آموزش, معرفی

QoS چیست؟

QoS چیست؟

کیفیت خدمات (QoS) استفاده از مکانیزم‌ها یا فناوری‌هایی است که روی شبکه برای کنترل ترافیک و اطمینان از عملکرد برنامه‌های کاربردی حیاتی با ظرفیت شبکه محدود کار می‌کنند. کیفیت خدمات سازمان ها را قادر می سازد تا ترافیک کلی شبکه خود را با اولویت بندی برنامه های خاص با کارایی بالا تنظیم کنند.

QoS معمولاً برای شبکه‌هایی اعمال می‌شود که ترافیک را برای سیستم‌های با منابع فشرده حمل می‌کنند. خدمات رایجی که برای آنها مورد نیاز است عبارتند از: تلویزیون پروتکل اینترنتی (IPTV)، بازی آنلاین، پخش رسانه ، ویدئو کنفرانس، VOD و Voice over IP (VoIP).

با استفاده از QoS در شبکه، سازمان‌ها این توانایی را دارند که عملکرد چندین برنامه کاربردی را در شبکه خود بهینه کنند و نرخ بیت، تاخیر، جیتر و نرخ بسته خود را مشاهده کنند.

کیفیت خدمات تضمین می‌کند که آنها می‌توانند ترافیک شبکه خود را مهندسی کنند و روش مسیریابی بسته‌ها به اینترنت یا سایر شبکه‌ها را تغییر دهند تا از تأخیر در انتقال جلوگیری کنند. همچنین تضمین می کند که سازمان به کیفیت خدمات مورد انتظار برای برنامه ها دست می یابد و تجربیات مورد انتظار کاربر را ارائه می دهد.

با توجه به معنای QoS، هدف اصلی، فعال کردن شبکه‌ها و سازمان‌ها برای اولویت‌بندی ترافیک است که شامل ارائه پهنای باند اختصاصی،نوسان کنترل‌شده و تأخیر کمتر است. فناوری های مورد استفاده برای اطمینان از این امر برای بهبود عملکرد فعالیت های کاربردی تجاری، شبکه های گسترده (WAN) و شبکه های ارائه دهنده خدمات حیاتی هستند.

QoS چیست؟

QoS چگونه کار می کند؟

فناوری QoS با علامت‌گذاری بسته‌ها برای شناسایی انواع خدمات،و سپس پیکربندی مسیریاب‌ها برای ایجاد صف‌های مجازی مجزا برای هر فعالیت، بر اساس اولویت آنها، کار می‌کند.

در نتیجه، پهنای باند برای فعایت های کاربردی حیاتی یا وب‌سایت‌هایی که دسترسی به آنها اولویت داده شده است، محفوظ است.

فناوری‌های QoS ظرفیت و تخصیص مدیریت به جریان‌های خاص در ترافیک شبکه را فراهم می‌کنند. این موضوع به مدیر شبکه امکان می‌دهد تا ترتیبی که بسته‌ها بر اساس آن مدیریت می‌شوند را تعیین کند و پهنای باند مناسبی را برای هر فعالیت یا جریان ترافیک فراهم کند.

QoS چیست؟

انواع ترافیک شبکه

درک نحوه عملکرد نرم افزار شبکه QoS به تعریف انواع مختلف ترافیکی که اندازه گیری می کند بستگی دارد که عبارتند از:

  • پهنای باند: پهنای باند، سرعت یک انصال است. QoS می تواند به روتر بگوید که چگونه از پهنای باند استفاده کند. به عنوان مثال  اختصاص مقدار مشخصی از پهنای باند به صف های مختلف برای انواع مختلف ترافیک.

  • تاخیر: زمانی که طول می کشد تا یک بسته از مبدأ به مقصد نهایی برود. یک بسته اغلب می تواند تحت تأثیر تأخیر در صف قرار گیرد، که در زمان ازدحام رخ می دهد و یک بسته قبل از ارسال در یک صف منتظر می ماند. QoS سازمان ها را قادر می سازد تا با ایجاد صف اولویت برای انواع خاصی از ترافیک از این امر اجتناب کنند.

  • Loss (از دست رفتن داده): مقدار داده از دست رفته به عنوان نتیجه از دست دادن بسته ها، که معمولاً به دلیل ازدحام شبکه رخ می دهد. QoS سازمان ها را قادر می سازد تصمیم بگیرند که کدام بسته ها را در این رویداد از دست بدهند.

  • Jitter (نوسان) : سرعت نامنظم بسته ها در شبکه در نتیجه ازدحام، که می تواند منجر به دیر رسیدن بسته ها و عدم توالی آن شود. این می تواند باعث ایجاد شکاف در صدا و تصویر در حال تحویل شود.

مزایای QoS چیست؟

استقرار QoS برای کسب و کارهایی که می خواهند از در دسترس بودن فعالیت های کاربردی حیاتی تجاری خود اطمینان حاصل کنند، بسیار مهم است. کیفیت خدمات برای ارائه پهنای باند متمایز و اطمینان از اینکه انتقال داده بدون وقفه در جریان ترافیک یا ایجاد تلفات بسته ها انجام می شود، حیاتی است. مزایای اصلی استقرار QoS عبارتند از:

  • اولویت‌بندی نامحدود: QoS تضمین می‌کند که مهم‌ترین فعالیت های کاربردی کسب‌وکارها همیشه دارای اولویت و منابع لازم برای دستیابی به عملکرد بالا هستند.

  • مدیریت بهتر منابع: QoS مدیران را قادر می سازد تا منابع اینترنتی سازمان را بهتر مدیریت کنند. این موضوع همچنین هزینه ها و نیاز به سرمایه گذاری در گسترش را کاهش می دهد.

  • تجربه کاربری پیشرفته: هدف نهایی QoS تضمین عملکرد بالای فعالیت های کاربردی مهم است که به ارائه تجربه کاربری بهینه خلاصه می شود. کارمندان از عملکرد بالایی در برنامه های کاربردی با پهنای باند بالا لذت می برند؛ که آنها را قادر می سازد موثرتر باشند و کار خود را سریعتر انجام دهند.

  • مدیریت ترافیک نقطه به نقطه: مدیریت یک شبکه بسیار حیاتی است. مدیریت ترافیک نقطه به نقطه سازمان ها را قادر می سازد تا بسته های کاربر را به ترتیب از یک نقطه به نقطه دیگر از طریق اینترنت بدون از دست دادن بسته تحویل دهند.

  • جلوگیری از دست دادن بسته: وقتی بسته‌های داده در انتقال بین شبکه‌ها رها می‌شوند، ممکن است از دست دادن بسته‌ها رخ دهد. این موضوع اغلب می تواند ناشی از خرابی یا ناکارآمدی، ازدحام شبکه، روتر معیوب یا سیگنال ضعیف باشد. QoS با اولویت بندی پهنای باند فعالیت های کاربردی با کارایی بالا از پتانسیل از دست دادن بسته ها جلوگیری می کند.

  • کاهش تاخیر: تاخیر مدت زمانی است که طول می کشد تا درخواست شبکه از فرستنده به گیرنده برود و گیرنده آن را پردازش کند. این مدت زمان معمولاً تحت تأثیر روترها قرار می گیرد که تجزیه و تحلیل اطلاعات و تأخیرهای ذخیره سازی ناشی از سوئیچ ها و پل های میانی بیشتر طول می کشد.

QoS سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا با اولویت‌بندی فعالیت های حیاتی خود، تأخیر را کاهش دهند یا روند درخواست شبکه را سرعت بخشند.

QoS چیست؟

QoS چه اهمیتی دارد؟

در گذشته شبکه های تجاری سنتی به عنوان نهادهای جداگانه عمل می کردند. تماس‌های تلفنی توسط یک شبکه مدیریت می‌شد، در حالی که لپ‌تاپ‌ها، رایانه‌ها، سرورها و سایر دستگاه‌ها به شبکه دیگری متصل بودند. آنها به ندرت از مسیر یکدیگر عبور می کردند، مگر اینکه رایانه ای از خط تلفن برای دسترسی به اینترنت استفاده می کرد.

وقتی شبکه‌ها فقط داده‌ها را حمل می‌کردند، سرعت خیلی مهم نبود. اما امروزه برنامه‌های تعاملی که محتوای صوتی و تصویری را حمل می‌کنند باید با سرعت بالا، بدون از دست دادن بسته‌ها یا تغییرات در سرعت تحویل، تحویل داده شوند.

QoS به ویژه برای تضمین عملکرد بالای فعالیت های کاربردی مهم که به پهنای باند بالا نیاز دارند، مهم است. به عنوان مثال، کیفیت خدمات به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا عملکرد برنامه‌هایی را که اغلب دارای حداقل نیاز پهنای باند، حداکثر محدودیت تأخیر و حساسیت بالا به نوسان و تأخیر هستند، مانند VoIP و کنفرانس ویدیویی، اولویت‌بندی کنند.

QoS به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا از تأخیر این فعالیت های حساس جلوگیری کنند و از عملکرد آنها در سطح مورد نیاز کاربران اطمینان حاصل کنند.

QoS اهمیت فزاینده ای دارد چون الزامات عملکرد شبکه با تعداد روزافزون افرادی که از آنها استفاده می کنند، تطبیق می یابد. جدیدترین برنامه‌ها و خدمات آنلاین به پهنای باند و عملکرد شبکه بسیار زیادی نیاز دارند و کاربران در هر زمان خواستار ارائه عملکرد بالا هستند. بنابراین، سازمان ها باید تکنیک ها و فناوری هایی را به کار گیرند که بهترین خدمات ممکن را تضمین کند.

با ادامه پیشرفت اینترنت اشیا (IoT)، QoS نیز اهمیت فزاینده ای پیدا می کند. به عنوان مثال در حال حاضر، در بخش تولید، ماشین‌ها  از شبکه‌ها برای ارائه به‌روزرسانی‌های لحظه ای وضعیت در مورد هر مشکل احتمالی استفاده می‌کنند. بنابراین، هرگونه تأخیر در بازخورد می‌تواند باعث اشتباهات پرهزینه در شبکه اینترنت اشیا شود.

QoS جریان داده را قادر می سازد در شبکه اولویت داشته باشد و تضمین می کند که اطلاعات در سریع ترین زمان ممکن جریان یابد.

دیدگاهتان را بنویسید