آموزش

افزایش عملکرد شبکه با 7 روش

افزایش عملکرد شبکه با 7 روش

چندین عامل برای عملکرد غیربهینه شبکه وجود دارد، مثل بدافزار، عدم تطابق سرعت، تجهیزات قدیمی و پیکربندی شبکه و… . با توجه به فوریت و اهمیت حفظ یک شبکه روان و مطمئن، کسب و کارها باید شبکه ها را ارزیابی و رتبه بندی کنند تا مشخص کنند که آیا استانداردهای بهینه را دارند یا خیر.

 برای افزایش عملکرد شبکه شما چند روش وجود دارد که می تواند بهره وری کلی و تداوم کسب و کار شما را افزایش دهد:

1. شبکه خود را دوباره پیکربندی کنید:

پیکربندی شبکه شما می تواند بر عملکرد شبکه شما تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، اگر یک به‌روزرسانی را نصب کنید و دستگاه‌های شما را پیکربندی نکند، می‌تواند تأثیر زیادی بر عملکرد شبکه شما داشته باشد.

نحوه پیکربندی اجزای سخت افزاری شما بر روی یکدیگر نیز می تواند بر عملکرد شبکه شما تأثیر بگذارد. یک مثال خوب، تجهیزات شبکه شخصی است که نباید بیش از 10 متر از هم فاصله داشته باشند.

برای جلوگیری از تأخیر شبکه بین اجزای سخت افزاری، دستگاه هایی که قابلیت اتصال کوتاه برد دارند باید به یکدیگر نزدیک باشند.

پیکربندی مجدد اجزای سخت افزاری شبکه شما به ارتباط موثر دستگاه ها با یکدیگر کمک می کند. 

2. نقص سیستم و ویروس را بررسی کنید:

ویروس ها و نقص های سیستم می توانند زیرساخت شبکه را خراب کنند و سرعت عملکرد شبکه را کاهش دهند. برخی از بدافزارها همچنین می توانند برنامه های کاربردی شبکه شما را کنترل کنند؛ نقص در اجزا یا سیستم می تواند باعث شود شبکه عملکرد غیرمنتظره ای داشته باشد.

عیوب کابل، نمونه خوبی از مسائلی است که می تواند باعث اختلال در رسانش الکتریسیته شود و در ارتباط یک شبکه اختلال ایجاد کند.

بررسی بدافزار و رفع نقص سیستم می تواند مشکل را برطرف کند و عملکرد بهینه را بازیابی کند.

افزایش عملکرد شبکه با 7 روش

3. ارتقا و به روز رسانی سیستم عامل و نرم افزار:

اغلب، کسب و کارها نمی توانند بین سرعت فناوری و نرم افزاری که اجرا می کنند تعادل برقرار کنند. ممکن است شما در نهایت نرم افزاری در شبکه خود داشته باشید که با فناوری قدیمی اجرا می شود. 

معمولاً هیچ تضمینی وجود ندارد که برنامه ها و فناوری موجود کاملاً سازگار باشند و این موضوع می تواند بر عملکرد شبکه تأثیر منفی بگذارد. نرم افزارها و برنامه های قدیمی نیز دارای اشکالاتی هستند که می توانند زیرساخت شما را خراب کنند.

انجام به روزرسانی های لازم می تواند عملکرد شبکه شما را بهینه کند. به عنوان مثال، وقتی که درایور دستگاه به روز می شود، عملکرد پردازنده بهبود می یابد. فناوری با تغییرات بسیاری شناخته می‌شود و کسب‌وکارها باید با آن‌ها هماهنگ باشند تا سودمند باقی بمانند.

نرم افزارهای قدیمی را جایگزین کنید تا با فناوری جدید سازگار باشند. اگر همچنان با فناوری قدیمی کار می کنید، برای اینکه از عملکرد روان تری لذت ببرید، باید کل شبکه شما به روز شود.

4. استفاده از شبکه های محلی مجازی (VLAN):

VLAN ها ترافیک پخش را کاهش می دهند، مدیریت را آسان می کنند و دامنه های پخش را محدود می کنند. می‌توانید از این فناوری برای تقسیم‌بندی منابع شبکه خود استفاده کنید، طوری که مناطق ضروری بیشترین اولویت را داشته باشند.

VLAN ها همچنین نقش حیاتی در افزایش امنیت دارند. اگر یک بخش از شبکه در معرض خطر قرار گیرد، سایر بخش ها می توانند ایمن باقی بمانند و بدافزاری که یک ناحیه از سیستم شما را تحت تأثیر قرار می دهد مانع عملکرد سایر بخش های شبکه نمی شود.

تقسیم اجزای شبکه و اولویت بندی وظایف در شبکه می تواند فضایی را برای بهینه سازی عملکرد ایجاد کند.

افزایش عملکرد شبکه با 7 روش

5. یک شبکه مهمان ایجاد کنید:

داشتن چندین کاربر در شبکه باعث افزایش ترافیک می شود که بر عملکرد شبکه تأثیر می گذارد. یک شبکه سازمانی که صدها کاربر مهمان را در خود جای می دهد، احتمالاً کاهش سرعت را تجربه می کند. کاربران مهمان می توانند پهنای باندی را درخواست کنند که از جهات دیگر، کسب و کار شما می تواند برای کارهای مهم دیگر از آن استفاده کند.

استقرار یک شبکه مجزا برای کاربران مهمان می تواند کمک زیادی به بهبود عملکرد شبکه شما و از بین بردن خطرات امنیتی کند. 

همچنین بخوانید: آموزش تنظیم شبکه مهمان

6. آموزش کاربران:

آموزش تیم خود در مورد چگونگی کار با شبکه می تواند عملکرد شبکه را افزایش دهد. اغلب، کارمندان وقت آزاد خود را در کامپیوتر می گذرانند؛ بدون اینکه از تأثیر فعالیت‌ها بر منابع شبکه آگاه باشند.

در این مواقع، کارکنان باید در مورد اینکه چگونه فعالیت های کامپیوترشان بر عملکرد شبکه تأثیر می گذارد، آموزش ببینند.

اشتراک‌گذاری فایل‌های پاورپوینت بزرگ با چندین گیرنده از طریق ایمیل یکی از مواردی است که بر عملکرد شبکه تأثیر می‌گذارد. در این مورد ی توان به کارکنان آموزش داد که در صورت نیاز به تبادل چندین فایل بزرگ، چگونه باید فایل ها را فشرده کنند.

پرسنل همچنین می توانند در مورد فرآیندها و زمان مناسب برای اجرای آنها آموزش ببینند. به عنوان مثال، زمان‌بندی بکاپ گیری زمانی که ترافیک کمتری در شبکه وجود دارد می‌تواند به جلوگیری از فشار بر شبکه در زمانی اوج مصرف، کمک کند.

آموزش کارکنان در مورد بهترین شیوه ها برای وقت گذراندن در کامپیوتر و استفاده از منابع شبکه می تواند به بهبود عملکرد کمک کند.

افزایش عملکرد شبکه با 7 روش

7. نظارت بر شبکه:

نظارت بر شبکه از نظر ترافیک می تواند به شما در تشخیص مشکلات و حل آنها در زمان مناسب کمک کند و از پیشرفت مشکلات شبکه جلوگیری کند. به عنوان مثال، اگر سرپرست شبکه، بکاپ گیری را دلیل عملکرد نامناسب شبکه تشخیص دهد، می‌تواند گرفتن بکاپ را برای زمانی برنامه‌ریزی کند که بیشتر منابع شبکه توسط پرسنل استفاده نمی‌شود.

نظارت منظم بر شبکه می تواند به شما در شناسایی مشکلات، رفع آنها و بهبود عملکرد شبکه کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید