معرفی

معرفی انواع اتصالات اینترنتی

معرفی انواع اتصالات اینترنتی؛ کدام یک مناسب تر است؟

معرفی انواع اتصالات اینترنتی؛ 5G, DSL , بی سیم و...

همه اتصالات اینترنتی یکسان نیستند، در این نوشته تفاوت های انواع اتصالات، دلیل اهمیت آن و چگونگی تشخیص آن را توضیح داده ایم.

هنگام مقایسه شرکت های ارائه دهنده اینترنت در منطقه خود، به احتمال زیاد سرعت ها و قیمت های موجود را به همراه جزئیات دقیق مثل امنیت داده ها و هزینه تجهیزات بررسی می کنید.

فاکتور دیگری نیز وجود دارد که به همان اندازه مهم است اما به راحتی قابل چشم پوشی است: نوع اتصال یا فناوری ارائه دهنده خدمات اینترنتی شما برای ارسال اینترنت به خانه شما.

شرکت های ارائه دهنده اتصال اینترنتی از اتصالات سیمی یا بی سیم (یا ترکیبی از این دو) استفاده می کنند. انواع اتصال سیمی – به این معنیست که یک سیم مستقیماً به خانه شما متصل می شود – شامل اینترنت فیبر نوری، کابل کواکسیال و مسی (DSL) است.

اینترنت ماهواره ای، بی سیم ثابت و اینترنت خانگی 5G که به طور فزاینده ای محبوب است، گزینه های بالقوه اینترنت بی سیم شما را تکمیل می کند. پس تفاوت بین همه آنها چیست؟

این نوشته شما درباره انواع مختلف اتصالات اینترنتی که ممکن است در منطقه شما در دسترس باشد، نحوه عملکرد آنها و محدودیت هایی که می توانید از آنها انتظار داشته باشید، راهنمایی می کند.

معرفی انواع اتصالات اینترنتی؛ 5G, DSL , بی سیم و.../ عکس متعلق به اینترنت فیبر نوری

اینترنت فیبر نوری: بهترین نوع اتصال، اما همراه با دسترسی کمتر

اینترنت فیبر نوری از رشته های بلند و نازک (الیاف) شیشه یا پلاستیک برای ارسال داده ها به عنوان سیگنال های نوری استفاده می کند. نتیجه این موضوع،سرعت و قابلیت اطمینان است که نسبت به سایر انواع اتصال برتر است.

فیبر نوری می تواند سرعت دانلود را به 10 گیگابیت (10000 مگابیت در ثانیه) یا بالاتر ارائه دهد .

این سرعت برای دانلود یک فیلم 2 ساعته با کیفیت HD در کمتر از یک دقیقه به اندازه کافی سریع است. اما در واقعیت احتمالاً  گاهی حداکثر سرعت دانلود را حدود 1000 تا 5000 مگابیت بر ثانیه از اکثر ارائه دهندگان فیبر نوری دریافت خواهید کرد.

سرعت آپلود، که برای کار و یادگیری از خانه، آپلود ویدیوها در رسانه های اجتماعی و بازی آنلاین ضروری است، با خدمات فیبر نوری نیز به طور قابل توجهی سریعتر است و معمولاً سرعت دانلود را منعکس می کند.

این در حالی است که هیچ نوع اتصال دیگری مانند اینترنت فیبر نوری نمی تواند سرعت بارگذاری و دانلود متقارن و برابر را ارائه دهد.

معرفی انواع اتصالات اینترنتی؛ 5G, DSL , بی سیم و.../ عکس مربوط به اینترنت فیبر نوری

قیمت گذاری برای طرح های فوق سریع می تواند به راحتی چند میلیون برای شما هزینه بردارد، اما اکثر شرکت های ارائه دهنده سطوح سرعت پایین تری را نیز برای هزینه کمتر در ماه ارائه می دهند (اگر سرعت های 100 تا 1000 مگابیت بر ثانیه را آهسته در نظر گرفت).

سایر انواع اتصال ممکن است بسته به شرکت های ارائه دهنده موجود در منطقه شما، قیمت های اولیه کمی پایین تری داشته باشند، اما وقتی سرعتی را که در ازای قیمتی که می پردازید دریافت می کنید در نظر بگیرید، احتمالاً بهترین ارزش را با اینترنت فیبر خواهید یافت.

در دسترس بودن تنها عیب واقعی فیبر است. ارائه کابل‌های فیبر نوری کافی برای اتصال کل شهرها و مناطق یک چالش بزرگ است .

با وجود رقابت زیاد و تشریفات اداری برای کاهش این نوع از اتصال، برای هر یک از ارائه‌دهندگان خدمات بزرگ ، گسترش پوشش مناطق محروم به کندی پیش می‌رود.

معرفی انواع اتصالات اینترنتی؛ 5G, DSL , بی سیم و.../ عکس متعلق به اینترنت کابلی

اینترنت کابلی: اتصال استاندارد شما

اینترنت کابلی فاقد پتانسیل سرعت کامل و قابلیت اطمینان خدمات فیبر نوری است، اما بسیار در دسترس است. کابل یکی از رایج‌ترین انواع اتصالات اینترنتی است .

اگرچه سرعتی که اینترنت کابلی فراهم می کند به سرعت اینترنت فیبر نیست، اما سرویس اینترنت کابلی هنوز یکی از سریع ترین انواع اتصال است.

اکثر شرکت های ارائه دهنده کابل گزینه های سرعت مختلفی را ارائه می دهند، از جمله یک طرح گیگابیتی با سرعت دانلود در حدود 940 مگابیت بر ثانیه.

با این حال، سرعت آپلود داستان بسیار متفاوتی است، زیرا تعداد کمی از شرکت های ارائه دهنده اینترنت کابلی سرعت آپلود بالاتر از 50 مگابیت در ثانیه را ارائه می دهند.

قابلیت اطمینان سرعت نیز ممکن است در مورد اینترنت کابلی نگران کننده باشد زیرا نوع اتصال در معرض ازدحام شبکه و کاهش سرعت است، به خصوص در زمان اوج استفاده.

قیمت اینترنت کابلی در بین ارائه دهندگان بسیار متفاوت است، اما کابل، در بیشتر موارد، یکی از مقرون به صرفه ترین انواع اتصال اینترنت است.

معرفی انواع اتصالات اینترنتی؛ 5G, DSL , بی سیم و.../ عکس متعلق به اینترنت 5G

اینترنت خانگی 5G: جایگزین بی سیم رو به رشد

اینترنت موبایل تا حد زیادی برای تلفن شما طراحی شده است، اما با بهبود فناوری و افزایش سرعت، اتصالات تلفن همراه 5G برای استفاده از اینترنت خانگی کاربردی تر می شوند.

با این نوع اتصال اینترنتی، یک حامل سلولار سیگنال های 5G را در همه جهات ارسال می کند که بسیاری از آنها توسط تلفن های همراه دریافت می شوند، اما برای اینترنت خانگی، یک روتر آن سیگنال ها را دریافت می کند و آنها را به یک اتصال خانگی تبدیل می کند.

معرفی انواع اتصالات اینترنتی؛ 5G, DSL , بی سیم و.../ عکس مربوط به اینترنت 5G

این نوعت از اتصال یک راه عالی برای دستیابی به پهنای باند بدون نیاز به راه‌اندازی یک خط به خانه شما یا در برخی موارد، برخورد با شرکت‌هایی است که این خطوط را اجرا می‌کنند .

اگر در شهر یا منطقه دیگری با زیرساخت تلفن همراه قوی زندگی می کنید، ممکن است بتوانید از طریق 5G به اینترنت متصل شوید و شرکت های ارائه دهنده سرعتی تا 1 گیگابیت در ثانیه ارائه می دهند.

همچنین برنامه های اینترنت سلولار را خواهید دید که از LTE، نسل قبلی فناوری یا ترکیبی از LTE و 5G استفاده می کنند.

معرفی انواع اتصالات اینترنتی؛ 5G, DSL , بی سیم و.../عکس مربوط به اینترنت بی سیم ثابت

اینترنت بی سیم ثابت: همچنین بی سیم، اما همراه با چند رشته متصل

یکی دیگر از گزینه‌های اینترنت بی‌سیم، اینترنت بی‌سیم ثابت است . اما این گزینه،گزینه‌ایست که ممکن است با مراحل و تجهیزات بیشتر همراه باشد و در عین حال سرعت کمتر و داده‌های کمتری ارائه کند.

مشابه 5G، ارائه دهندگان بی سیم ثابت سیگنال های اینترنت را از طریق هوا ارسال می کنند. اما برخلاف 5G، برای دریافت این سیگنال ها به یک گیرنده نصب شده با دید مستقیم به نزدیکترین برج نیاز دارید.

تپه‌ها، درختان، ساختمان‌ها یا سایر موانع در نزدیکی شما می‌توانند ارتباط شما را مخدوش یا کاملاً مسدود کنند.

سرعت اینترنت بی سیم ثابت اغلب بین 5 تا 50 مگابیت بر ثانیه است.

معرفی انواع اتصالات اینترنتی؛ 5G, DSL , بی سیم و.../ عکس متعلق به اینترنت بی سیم ثابت

متغیرهای زیادی وجود دارند که می توانند بر کیفیت سیگنال دریافتی تأثیر بگذارند، از جمله فاصله از یک برج محلی، بنابراین سرعت موجود برای شما ممکن است متفاوت باشد.

صرف نظر از سرعتی که می توانید دریافت کنید، انتظار قیمت ثابت در ماه را داشته باشید. بسته به ارائه‌دهنده، بسته های پیشنهادی معمولاً دارای سقف داده ماهیانه 200 تا 300 گیگابایت هستند.

معرفی انواع اتصالات اینترنتی؛ 5G, DSL , بی سیم و.../ عکس متعلق به اینترنت DSL

اینترنت DSL: آخرین راه حل قبل از ماهواره

DSL یک اتصال ثابت است که در مناطقی که به اینترنت کابلی یا فیبر دسترسی ندارند، محبوب‌تر است. با DSL، اتصال شما به اینترنت از طریق خطوط تلفن مسی انجام می شود.

DSL از این نظر شبیه به سرویس Dial-up است، اما DSL به طور قابل توجهی سریعتر از dial-up است و خط تلفن شما را قطع نمی کند.

اینترنت DSL حتی برای کسانی که در جوامع روستایی به دنبال اتصال اینترنتی تا حدودی قابل اعتماد و مقرون به صرفه هستند، بهترین است.

این نوع از اتصال در حالی که پتانسیل سرعت تقریباً هر نوع اینترنت دیگر را ندارد، معمولاً جایگزین ارزان‌تر و گاهی سریع‌تر برای اینترنت ماهواره‌ای است.

از آنجایی که DSL از خطوط تلفن موجود برای ارائه خدمات استفاده می کند، بسیار قابل دسترس است و ارائه دهندگان آن را با هزینه هایی نسبتاً پایین تر ارائه می دهند.

معرفی انواع اتصالات اینترنتی؛ 5G, DSL , بی سیم و.../ عکس متعلق به اینترنت ماهواره ای

اینترنت ماهواره ای:

زمانی که گزینه دیگری وجود ندارد اینترنت ماهواره ای در دسترس ترین نوع اینترنت است؛ زیرا به زیرساخت های زمینی مانند کابل ها، دکل های تلفن همراه یا اتصالات آنتن خط دید متکی نیست.

در عوض، از یک دیش نصب شده برای اتصال به ماهواره‌های زمین‌ایستا که کیلومترها بالای سرتان می‌چرخند استفاده می‌کنید.

به طور متوسط، ارائه دهندگان اینترنت ماهواره ای امروزی سرعت هایی را ارائه می دهند که معمولاً از 12 تا 100 مگابیت در ثانیه متغیر است.

در بیشتر موارد، این گزینه برای خانواده‌های کوچک‌تری که می‌خواهند ویدیو آپلود کنند،در اینترنت گشت و گزار کنند و رسانه‌های اجتماعی را به‌روزرسانی کنند، گزینه مناسبی است.

معرفی انواع اتصالات اینترنتی؛ 5G, DSL , بی سیم و.../ عکسمتعلق به اینترنت ماهواره ای

ارائه دهندگان ماهواره ای جدید ( مثل شبکه استارلینک ایلان ماسک، که در چند سال گذشته شروع به گسترش خدمات در مناطق منتخب کرد ) قول داده اند با استفاده از ماهواره های مدار پایین زمین که نزدیک به زمین هستند، این سرعت ها را افزایش دهند.

این یعنی سیگنال نیازی به حرکت آنچنانی ندارد، که باعث کاهش تاخیر و افزایش سرعت نیز می شود.

افزایش رقابت در صنعت اینترنت ماهواره ای ممکن است به کاهش هزینه ها برای مصرف کننده کمک کند. در حال حاضر، اینترنت ماهواره ای گران ترین نوع اتصال به اینترنت است. 

یافتن سرویس اینترنتی مناسب

با توجه به نکات مذکور، کدام نوع اتصال اینترنتی برای شما مناسب است؟

این موضوع به عوامل متعددی بستگی دارد. اولین چیزی که باید به آن فکر کنید، استفاده معمولی و سرعت مورد نیاز شماست.

اگر قصد دارید در فضای مجازی گشت و گذار کنید و فقط ایمیل خود را بررسی کنید، می‌توانید با اتصال کندتر کنار بیایید.

درصورتی که خانواده‌های کوچک‌تر با کاربرانی که ویدیو آپلود می‌کنند، بازی‌های آنلاین می‌کنند یا فایل‌هایی را برای محل کار یا مدرسه آپلود می‌کنند، در حالت ایده‌آل باید به سرعت دانلود حداقل 100 مگابیت بر ثانیه دسترسی داشته باشند.

بدیهی است که هزینه ها یکی دیگر از عوامل کلیدی است. برخی از شرکت های ارائه دهنده، خدمات مختلف خود را همراه با ارائه تخفیف برای شما فراهم می کنند، اما توجه داشته باشید که قیمت گذاری تبلیغاتی ممکن است به اندازه قرارداد اصلی خدمات دوام نداشته باشد.

در این صورت، برای مثال، در طول سال دوم هزینه بیشتری برای همان خدمات پرداخت خواهید کرد.

در پایان، احتمالاً بزرگترین عامل خارج از کنترل شما، موقعیت جغرافیایی شماست. برخی از مناطق کشور گزینه های زیادی برای اتصال به اینترنت دارند، در حالی که برخی مناطق به سختی گزینه ای برای انتخاب دارند.

علیرغم هر انتخابی که در دسترس شما باشد، معرفی انواع اتصالات اینترنتی و درک فناوری‌های مختلف موجود به شما کمک می‌کند که قبل از خرید اشتراک بدانید چه انتظاری دارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید