بایدها و نبایدهای امنیت ایمیل
ایمیل بخشی جدایی ناپذیر از زندگی ماست. بر اساس آمارهای اخیر در سراسر جهان، در سال 2023، تعداد ایمیل های ارسالی روزانه 347.3 میلیارد است که نسبت به سال قبل 4.3 درصد افزایش داشته است.
امنیت ایمیل از ارتباطات و داده های ایمیل در برابر دسترسی، رهگیری یا دستکاری غیرمجاز محافظت می کند. ایمیل، روش معمول ارتباط در دنیای شخصی و حرفه ای است و اغلب حاوی اطلاعات حساس یا محرمانه ای است که نیاز به محافظت دارد.
اقدامات امنیتی ایمیل معمولاً شامل ترکیبی از کنترلهای فنی و اداری، مثل رمزگذاری، احراز هویت، کنترل دسترسی، فیلترهای آنتی ویروس و ضد هرزنامه، جلوگیری از از دست دادن دادهها و بایگانی ایمیل است.
سازمان ها می توانند با اجرای اقدامات امنیتی قوی ایمیل، داده ها و ارتباطات حساس خود را از دسترسی یا سرقت غیرمجاز محافظت کنند.
انواع حملات ایمیلی
-
بدافزار: بدافزار یا نرم افزار مخرب، عمداً برای ایجاد اختلال، آسیب رساندن یا نفوذ غیرقانونی به سیستم ها یا شبکه های رایانه ای ساخته شده است. در زمینه حملات ایمیل، بدافزار اغلب به عنوان یک پیوست یا لینک در یک ایمیل ارائه می شود.
هنگامی که کاربر با پیوست درگیر می شود یا لینک را فعال می کند، ممکن است ناخود آگاهانه بدافزار بر روی دستگاه خود نصب کند که منجر به نتایج مخربی مانند کنترل غیرمجاز دستگاه، به خطر افتادن سیستم یا سرقت اطلاعات می شود.
-
فیشینگ: فیشینگ نشاندهنده یک حمله مهندسی است که در آن افراد هویت نهادهای قابل اعتماد مانند بانکها، پلتفرمهای رسانههای اجتماعی یا سازمانهای معتبر را جعل میکنند تا گیرندگان را برای افشای اطلاعات حساس یا انجام اقدامات خاص فریب دهند.
حملات فیشینگ اغلب شامل ارسال ایمیل های تقلبی است که قانونی به نظر می رسد، به این صورت که از کاربران درخواست می کنند تا اعتبار ورود، اطلاعات شخصی یا جزئیات مالی خود را ارائه دهند. مهاجمان از این اطلاعات برای اهدافی مانند سرقت هویت یا کلاهبرداری مالی استفاده می کنند.
-
Spear Phishing: این حمله، گونهای از حملات فیشینگ است که در آن مجرمان سایبری ایمیلهای خود را طوری تنظیم میکنند که این تصور را ایجاد کنند که از منبع قابل اعتمادی مثل یک همکار، سرپرست یا همکار تجاری منشأ میگیرند. ایمیلها برای فریب افراد یا سازمانهای خاص برای افشای اطلاعات حساس یا انجام اقدامات خاص طراحی شدهاند.
-
BEC: حملات BEC شامل جعل هویت یک مدیر عالی رتبه یا یک شریک تجاری قابل اعتماد به منظور فریب کارکنان برای انجام اقدامات متقلبانه است. این حملات اغلب افراد مسئول تراکنشهای مالی در یک سازمان را هدف قرار میدهند تا وجوه را تغییر دهند یا انتقالهای غیرمجاز را آغاز کنند.
-
جعل ایمیل: جعل ایمیل شامل جعل آدرس ایمیل فرستنده است تا به نظر برسد که ایمیل از منبع دیگری منشا گرفته است. ایمیل های جعلی را می توان برای فیشینگ، توزیع بدافزار یا راه اندازی سایر حملات مبتنی بر ایمیل استفاده کرد. هدف این است که گیرندگان را فریب دهند تا تصور کنند ایمیل از یک منبع قابل اعتماد است.
-
پیوست های مخرب: مهاجمان ممکن است ایمیل های حاوی پیوست های مخرب مثل اسناد آلوده به ویروس، فایل های اجرایی و… را ارسال کنند. هنگامی که کاربران این پیوستها را باز یا دانلود میکنند، بدافزار میتواند بر روی دستگاههای آنها نصب شود که امنیت را به خطر میاندازد، اطلاعات را سرقت میکند یا کنترل از راه دور سیستم های آلوده را فعال میکند.