آموزش

شبکه محلی LAN چیست؟

تا به حال به این فکر کرده اید که دستگاه های کوتاه برد چطور با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند؟ پاسخ ین سوال، LAN است که مخفف یک شبکه محلی است.

یک شبکه محلی با مالکیت خصوصی و تحت نظارت، از فناوری اترنت یا Wi-Fi برای اتصال دستگاه های محاسباتی و شبکه استفاده می کند. شبکه محلی LAN همچنین اینترنت و اشتراک فایل را در میان دستگاه های محاسباتی تسهیل می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شبکه های محلی، انواع مختلف، مزایا و معایب استفاده از شبکه محلی LAN و نحوه راه اندازی آن به خواندن ادامه دهید.

شبکه محلی LAN چیست؟

شبکه محلی LAN چیست؟

شبکه محلی LAN در بسیاری از موارد به عنوان “سیستم ارتباطی که امکان اتصال و اشتراک منابع بین دستگاه های مستقل در یک منطقه جغرافیایی با اندازه متوسط ​​را فراهم می کند” توصیف شده است.

 عوامل متعددی می توانند بر سرعت LAN تأثیر بگذارند، از جمله نوع کابل های LAN یا روتر مورد استفاده شما.

شبکه محلی LAN در چه مکان هایی کاربرد دارد؟

دفاتر، مدارس، کافه‌ها و خانه‌ها از LAN برای اتصال چندین دستگاه مانند رایانه، پرینتر و سرور استفاده می‌کنند. 

اندازه یک شبکه محلی LAN می تواند از یک شبکه خانگی با یک کاربر تا یک شبکه سازمانی با هزاران کاربر و دستگاه متغیر باشد. با این حال، جنبه مهمی که یک LAN را تعریف می کند، اتصال دستگاه ها در یک منطقه محدود است.

شبکه محلی LAN چیست؟

شبکه محلی LAN چگونه کار می کند؟

اترنت و وای فای دو فناوری شبکه متمایز هستند که اتصال LAN را امکان پذیر می کنند. اترنت پرکاربردترین فناوری LAN است و از کابل یا سیم اترنت برای اتصال به شبکه استفاده می کند، در حالی که Wi-Fi اتصال از طریق امواج رادیویی را امکان پذیر می کند.

شبکه‌های محلی LAN از طریق یک نقطه مرکزی مثل یک روتر به اینترنت متصل می‌شوند، شبکه‌های خانگی معمولاً از یک روتر استفاده می‌کنند و شبکه‌های بزرگ‌تر سازمانی از سوئیچ‌های شبکه استفاده می‌کنند. اکسس پوینت ها، کابل ها و سرورها دیگر اجزای شبکه محلی LAN کاملاً کارآمد هستند.

 

شبکه محلی LAN چیست؟

انواع مختلف شبکه های محلی LAN

شبکه های محلی بر اساس ساختار خود ممکن است کلاینت/سرور باشند یا نظیر به نظیر. با این حال، قبل از اینکه این شبکه های محلی را درک کنید، باید بدانید که سرور چیست.

یک سرور، فیزیکی یا مجازی، خدمات شبکه اختصاصی را ارائه می دهد. برای اینکه یک سرور به اندازه کافی کار کند، باید دو جزء نرم افزاری ضروری داشته باشد: یک سیستم عامل و یک برنامه کاربردی. اکنون که سرورها را درک کرده‌اید، زمان آن رسیده است که کلاینت/سرور و شبکه‌های محلی نظیر به نظیر را بررسی کنید.

شبکه محلی کلاینت/سرور

یک LAN کلاینت/سرور دارای چندین دستگاه (کلاینت) متصل به یک سرور مرکزی است. سرور مرکزی بر دسترسی دستگاه، ذخیره سازی فایل، دسترسی به برنامه، ترافیک شبکه و موارد دیگر نظارت دارد. کاربران می توانند از طریق اتصال سیمی یا بی سیم به سرور مرکزی دسترسی داشته باشند.

شبکه های محلی مشتری/سرور معمولاً در سازمان های با اندازه متوسط ​​تا بزرگ مانند مشاغل، دولت ها، مراکز تحقیقاتی و موسسات آموزشی استفاده می شوند.

شبکه محلی نظیر به نظیر

یک LAN نظیر به نظیر (P2P) به سرور مرکزی متکی نیست و معمولاً از نظر اندازه کوچکتر از شبکه LAN کلاینت/سرور است. مهمتر از همه، هر دستگاه در یک شبکه LAN نظیر به نظیر مسئولیت یکسانی در مدیریت شبکه دارد.

سوئیچ ها یا مسیریاب ها اشتراک گذاری داده ها و منابع را از طریق اتصالات سیمی یا بی سیم در تمام دستگاه های یک شبکه امکان پذیر می کنند. شبکه های محلی نظیر به نظیر معمولاً در شبکه های خانگی استفاده می شوند.

شبکه محلی LAN چیست؟

مزایا و معایب استفاده از شبکه محلی LAN

شبکه های محلی مزایای متعددی دارند. اما محدودیت هایی هم دارند. در ادامه چند مورد از مزایا و معایب قابل توجه این شبکه کامپیوتری ذکر شده است:

مزایا:

  • به جای خرید مجوزهای جداگانه برای هر کاربر در شبکه خود، می توانید یک نرم افزار دارای مجوز نصب شده بر روی یک کامپیوتر مرکزی را به اشتراک بگذارید. همه کاربران در یک شبکه می توانند به نرم افزار دسترسی داشته باشند.

  • شبکه‌ محلی LAN بی‌سیم یا WLAN، مدیریت متمرکز داده‌ها را فعال می‌کنند و مدیریت داده‌ها را برای مدیران شبکه آسان‌تر می‌کنند.

معایب

  • در حالی که شبکه های محلی LAN می توانند در دراز مدت مقرون به صرفه باشند، هزینه های پیاده سازی اولیه می تواند بالا باشد.

  • شبکه های LAN در صورت عدم ایمن سازی مناسب در برابر نقض های امنیتی آسیب پذیر هستند.

شبکه محلی LAN چیست؟

تفاوت شبکه های LAN, WAN, MAN

انواع مختلفی از شبکه های کامپیوتری وجود دارد. در ادامه مقایسه ای بین LAN، MAN و WAN وجود دارد که با اندازه یا منطقه عملکرد آنها مشخص می شود.

شبکه LAN

یک شبکه محلی LAN معمولاً در یک مکان منحصر به فرد مانند یک اقامتگاه خصوصی، محوطه دانشگاه یا ساختمان اداری راه اندازی می شود. نزدیکی اجزای شبکه، ایجاد اتصالات پرسرعت را تسهیل می کند.

شبکه MAN

یک MAN یا شبکه شهری، کاربران کامپیوتر را با منابعی در یک منطقه جغرافیایی مربوط به یک منطقه شهری، که می تواند کل شهر را در بر گیرد، پیوند می دهد. دسترسی یک MAN نسبت به شبکه محلی بیشتر است.

شبکه WAN

WAN که مخفف شبکه گسترده است، منطقه جغرافیایی وسیعی را در بر می گیرد که کل کشور یا حتی کل کره زمین را در بر می گیرد. شبکه WAN بزرگتر از MAN و LAN است.

شبکه محلی LAN چیست؟

 

نحوه راه اندازی شبکه محلی LAN

برای راه اندازی شبکه محلی LAN، به یک روتر، کابل اترنت، یک کامپیوتر، رایانه، یک اتصال پهن باند و یک مودم (در صورت تمایل به دسترسی به اینترنت) نیاز دارید. 

1. راه اندازی روتر: روتر شبکه را وصل کرده و روشن کنید. اگر روتر شما جدید است، دستورالعمل های راه اندازی ارائه شده را دنبال کنید تا برای استفاده آماده شود.

2. راه اندازی رایانه: از کابل اترنت برای اتصال رایانه خود به روتر استفاده کنید. یک دستیار تنظیم خودکار شما را در رایانه شخصی ویندوز راهنمایی می کند. در Mac، از طریق System Preferences به تنظیمات روتر دسترسی پیدا کنید.

3. راه اندازی Wi-Fi: دستیار تنظیم خودکار اتصال پهن باند شما باید به پیکربندی اتصال Wi-Fi شما کمک کند. مراحل ایجاد اتصال به اینترنت را دنبال کنید. پس از راه‌اندازی Wi-Fi، دستگاه‌های متصل از طریق کابل‌های اترنت نیز باید به اینترنت دسترسی داشته باشند.

4. رمز عبور: برای اطمینان از دسترسی ایمن به اینترنت، از هر دستگاه متصل به شبکه LAN با رمز عبور محافظت کنید. همچنین می توانید برای امنیت بیشتر فایروال نصب کنید.

5. اتصال دستگاه‌های اضافی: می‌توانید هر دستگاهی را که نیاز به دسترسی به اینترنت دارد، مانند لپ‌تاپ، پرینتر یا تلفن هوشمند، به شبکه محلی خود متصل کنید. LAN را آزمایش کنید تا مطمئن شوید که همه دستگاه ها به درستی متصل هستند و می توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

به یاد داشته باشید که مراحل خاصی که باید انجام دهید ممکن است بسته به نوع شبکه محلی که می خواهید تنظیم کنید و تجهیزات شبکه ای که استفاده می کنید متفاوت باشد.

دیدگاهتان را بنویسید