pro به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای لذت‌بخش‌تر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید