آموزش

بایدها و نبایدهای امنیت ایمیل

بایدها و نبایدهای امنیت ایمیل

ایمیل بخشی جدایی ناپذیر از زندگی ماست. بر اساس آمارهای اخیر در سراسر جهان، در سال 2023، تعداد ایمیل های ارسالی روزانه 347.3 میلیارد است که نسبت به سال قبل 4.3 درصد افزایش داشته است.

امنیت ایمیل از ارتباطات و داده های ایمیل در برابر دسترسی، رهگیری یا دستکاری غیرمجاز محافظت می کند. ایمیل، روش معمول ارتباط در دنیای شخصی و حرفه ای است و اغلب حاوی اطلاعات حساس یا محرمانه ای است که نیاز به محافظت دارد.

اقدامات امنیتی ایمیل معمولاً شامل ترکیبی از کنترل‌های فنی و اداری، مثل رمزگذاری، احراز هویت، کنترل دسترسی، فیلترهای آنتی ویروس و ضد هرزنامه، جلوگیری از از دست دادن داده‌ها و بایگانی ایمیل است.

سازمان ها می توانند با اجرای اقدامات امنیتی قوی ایمیل، داده ها و ارتباطات حساس خود را از دسترسی یا سرقت غیرمجاز محافظت کنند.

بایدها و نبایدهای امنیت ایمیل

انواع حملات ایمیلی

  • بدافزار: بدافزار یا نرم افزار مخرب، عمداً برای ایجاد اختلال، آسیب رساندن یا نفوذ غیرقانونی به سیستم ها یا شبکه های رایانه ای ساخته شده است. در زمینه حملات ایمیل، بدافزار اغلب به عنوان یک پیوست یا لینک در یک ایمیل ارائه می شود.

هنگامی که کاربر با پیوست درگیر می شود یا لینک را فعال می کند، ممکن است ناخود آگاهانه بدافزار بر روی دستگاه خود نصب کند که منجر به نتایج مخربی مانند کنترل غیرمجاز دستگاه، به خطر افتادن سیستم یا سرقت اطلاعات می شود.

  • فیشینگ: فیشینگ نشان‌دهنده یک حمله مهندسی است که در آن افراد هویت نهادهای قابل اعتماد مانند بانک‌ها، پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی یا سازمان‌های معتبر را جعل می‌کنند تا گیرندگان را برای افشای اطلاعات حساس یا انجام اقدامات خاص فریب دهند.

حملات فیشینگ اغلب شامل ارسال ایمیل های تقلبی است که قانونی به نظر می رسد، به این صورت که از کاربران درخواست می کنند تا اعتبار ورود، اطلاعات شخصی یا جزئیات مالی خود را ارائه دهند. مهاجمان از این اطلاعات برای اهدافی مانند سرقت هویت یا کلاهبرداری مالی استفاده می کنند.

  • Spear Phishing:  این حمله، گونه‌ای از حملات فیشینگ است که در آن مجرمان سایبری ایمیل‌های خود را طوری تنظیم می‌کنند که این تصور را ایجاد کنند که از منبع قابل اعتمادی مثل یک همکار، سرپرست یا همکار تجاری منشأ می‌گیرند. ایمیل‌ها برای فریب افراد یا سازمان‌های خاص برای افشای اطلاعات حساس یا انجام اقدامات خاص طراحی شده‌اند.

  • BEC: حملات BEC شامل جعل هویت یک مدیر عالی رتبه یا یک شریک تجاری قابل اعتماد به منظور فریب کارکنان برای انجام اقدامات متقلبانه است. این حملات اغلب افراد مسئول تراکنش‌های مالی در یک سازمان را هدف قرار می‌دهند تا وجوه را تغییر دهند یا انتقال‌های غیرمجاز را آغاز کنند.

  • جعل ایمیل: جعل ایمیل شامل جعل آدرس ایمیل فرستنده است تا به نظر برسد که ایمیل از منبع دیگری منشا گرفته است. ایمیل های جعلی را می توان برای فیشینگ، توزیع بدافزار یا راه اندازی سایر حملات مبتنی بر ایمیل استفاده کرد. هدف این است که گیرندگان را فریب دهند تا تصور کنند ایمیل از یک منبع قابل اعتماد است.

  •  پیوست های مخرب: مهاجمان ممکن است ایمیل های حاوی پیوست های مخرب مثل اسناد آلوده به ویروس، فایل های اجرایی و… را ارسال کنند. هنگامی که کاربران این پیوست‌ها را باز یا دانلود می‌کنند، بدافزار می‌تواند بر روی دستگاه‌های آنها نصب شود که امنیت را به خطر می‌اندازد، اطلاعات را سرقت می‌کند یا کنترل از راه دور سیستم های آلوده را فعال می‌کند.

بایدها و نبایدهای امنیت ایمیل

بهترین روش ها برای غلبه بر حملات ایمیل

محتاط بودن در مورد پیوست ها و لینک های ایمیل برای حفظ امنیت بسیار مهم است. در اینجا چند مرحله ضروری وجود دارد که باید رعایت کنید:

هویت فرستنده را تأیید کنید

قبل از تعامل با هر پیوست یا لینک، کمی وقت بگذارید و هویت فرستنده را تأیید کنید. آدرس ایمیل را بررسی کنید و مطمئن شوید که با فرستنده قانونی مطابقت دارد. مراقب آدرس های ایمیلی که ممکن است کمی تغییر یافته یا ناآشنا به نظر برسند، باشید.

همچنین هرگز پیوستی را از ایمیل شرکت گرفته تا شخصی که نمی‌شناسید یا انتظارش را نداشتید باز نکنید. پیوست ها می توانند حاوی ویروس هایی باشند که می توانند به رایانه شما آسیب جدی وارد کنند. این ایمیل ها را به پوشه اسپم خود منتقل کنید.

ایمیل ها را محتاطانه باز کنید

 از ایمیل های ناخواسته، که عمدتاً حاوی پیوست یا لینک هستند، خودداری کنید. به دنبال نشانه های مشکوک مثل اشتباهات نوشتاری، درخواست‌های غیرمعمول یا درخواست‌های فوری باشید. اگر چیزی مشکوک به نظر می رسد، به غریزه خود اعتماد کنید و با احتیاط ادامه دهید.

بایدها و نبایدهای امنیت ایمیل

از نرم افزار آنتی ویروس استفاده کنید

از نرم‌افزار آنتی‌ویروس معتبر و به‌روز استفاده کنید تا فایل‌های پیوست را قبل از باز کردن بدافزار اسکن کنید. برنامه های آنتی ویروس می توانند به شناسایی و مسدود کردن فایل های بالقوه مضر کمک کنند و خطر آلوده شدن رایانه یا شبکه شما را کاهش دهند.

قبل از کلیک کردن URL را بررسی کنید

هنگام مواجه شدن با لینک در ایمیل‌ها، نشانگر ماوس را روی لینک (بدون کلیک کردن روی آن) قرار دهید. این عمل URL مقصد را در یک راهنمای ابزار یا در پایین قسمت کاربر ایمیل شما نمایش می دهد. بررسی کنید آیا URL با وب سایت مورد انتظار مطابقت دارد یا مشکوک به نظر می رسد. مراقب URL های کوتاه شده ای باشید که مقصد واقعی را پنهان می کنند.

فیلترهای ایمیل و ویژگی‌های امنیتی را فعال کنید

فیلترهای هرزنامه و سایر ویژگی‌های امنیتی ارائه‌شده توسط ارائه‌دهنده خدمات ایمیل خود را فعال کنید. این ویژگی‌ها می‌توانند به شناسایی ایمیل‌های بالقوه مخرب قبل از رسیدن به inbox شما کمک کنند.

اطلاعات محرمانه را از طریق ایمیل ارسال نکنید

اطلاعات محرمانه یا حساس مانند رمز عبور، شماره حساب بانکی و شماره ملی هرگز نباید از طریق ایمیل ارسال شود. PayPal و بانک ها نمونه هایی از شرکت هایی هستند که هرگز اطلاعات شخصی را در ایمیل نمی خواهند. اگر چنین درخواستی دریافت کردید، کلاهبرداری است. پیام را به عنوان اسپم علامت گذاری کنید و آن را حذف کنید.

باید و نبایدهای امنیت ایمیل

به هیچ پیوندی در پیام اسپم پاسخ ندهید یا کلیک نکنید

پاسخ دادن، کلیک کردن روی لینک ها یا حتی تلاش برای لغو اشتراک ایمیل‌های اسپم معمولاً فقط به فرستنده اطلاع می‌دهد که یک آدرس ایمیل فعال پیدا کرده است که ایمیل‌های اسپم بیشتری را به آن ارسال می‌کند. در عوض، با استفاده از دستورالعمل های ارائه دهنده ایمیل خود، پیام را به عنوان اسپم گزارش کنید. 

رمزهای عبور را ایمن نگه دارید

توصیه می کنیم حداقل هر 60 روز رمز عبور خود را تغییر دهید، به خصوص اگر در حال حاضر ایمیل خود را در یک رایانه عمومی مشاهده و مدیریت می کنید. از ترکیبی از حروف و اعداد استفاده کنید، زیرا نفوذ به آن رمزهای عبور دشوارتر است. رمز عبور نباید به راحتی قابل حدس زدن باشد. 

از وای فای عمومی دوری کنید

وقتی که به یک شبکه وای فای عمومی متصل هستید، پتانسیل بیشتری برای دسترسی هکرها به حساب های شما وجود دارد. بهتر است به طور کامل از اتصال به این شبکه ها خودداری کنید. اگر وصل شدید، به هیچ حسابی  که در آن اطلاعات حساسی ذخیره شده است وارد نشوید.

برای افزایش امنیت ایمیل و جلوگیری از دسترسی غیرمجاز به حساب‌های ایمیل، مکانیزم‌های احراز هویت قوی مثل 2FA یک لایه امنیتی اضافی را فراهم می‌کند. اقدامات ضد بدافزار و ضد فیشینگ به شناسایی و مسدود کردن پیوست های مخرب، لینک ها و ایمیل های جعلی کمک می کند.

دیدگاهتان را بنویسید